رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور:

امکان پنهان‌سازی تهدید در ذات فناوری نوین/ رصدخانه‌ای برای شناسایی فناوری‌های وارداتی نداریم

سردار جلالی گفت: متأسفانه در کشور ما رصدخانه‌ای برای رصد و شناسایی فناوری‌هایی که به کشور وارد می‌شود، وجود ندارد و بر حسب ضرورت و برای رفع نیاز بدون توجه به تهدیدات، انواع و اقسام فناوری به کشور وارد شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۴۷۶۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰ - 11September 2021

رصدخانه‌ای برای شناسایی فناوری‌هایی وارداتی نداریم/می‌توان تهدید را در ذات فناوری نوین پنهان کردبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، آیین افتتاح مجتمع آموزشی پدافند غیرعامل کشور با حضور سردار «غلامرضا جلالی» رئیس و جمعی از مدیران سازمان پدافند غیرعامل کشور، «سید محمود رضا آقامیری» سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و «حمیدرضا خالدی» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد.

سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در این آیین با تقدیر از اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه مباحث مربوط به پدافند غیرعامل اظهار داشت: تهدیدات، قدمتی به اندازه عمر بشر دارد و تامین امنیت و مقابله با تهدیدات همواره یکی از دغدغه‌های آدمی بوده است.

وی تهدیدات را به دو دسته انسان‌ساخت و طبیعی تقسیم کرد و گفت: تهدیدات طبیعی منشاء طبیعی دارند مانند سیل و زلزله و ماهیت آن‌ها در طول زمان تغییر نمی‌کند. در این تهدیدات خصومت و دشمنی وجود ندارد و دانش بشری به دلیل ثابت بودن این بلایا می‌تواند برای کاهش اثرات آن راهکار‌هایی را پیش بینی کند. به عنوان مثال با رعایت اصول مهندسی می‌توان آسیب‌های زلزله و سیل تا حدودی کنترل کرده و پیامد‌های آن را کاهش داد.

تهدیدات انسان‌ساخت، پویا و متغیر است

سردار جلالی دسته دوم تهدیدات را تهدیدات انسان‌ساخت دانست و گفت: منشا تهدیدات انسان‌ساخت، تفکر، اندیشه و خصومت است. چرا که از دکترین و استراتژی خاصی برخوردار هستند، دانش و تکنولوژی تهدیدات انسان را ایجاد می‌کنند و تفکر و استراتژی بر نوع تهدید تاثیرگذار است.

وی افزود: در پدافند غیرعامل تلاش داریم تا تاثیر و پیامد‌های تهدیدات انسان‌ساخت را بر زیرساخت‌ها و منابع انسانی کشور کاهش دهیم به همین دلیل باید به مولفه‌های انسانی یعنی استراتژی‌های دشمن و به دانش و تکنولوژی مورد استفاده دشمنان توجه داشت. تهدیدات انسان‌ساخت، پویا و متغیر هستند، یعنی همواره در حال تغییر و پیشرفت هستند و با استفاده از تکنولوژی‌های جدید، تهدیدات نیز تغییر کرده ویژگی‌های جدیدی را پیدا می‌کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور توضیح داد: تهدیدات انسان‌ساخت با رشد تکنولوژی تغییر می‌کند به همین دلیل تهدیداتی که در چند سال گذشته شاید متوجه کشور نبود، امروز می‌تواند کشور را تهدید کند، به عنوان مثال شاید چند سال پیش تهدیدات سایبری چندان متوجه کشور نبود، اما امروز سایبر و فضای سایبر عرصه جدیدی برای تهدیدات از سوی دشمنان گشوده است.

لزوم وجود رصدخانه‌ای برای شناسایی فناوری‌های وارداتی به کشور

وی لازمه آمادگی در برابر این نوع از تهدیدات را رصد و پایش مداوم فناوری و به‌روزرسانی راه‌های مقابله با آن دانست و تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما رصدخانه‌ای برای رصد و شناسایی فناوری‌هایی که به کشور وارد می‌شود وجود ندارد و بر حسب ضرورت و برای رفع نیاز بدون توجه به تهدیدات، انواع و اقسام فناوری به کشور وارد و از سوی دستگاه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

وی با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های فناوری نوین است که می‌توان تهدید را در ذات آن پنهان کرد، توضیح داد: وقتی ما با یک فناوری جدید روبرو می‌شویم، باید بتوانیم آن را بشناسیم، تفکیک کنیم و طوری از این فناوری استفاده کنیم که از فرصت‌ها بهره‌برداری، آسیب‌ها برطرف و با تهدید مقابله شود. 

وی با تاکید بر اینکه عقل سلیم نمی‌پذیرد که یک فناوری بیاید و بر ما مسلط شود و همه امورات را تحت کنترل بگیرد، چون این رویکرد می‌تواند برای کشور تهدید تلقی شود، ادامه داد: درون رگولاتور بودن، کنترل‌گریزی و دولت‌گریزی از دیگر ویژگی‌های فناوری‌های نوین است که سبب اشراف اطلاعاتی، تولید قدرت و به دنبال آن امکان اعمال قدرت و کنترل از سوی دیگران را میسر می‌کند.

اهمیت نهادینه‌سازی سواد پدافند غیرعامل در جامعه 

وی با بیان اینکه استفاده هوشمندانه از فناوری نیازمند دانش است، توضیح داد: این دانش یعنی، شناخت تهدید، شناخت آسیب و استفاده از همه قابلیت‌های یک فناوری و مقابله با همه قابلیت‌های تهدید کننده مانند، اشراف، تسلط و کنترل.

سردار جلالی با بیان اینکه امروز، مفهوم «سواد» با گذشته متفاوت شده است، تصریح کرد: برای نمونه، امروزه قابلیت استفاده از فضای سایبری، برای زندگی در عصر حاضر لازم و ضروری است و شما بدون آن، در واقع بی‌سواد محسوب می‌شوید. سواد مالی، سواد سابیری، سواد رسانه‌ای، سواد اجتماعی و امثال آن، امروز به عنوان شاخص‌های حداقلی سواد در افراد محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه معتقدیم در دنیای امروز پدافند غیرعامل به یک لایه سواد تبدیل شده است که باید به آن مجهز باشیم، تصریح کرد: نیازمند نهادینه‌سازی سواد پدافند غیرعامل در جامعه هستیم، چون برای استفاده هوشمندانه از فناوری امری اجتناب ناپذیر است. در این صورت است که هر فردی در حوزه کاری و زندگی خود می‌تواند تهدید و آسیب‌های مربوطه را شناسایی کرده و پاسخ و اقدامات لازم برای مقابله با آن را فرا بگیرد تا امنیت و آسایش را برای خود به ارمغان بیاورد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه دانشگاه‌های ما در برخی رشته‌ها از فاصله‌ای چند ساله با فناوری‌های روز دنیا رنج می‌برند، تصریح کرد: همین موضوع سبب می‌شود برای بهره‌مندی هوشمندانه از برخی تکنولوژی‌ها، نه رشته دانشگاهی مورد نظر را داشته باشیم، نه آئین‌نامه‌ای برای استفاده و نه پلتفرم لازم برای بومی سازی آن.

وی با بیان اینکه دانشگاه در درجه نخست باید واقعیت فاصله داشتن از فناوری روز دنیا را بپذیرد و سپس درصد جبران آن برآیند تصریح کرد: پدافند غیرعامل می‌تواند در این زمینه به عنوان یاری رسان دانشگاه‌های کشور در عرصه علم و فناوری عمل کند.

سردار جلالی با تاکید بر اینکه مسئله پدافند غیرعامل به سبب ماهیت بین رشته‌ای نیازمند دانشگاهی با رویکرد متمرکز بر مسئله و رشته‌های تحصیلی بین رشته‌ای است، تصریح کرد: امیدواریم این رویکرد جدید که دانشگاه آزاد اسلامی در پیش گرفته است با همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور و همه دستگاه‌های مسئول به نتیجه برسد تا از ثمرات آن بتوانیم مسائل اصلی کشور را از طریق دانشگاه و پژوهش ساماندهی و مدیریت کنیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها