رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خبر داد؛

تدوین دستورالعمل مقابله با تهدیدات درون‌زا/ انجام اقدامات پیشدستانه در برابر تهدیدات سایبری

سردار جلالی گفت: پس از حمله سایبری به سامانه هوشمند توزیع سوخت، اقدامات پیشکنش‌گرایانه در برابر تهدیدات سایبری دشمن تدوین شد و بر همین اساس، سازمان پدافند غیرعامل کشور اقداماتی را در برخی زیرساخت‌های حیاتی در دستور کار قرار داد.
کد خبر: ۴۹۱۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲ - 30November 2021

اقدامات پیشدستانه پدافند غیرعامل در برابر تهدیدات سایبری در زیرساخت‌هابه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در جلسه کمیته پدافند غیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به‌ویژه سردار شهید پدافند غیرعامل، شهید «محسن فخری‌زاده» اظهار داشت: بسیج، حاصل ابتکار و تدبیر دوراندیشانه، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران بود و همواره پیوندی ناگسستی بین بسیجی و امام امت وجود داشته است. ثمره این پیوند، نقش‌آفرینی جاودان بسیج در طول عمر انقلاب اسلامی به‌ویژه در دوران دفاع مقدس است.

وی با بیان اینکه یکی از عرصه‌های تبلور فرهنگ بسیج در کشور، عرصه خدمت‌رسانی و سازندگی است، افزود: بسیجی کسی است که تفکر و نگاه بسیجی داشته باشد. دوست و دشمن را بشناسد و همواره تهدید و تهدیدگر را بشناسد و از دل آن، فرصت‌ها را دریابد. بسیج فرزند زمان خود است و با مقتضیات زمان خود آشناست. ضرورت چنین ویژگی‌هایی در بسیج، هماهنگی با نگاه و تفکر مقام معظم رهبری است. بار‌ها شاهد بودیم که رهبر معظم انقلاب نسبت به تهدیدات و جنگ‌های پنهان هشدار داده‌اند. بسیجی واقعی کسی است که این تهدیدات را درک کند و نسبت به آن هوشیار باشد و نسبت به تکالیفی که برای وی مشخص شده است اقدام کند.

جبهه نبرد با استکبار دستخوش تغییر اساسی شده است
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه با این طرز تفکر باید آگاه باشیم که تقابل و نبرد ما با استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا به پایان نرسیده، بلکه جبهه‌های نبرد تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: تغییر تهدیدات دشمن یک چارچوب اساسی دارد. نخست آنکه همه برآورد‌ها و راهبرد‌های آمریکا در منطقه دچار شکست شده است. شاهد آن سرانجام آمریکایی و عمال آنان همچون داعش، در عراق و سوریه و خروج مفتضحانه آنان از افغانستان است. این نشان از شکست تفکر نگاه به غرب دارد که معتقد بود آمریکایی‌ها هر راهبردی را پیاده میکنند علمی بوده و به پیروزی آن‌ها ختم خواهد شد.

سردار جلالی با بیان اینکه حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد و اقتدار نیرو‌های دریایی ما در آب‌های نیلگون خلیج فارس به پرستیژ نظامی آمریکایی‌ها ضربه زد و آن ابهت پوشالی فرو ریخت، تصریح کرد: نیمی از قدرت نظامی آمریکا که روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده بود همین ابهت نظامی است که این رویکرد دیگر در برابر ملت ایران موثر نیست و در این لایه کشور ما به بازدارندگی کامل رسیده است البته این بازدازندگی نیازمند تقویت است.

تغییر راهبرد دشمن به سمت فشار همه‌جانبه حداکثری مادون جنگ نظامی
وی متذکر شد: شکست در این لایه سبب تغییر راهبرد دشمن به سمت فشار همه‌جانبه حداکثری مادون جنگ نظامی شده است که مبتنی بر ابزار‌های مادون جنگ است. مفهوم فشار همه جانبه حداکثری یعنی استفاده ترکیبی از همه ظرفیت‌ها و ابزار‌های دشمن علیه نقاط ضعف ما که از یک منظر یعنی همه توان دشمن در این حوزه‌ها بکار گرفته شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور فضای سایبری را یکی از نقاط پرکار دشمن دانست و گفت: شاهد تعریف حوزه‌های جدیدی از جنگ در حوزه‌های سایبری هستیم که جنگ سایبری علیه زیرساخت‌های حیاتی و جنگ شبکه‌های اجتماعی همه مصادیقی از این جبهه جدید است؛ بنابراین اگر ما بتوانیم در این حوزه یک تهدید را مدیریت و کنترل کرده و پاسخ بدهیم یعنی توانسته‌ایم با حداکثر قدرت دشمن مقابله کنیم. به عبارتی اگر ما نقاط ضعف خود را برطرف کنیم می‌توانیم اثر تهدیدات را خنثی کنیم که البته حوزه‌های گسترده‌ای را شامل می‌شود که تحت عنوان جنگ ترکیبی شناخته می‌شود.

جنگ ترکیبی سایبری نیازمند دفاع همه‌جانبه ترکیبی است
سردار جلالی با بیان اینکه این نوع جنگ، نیازمند دفاع همه جانبه ترکیبی است، تصریح کرد: این استراتژی دفاعی دارای ویژگی‌های مشخصی است. نخست آنکه بیش از پیش باید بر استمرار ارائه خدمات به مردم توجه شود. دومین ویژگی این استراتژی دفاعی حفاظت از زیرساختهاست چرا که با بررسی جنگ‌های چند ساله اخیر درمیابیم که در همه آنها، زیرساخت‌های حیاتی به عنوان اهداف برای اثرگذاری تهدیدات انتخاب شده اند. هدف قرار دادن زیرساخت‌ها نیز به این ویژگی بستگی دارد که این زیرساخت چقدر با زندگی مردم در ارتباط است و نکته دیگر اینکه این خدمت و سرویس چقدر پایدار است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه ویژگی دیگر این تهدیدات، سایبری بودن آن است، عنوان کرد: آمریکایی‌ها یک تسلط نسبی بر فضای سایبری جهانی دارند. غیر از اینکه بخشی از خدمات در اختیار شرکت‌های بزرگ آمریکایی است برخی از نظامات و پروتکل‌ها نیز در اختیار آنهاست که یک تسلط و اشراف نسبی را برای آنان به دنبال داشته است. به همین خاطر خدشه به این حاکمیت و تسلط خط قرمز آنهاست و در مورد آن با هیچ فردی حتی اروپایی‌ها مذاکره نمی‌کنند.

تکلیف انقلابی بسیج کمک به تضمین تداوم خدمات زیرساخت‌ها به مردم است
وی با بیان اینکه با توجه به ماموریت‌های بسیج و اهمیت زیرساخت‌ها، تکلیف انقلابی بسیج کمک به تضمین تداوم خدمات و کارکرد‌ها زیرساخت‌ها به مردم است، گفت: برای نمونه صنعت برق در خط مقدم زیرساخت‌ها قرار گرفته است و به علت میزان و اهمیت نقش موثر آن در سایر زیرساخت‌های کشور از نقشی بی بدیل برخوردار است. از همین رو یک نکته بسیار مهم در این میان، رعایت استاندار‌های پدافند غیرعامل در صنعت برق و رصد آسیب پذیری‌ها و تهدیدات مربوط به برق در سایر دستگاه‌ها و تلاش برای برطرف کردن آن است که باید در سطح راهبردی و عالی، سطوح میانی و عملیاتی و سطوح فنی در مورد آن برنامه ریزی و اقدامات لازم صورت گیرد تا تداوم کارکرد زیرساخت تضمین شود.

تدوین دستورالعمل مقابله با تهدیدات درون‌زا
سردار جلالی همچنین از تهیه دستورالعمل مقابله با تهدیدات از درون خبر داد و افزود: در موضوع تهدیدات سایبری در زیرساخت‌ها ما باید بیشتر بر ضعف‌های و آسیب پذیری‌ها تمرکز کنیم. در این حوزه برگزاری رزمایش‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است که خوشبختانه در برگزاری رزمایش ها، بسیج نقش بسیاری خوب و تاثیرگذاری ایفا کرده است. نکته مهم این است که بعد از احصا تهدیدات، اقدامات لازم جهت برطرف کردن آنان انجام شود.

وی متذکر شد: آنچه مسلم است، رویکرد دشمن در عرصه تهدیدات، رویکردی ترکیبی است و ما هم باید برای مقابله با آن، یک دفاع ترکیبی و چند لایه را اتخاذ کنیم. برای هر لایه برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد که در همه این لایه ها، بسیج از نقشی جدی و تاثیرگذار برخوردار است.

پیش‌دستی پدافند غیرعامل در برابر تهدیدات سایبری
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور همچنین در حاشیه نشست کمیته پدافند غیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز دشمن راهبرد جنگ ترکیبی مادون درگیری نظامی را دردستور کار خود قرار داده است، گفت: عرصه سایبری نیز یکی از محیط‌های اعمال تهدید دشمن است.

سردار جلالی با بیان اینکه دشمن به دنبال اختلال در خدمات زیرساخت‌های حیاتی کشور است، افزود: کمک به حفظ و تداوم کارکرد‌های زیرساخت‌های به مردم امروز یک تکلیف انقلابی و بسیجی وار است.

وی با اشاره به حمله سایبری دشمن به سامانه هوشمند توزیع سوخت نیز گفت: پس از این حادثه مرکز ملی فضای مجازی تمهیداتی در خصوص اقدامات پیشکنش‌گرایانه در برابر تهدیدات سایبری دشمن تدوین کرده است که بر همین اساس سازمان پدافند غیرعامل این اقدامات پیشدستانه را در برخی زیرساخت‌های حیاتی در دستور کار قرار داده است که خوشبختانه نتایج خوبی نیز در پی داشته است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پایان تأکید کرد که این سازمان با همکاری مرکز ملی فضای مجازی در حال ارتقای وضعیت دفاع سایبری در زیرساخت‌ها و تضمین خدمات‌رسانی بی وقفه به مردم است.

جلسه کمیته پدافند غیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با حضور سردار «جلالی» رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، «وحید تیموری» فرمانده سازمان بسیج ادارات و کارمندان، «محسن طرزطلب» مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و «میثم جعفرزاده» فرمانده مرکز مقاومت بسیج وزارت نیرو برگزار شد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار