رئیس سابق پژوهشکده امنیت ملی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

آمریکا دست‌ از سر «منطقه» برنمی‌دارد/ امنیت «ایران» قابل قیاس با کشورهای منطقه نیست

حیات مقدم با تاکید بر اینکه آمریکا دست بردار منطقه نیست، گفت: شاید نیروهای نظامی آمریکا از منطقه خارج شوند؛ اما ماموران امنیتی آن‌ها در منطقه مخصوصا در افغانستان خواهند ماند تا به‌صورت مخفیانه صحنه‌گردان تحولات منطقه باشند.
کد خبر: ۴۷۵۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۹ - 05September 2021

آمریکا دست بردار منطقه نیست / طالبان برای ایران تهدید بشمار نمی‌آید«امیر حیات‌مقدم» رئیس سابق پژوهشکده امنیت ملی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، درباره امنیت ملی ایران در قیاس با کشورهای منطقه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از لحاظ امنیت ملی در حال حاضر در وضعیت مطلوبی قرار دارد. امنیت ملی کشورمان در بین کشور‌های غرب آسیا بهتر است؛ حتی امنیت کشور‌هایی مثل «عربستان»، «ترکیه» که از حمایت آمریکایی‌ها و غربی‌ها برخوردار هستند، قابل قیاس با کشور ما نیست. اگر موسسات بین‌المللی بخواهند به امنیت ملی کشور‌های منطقه امتیاز بدهند به اعتقاد من بالاترین امتیاز را به جمهوری اسلامی ایران می‌‎دهند. 

وی در ادامه به قدرت‌گیری طالبان در افغانستان که بعد از خروج مفتضحانه آمریکایی‌ها صورت گرفت، بیان داشت: به‌نظر من احتمال دارد، طالب‌ها تهدیداتی را علیه کشور‌های منطقه از جمله کشور ما داشته باشند، ولی در حد براندازی نیستند و در حد این است که حرکات ایزائی انجام دهند.

حیات مقدم گفت: آمریکایی‌ها بعد از ۲۰ سال از افغانستان با ذلت و خواری خارج شدند و افغانستان را رها کردند؛ افغان‌ها همان کاری که سال‌ها قبل با شوروی سابق کردند و آن‌ها را از کشور خود بیرون کردند، با آمریکایی‌ها هم این کار را کردند که این اقدام آن‌ها ارزشمند بود. 

بیشتر بخوانید:

ایستادگی محور مقاومت تا اخراج آخرین سرباز آمریکایی

فرار آمریکایی‌ها از پاسخ‌گویی در قبال جنایت ۲۰ ساله در افغانستان

رئیس سابق پژوهشکده امنیت ملی بیان داشت: ایالات متحده آمریکا دست بردار منطقه نیست. شاید نیروهای نظامی آمریکایی‌ها از منطقه خارج شوند؛ ولی ماموران امنیتی آن‌ها در منطقه مخصوصا در افغانستان خواهند ماند تا با کمک سرویس‌های اطلاعاتی پاکستان و عربستان صحنه‌گردان پنهانی در منطقه و افغانستان باشند. 

وی ادامه داد: امیدواریم مردم افغان به این تهدید آمریکایی‌ها هم پاسخ دهند و اجازه ندهند سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، پاکستان و عربستان در مسائل داخلی افغانستان دخالت کنند.

حیات مقدم بیان داشت: خروج آمریکا از افغانستان را باید به فال نیک بگیریم و امیدوارم آمریکا از کشور‌هایی که پایگاه‌های نظامی دارد از جمله بحرین، قطر، عراق و کشور‌های دیگر بیرون برود. آمریکا شیطان بزرگ است، وقتی آمریکا از منطقه خارج شود، مطمئن باشید آینده منطقه توام با صلح و ارتباطات گرم و صمیمی بین همه کشور‌های منطقه خواهد بود و در یک چنین حالتی است که انزوای کامل اسرائیل را ملاحظه خواهیم کرد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار