روند جنگ در سوریه تغییر می‌کند/

مشارکت قریب‌الوقوع حزب‌الله لبنان و بسیج مردمی عراق برای مقاومت در شام

ارتش عربی سوریه و همپیمانان آن در محور مقاومت با شروع حملات گسترده در آینده نزدیک روند و صحنه جنگ را تغییر خواهند داد و آزادسازی سرزمین‌های اشغال شده توسط تروریست‌های تکفیری در دستور کار قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۷۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۳ - 02June 2015

مشارکت قریب‌الوقوع حزب‌الله لبنان و بسیج مردمی عراق برای مقاومت در شام

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، ارتش عربی سوریه و همپیمانان آن در محور مقاومت با شروع حملات گسترده در آینده نزدیک روند و صحنه جنگ را تغییر خواهند داد و آزادسازی سرزمینهای اشغال شده توسط تروریستهای تکفیری در دستور کار قرار گرفته است.

روزنامه لبنانی الاخبار در گزارشی با اشاره به این مساله نوشت، فرماندهی «الحشد الشعبی» (نیروهای بسیج مردمی) در عراق تصمیم گرفته است در کنار همپیمانان شامی خود با داعش بجنگد و این تصمیم با اراده دولت سوریه برای تغییر روند جنگ و تصمیم روشن حزبالله برای گسترش نقشش همزمان شده است. امروز محور مقاومت تصمیم گرفته است ابتکار عمل را در اختیار گرفته و براساس «شیوههای دیگری» عمل کند و از لاک دفاعی خارج و حمله را در دستور کار قرار دهد که بزودی نشانههای این تصمیم آشکار خواهد شد.

یک مقام سوری گفته است زمانی که داعش موصل را اشغال کرد، خلبانان سوری مسافتی 400 کیلومتری را برای بمباران پایگاههای این گروه تروریستی تکفیری پرواز میکردند و آن موقع واشنگتن درصدد تشکیل ائتلاف ضدداعش نبود. این ائتلاف که در جلوگیری از سقوط الرمادی هم شکست خورد برای مشارکت الحشد الشعبی در عملیات آزادسازی مناطق مختلف عراق شرط و شروط تعیین میکرد.

ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه نیز در کنفرانس مشترک خبری با ادوارد نعلبندیان، همتای ارمنی خود درباره روابط عراق – سوریه گفت: ما و برادران عراقی ایمان داریم که یک دشمن مشترک داریم و در یک سنگر واحد هستیم. وی افزود: اگر چه سوریه و عراق ضرورت مشارکت با یکدیگر در این جنگ را درک کردهاند اما تاکنون هماهنگی بین دو طرف در سطح خطری که با آن مواجه شدهاند، نبوده است. اما هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر در پاسخ به این سوال که عملیات آزادسازی کجا پایان مییابد، گفت انشاءالله تمام نخواهد شد.

اکنون خطر داعش در طول مرزهای مشترک عراق و سوریه در کنار اشغال مساحتی گسترده از صحراهای سوریه بویژه با سیطره آن بر گذرگاه التنف سوریه و الولید عراق افزایش یافته و براین اساس شتاب طرفهای مختلف در یکپارچه کردن جبههها ضروری شده است.

گروه تروریستی جبهه النصره هم حضورش در استان ادلب را گسترش داده و اکنون خطر لاذقیه و منطقه میانی سوریه (حماه و حمص) را تهدید میکند. اکنون یک محور با یک محور دیگر اما در صحنههای مختلف میجنگد، هزاران نیروی الحشد الشعبی بزودی به سوریه میرسند و این با حضور گسترده نظامی و مشورتی حزبالله همزمان شده است. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزبالله اخیرا در نشستهای داخلی گفته است، تحولات میدانی در یمن، عراق و لبنان، مقاومت را هرگز نگران نمیکند اما در سوریه مشکلات واقعی وجود دارد. دبیرکل حزبالله افزود: محور مقاومت این مشکلات را بسیار جدی گرفته و ضرورت تحرکی قریبالوقوع در سوریه را درک میکند.

سید حسن نصرالله با تاکید بر تصمیم حزبالله برای حضورش در سوریه، اظهار داشت: نبرد سخت است و حضور گستردهتر و تقدیم قربانیان بیشتر را نیاز دارد. عبدالله محیسنی از سرکردگان القاعده روز جمعه در یکی از مساجد شهر ارتاب در ریف حلب حاضر شد و از داوطلبان خواست به «جیش الفتح» (همان جبهه النصره) به پیوندند و گفت نظام سوریه و ارتش آن و همپیمانانش منتظر ماه رمضان باشند. اما روش ارتش سوریه و همپیمانان آن در حلب با استان ادلب متفاوت است و اتاق عملیات جیشالفتح این را میداند و هفتههای گذشته در تحقق کمترین دستاوردی در این جبهه ناکام مانده است.

در سوریه، فرماندهی ارتش برای فعال شدن نقش گارد ریاستجمهوری و پیوستن نیروهایی گسترده به صفوف آن در مناطق مختلف از جمله ساحل سوریه تلاش میکند. نشستهای هماهنگی بین همه طرفهای ذیربط با اوضاع میدان نبرد برقرار شده و سخن از ایجاد یک تشکیلات جدید نظامی و امنیتی و برنامهها و آموزشهای جدید نظامیان در میان است و رویکرد ارتش سوریه در حال تغییر از دفاعی به هجومی است، الحشد الشعبی و نیروهای پشتیبانی جدید در سوریه در حال شکلگیری است تا از خسارتهای پی درپی جلوگیری شود. در سوریه بزودی و براساس برنامههای جدید عملیات هجومی علیه گروههای تروریستی تکفیری آغاز خواهد شد.

ایلی حنا

 ستوننویس روزنامه الاخبار

انتهای پیام/.ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار