تلاش برای تداعی سناریوی افغانستان؛ آخرین تقلای آمریکا برای باقی ماندن در عراق

آمریکایی‌ها و کشور‌های عرب حامی گروه تروریستی داعش با همراهی رژیم صهیونیستی، تلاش دارند به افکار عمومی و گروه‌های سیاسی عراق القا کنند که تحولات افغانستان نیز در عراق تکرار خواهد شد.
کد خبر: ۴۷۶۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۵ - 10September 2021

تلاش برای تداعی سناریوی افغانستان؛ آخرین تقلای آمریکا برای باقی ماندنبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، شاید طی ماه‌های گذشته حمله داعش به نیرو‌های امنیتی عراق و حتی انجام عملیات تروریستی این گروه در شهر‌ها بیشتر تقلا‌هایی برای اعلام موجودیت و مانورقدرت تلقی می‌شد، اما در وضعیت جدید که نیرو‌های طالبان در افغانستان به پیروزی رسیده‌اند، تشدید حملات داعش در سه بُعد حائز اهمیت بوده و نیازمند بازخوانی است. اول این‌که رسانه‌های غربی و مزدواران عرب آمریکا در منطقه تلاش دارند در سطح منطقه‌ای این کلیشه را مطرح کنند که الگوی پیروزی طالبان در افغانستان می‌تواند الهام‌بخش داعش باشد و در آینده نه چندان دور این گروه همانند طالبان نیرو‌های خود سازماندهی و دورانی از مبارزه برای تصرف شهر‌ها را آغاز خواهد کرد.

دوم این‌که آمریکایی‌ها و کشور‌های عرب حامی گروه تروریستی داعش با همراهی رژیم صهیونیستی، تلاش دارند این خوراک رسانه‌ای را به افکار عمومی و گروه‌های سیاسی عراق القا کنند که تحولات افغانستان نیز در عراق تکرار خواهد شد و به زودی داعش شهر‌های مختلف این کشور را کنترل خواهد کرد. به عبارت دیگر، تلاش اصلی آن‌ها بر این محور برنامه‌ریزی شده که سناریوی تحولات افغانستان را در کشور عراق نیز قابل تکرار بدانند و بتدریج این مساله را در میان شهروندان و افکار عمومی کشور عراق همچون یک واقعیت غیر قابل انکار و غیر قابل گریز ارائه نمایند.

در سطح سوم، آمریکایی‌ها تلاش دارند با حمایت از تشدید حملات داعش و تقویت پنهانی این گروه، بهانه و زمینه تداوم حضور خود در کشور عراق را توجیه کنند و هدف و کانون تمرکز آن‌ها این است که این گزاره را همچون یک حقیقت مطرح کنند که در صورت خروج نظامیان آمریکایی، وقایع سال ۲۰۱۴ تکرار خواهد شد و نیرو‌های عراقی توانایی حراست از کشور را نخواهند داشت، لذا ضروری است که حضور نظامی واشنگتن ادامه پیدا کند. در حقیقت، این رویکرد راهبرد آشنا و تکراری از سوی آمریکایی‌ها بوده که اساس آن متکی بر بحران‌آفرینی مداوم و ایجاد خلاء امنیتی برای تداوم حضور نظامی خود است.

در سال‌های اخیر نیز بار‌ها واشنگتن با ایجاد بحران در مناطق مختلف عراق، تلاش کرده که زمینه تداوم حضور خود را تضمین کند و از اجرایی شدن قانون پارلمان عراق برای اخراج نظامیان خارجی که در ۵ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۵ دی ۱۳۹۸) مصوب شده بود، ممانعت به عمل بیاورد، اما تمامی شواهد و قراین نشان‌گر آن هستند که آمریکایی در تحقق چنین هدفی ناکام خواهند ماند؛ زیرا اکنون بر همگان مشهود است که این ارتش عراق و نیرو‌های حشد الشعبی بوده و هستند که در صفوف مختلف در برابر حملات تروریستی و بقایای بر جای مانده از گروه تروریستی داعش مقاومت می‌کنند. اکنون توان نظامی و سیاسی حشدالشعبی به اندازه‌ای است که در هر نقطه و شرایطی قابلیت نابودی و مقابله با جنگجویان داعش را دارد. افکار عمومی عراق نیز به وضوح نسبت به این امر آگاه و هوشیار هستند که نقشه راه واشنگتن در خدمت امنیت و منافع ملی این کشور نخواهد بود.

منبع: الوقت

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها