استقبال نمایندگان پارلمان سوریه از سفر هیأت لبنانی به دمشق/ سوریه تنها گذرگاه زمینی لبنان به روی جهان

نمایندگان پارلمان سوریه سفر اخیر هیأت بلندپایه لبنانی به دمشق را حاوی موضوعات سیاسی و اقتصادی دانسته و از مناسبات دو کشور استقبال کردند.
کد خبر: ۴۷۵۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸ - 06September 2021

استقبال نمایندگان پارلمان سوریه از سفر هیأت لبنانی به دمشق/ سوریه تنها گذرگاه زمینی لبنان به روی جهانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «فیصل مقداد»، وزیر خارجه سوریه از هیأت رسمی لبنانی استقبال کرد که این بالاترین سطح بازدید رسمی طی ده سالی محسوب می‌شود که از جنگ سوریه می‌گذرد.

اعضای این هیأت را «زینه عکر» معاون نخست وزیر و وزیر دفاع و سرپرست وزیر خارجه و «غازی وزنی»، وزیر دارایی و «ریمون غجر»، وزیر نیرو و سرلشکر «عباس ابراهیم»، مدیرکل امنیت عمومی لبنان تشکیل می‌دهند.

در این چارچوب، «احمد مرعی»، رئیس کمیته دوستی سوریه – لبنان در پارلمان لبنان با تأکید بر اینکه سفر هیأت لبنانی با هدف بحث و تبادل نظر درباره طرح کشیدن خط انتقال انرژی از سوریه به لبنان صورت می‌گیرد، تاکید کرد: «این سفر بیش از آنکه سفری اقتصادی باشد، سفری سیاسی است».

مرعی در گفت‌وگویی گفت: «ده سال وقفه در دیدارهای رسمی بین لبنان و سوریه کافی است، هم اکنون، زمان هماهنگی در بالاترین سطوح فرا رسیده است».

این نماینده پارلمان لبنان افزود: «این سفر دیر هنگام، با هدف انتقال گاز مصر و برق اردن به لبنان از طریق سوریه صورت می‌گیرد و باید اولین گام تلقی شود که سفرهایی در تمام سطوح به دنبال داشته باشد».

وی ادامه داد: «این سفرها باید در خدمت منافع دو کشور برادر و به دور از مداخلات آمریکا یا گرفتن اجازه از طرف آمریکایی جهت از سرگیری روابط سوریه و لبنان باشد که واقعیت‌های جغرافیایی، تاریخی و منافع متقابل آن را به هر دو طرف تحمیل می‌کند».

پیش بینی وزیر خارجه سوریه از سفر هیأت لبنانی این بود که «سوریه نگاه مثبتی به این دیدار دارد و از هر ابتکار عملی استقبال می‌کند و مانع هیچ توافقی نمی‌شود که در خدمت لبنان باشد».

احمد مرعی، رئیس کمیته دوستی سوریه و لبنان، در این باره گفت که این سفر، سفری عادی است که با مواضع و رویکردهای سوریه همخوانی دارد که حتی طی سال‌های جنگ در کنار لبنان ایستاده بود.

وی در این خصوص، اقدام «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه در زمینه تأمین نیاز لبنان به اکسیژن با وجود بحران سوریه و ابتکار عمل نیروی دفاع مدنی سوریه و بالگردهای سوری برای اطفای آتش سوزی‌های شمال لبنان را یادآور شد.

از سوی دیگر، «محمد فواز»، عضو کمیته انرژی پارلمان سوریه، فاش کرد که «در دیدارهای هیئت لبنانی و مقامات مسئول سوری احیای شبکه‌ی ارتباطی برق بین سوریه، اردن و لبنان مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت که به نفع سه کشور است».

وی احتمال داد که «این دیدارها احیای توافقنامه امضا شده بین سه کشور در سال 2009 درپی‌داشته باشد که بر انتقال گاز مصر به لبنان از طریق سوریه تصریح دارد».

فواز تأکید کرد: «آنها در پارلمان از احیای این توافقنامه در صورتی که در وهله‌ی اول در خدمت به منافع سوریه و در درجه دوم در راستای منافع دیگران باشد، استقبال می‌کنند».

این نماینده پارلمان سوریه، ضمن اعلام استقبال پارلمان این کشور از بازدید هیئت لبنانی، افزود: «کشور برادر لبنان، دروازه ی راهبردی سوریه به روی دنیا و در عین حال سوریه، تنها گذرگاه زمینی لبنان به روی جهان است، به همین دلیل هر آسیبی که به لبنان وارد شود، به سوریه هم وارد می شود».

وی از طرف‌های سوری و لبنانی خواست، درباره هر گامی که منجر به در هم شکستن محاصره آمریکا بر دو کشور شود و بار دیگر درهای توافقنامه‌های مشترکی را باز کند که به نفع هر دو کشور برادر باشد، بحث و تبادل نظر کنند».

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار