جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش:

ایران در زمره امپراطور‌ی‌های دریایی است/ تمامی مؤلفه‌های قدرت دریایی را در اختیار داریم

امیر دریادار کاویانی با اشاره به مأموریت ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش گفت: باید به ملت عزیز ایران تبریک گفت که با انقلاب اسلامی در زمره امپراطوری‌های بزرگ جهان قرار گرفته است؛ زیرا همه مؤلفه‌های قدرت دریایی را در اختیار داریم.
کد خبر: ۴۷۶۹۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹ - 12September 2021

جزء امپراطور‌ی‌های دریایی هستیم‌به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر دریادار «حمزه‌علی کاویانی» جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش صبح امروز (یکشنبه) در برنامه‌ای تلویزیونی به مناسبت بازگشت ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش، اظهار داشت: نیروی دریایی یکی از ارکان مهم برای رسیدن به قدرت ملی است.

وی ادامه داد: در جهان دو موضوع بسیار اهمیت دارد که یکی از آن‌ها دریاست، به‌ویژه در این دو دهه اخیر با نگاه مقام معظم رهبری و ارتش جمهوری اسلامی این مهم را به منصه ظهور رسانده است. علاوه بر این، حضور در دریا‌ها نیز یک کار بسیار مهم است. طی پنج قرن اخیر کشور‌هایی که داعیه قدرت داشتند، قدرت خود را از طریق دریا اعمال کرده و با حضور در دریا قدرت خود را به رخ کشیدند.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: باید به ملت عزیز ایران تبریک گفت که با انقلاب اسلامی در زمره امپراطوری‌های بزرگ جهان قرار گرفته است؛ زیرا همه مولفه‌های قدرت دریایی را در اختیار داریم. امروز ارتباط دریا به ساحل، دریا به دریا، دریا به تنگه‌های مهم و اقیانوس‌های بزرگ جهان را داریم؛ در واقع همان مطلبی که مقام معظم رهبری فرمودند که ما یک کشور دریایی هستیم و به همین دلیل، همه تجهیزات را در شمال و جنوب کشور در اختیار داریم.

وی افزود: طی دهه اخیر اقداماتی را برای این ماموریت انجام دادیم، در یک مرحله از سوی اقیانوس اطلس جنوبی و جنوب آفریقا تقرب کردیم و امروز با حضور خود در دریای سرخ، دریای مدیترانه، خلیج عدن و سایر مناطق مهم جهان این توانمندی حاصل شده تا بتوانیم در اقیانوس اطلس جنوبی که یک دریای بسیار مواج است، حضور داشته باشیم. البته به اطلس شمالی که حیاط خلوت آمریکاست نیز رفته‌ایم تا غیرت آمریکایی‌ها را به چالش بکشانیم.

امیر دریادار کاویانی با بیان اینکه در تنگه‌های پر تردد جهان حضور پیداکرده‌ایم، اظهار کرد: در دریای شمال، خلیج فنلاند، روسیه و سنت پترزبوگ که هم‌پیمان ما در این عرصه است حضور پیدا کرده‍ایم و نشان دادیم که قدرتمند و اهل حضور هستیم. ملت ایران به واسطه داشتن سربازان ولایتمدار منافع خود را از دریا پیگیری می‌کنند و از این رو مدافع منافع ملت جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از نظر ژئوپلتیکی در جهان یکی از مهم‌ترین مناطق به شمار می‌رود و علت آن هم قرارگیری در کنار تنگه هرمز و شمال اقیانوس هند است. به همین دلیل هم این منطقه را می‌توان مهم‌ترین منطقه جهان دانست که این اهمیت بر همه جهان آشکار است. نیروی دریایی ارتش از تنگه‌های مهم و راهبردی جهان که در اختیار دشمنان ما قرار دارد، عبور کرد.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه آمریکایی‌ها در رابطه با ماموریت ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش سر در گم شدند، گفت: آن‌ها اطلاعی از ماموریت ما نداشتند و نمی‌دانستند که قرار است به کجا برویم و چه کاری انجام بدهیم. هنگامی که وارد اقیانوس اطلس شدیم آمریکا و رژیم صهیونیستی به طور مداوم پیگیر بودند که ما قرار است به کدام منطقه برویم. وقتی به مقابل تنگه جبل الطارق رسیدیم، آمریکایی‌ها سراسیمه از دریای سرخ و مدیترانه عبور کردند و رفتند به یک کشور ثالت که گمان می‌کردند ما برای نیازمندی‌های خود قرار است به این بندر برویم، اما به آنجا نرفتیم.

وی ادامه داد: در سفر اخیر، ۱۳۳ روز دریانوردی مستقل داشتیم و در ساحل هیچ کشوری پهلو نگرفتیم که بسیار مهم است. بیش از چهار ماه در ماموریت حضور داشتیم و این نشان‌دهنده قدرت ایران اسلامی در عرصه دریانوردی است که به برکت انقلاب و خون شهدا حاصل شد.

امیر دریادار کاویانی با بیان اینکه برای نشان دادن اقتدار یک ملت نباید عرصه را خالی کنیم، تصریح کرد: هنگامی که امروز در اقیانوس اطلس و در کنار کشور‌های بزرگ جهان قرار گرفتیم به این معناست که ما امروز جزء امپراطور‌ی‌های دریایی هستیم. این رخداد بزرگ به واسطه نعمت خدادادی دریا و نعمت بزرگ اراده ملت ایران تحقق یافت. در این ماموریت به چند هدف دست یافتیم؛ نخست این بود که ما معتقدیم که ایران یک قدرت بزرگ دریایی است و این امر را ثابت کردیم. دوم باور و اراده جوانانی است که با دستان خود ناوشکن سهند را ساخته و جوانان ایرانی که در داخل کشورمان آموزش دیده بودند همه فعالیت‌های مربوط به سفر ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش اعم از راهبری، هدایت، طرح ریزی و اجرای این ماموریت بزرگ را انجام دادند.

وی با بیان اینکه اثبات کردیم که به فناوری‌های روز دنیا مجهز هستیم، ادامه داد: فناوری‌های نوین، قدرت و رکن اساسی قدرت آفرین برای هر کشور است که ما نشان دادیم مجهز به تجهیزات روز دنیا و بومی هستیم؛ ناوشکن سهند کاملا بومی و ساخت وزارت دفاع و نیرو‌های مسلح است. این در حالی است که ما در طول جنگ برای کوچک‌ترین تجهیزات دچار مشکل بودیم. اما امروز یک ناوشکن را به صورت کاملا خودکفا و بومی در داخل ساخته‌ایم که از تنگه‌های مهم جهان عبور می‌کند. این ناوشکن به اطلس جنوبی رفت که برای هر دریانوردی سخت است، از کنار رژیم غاصب صهیونیستی عبور کرد، اما این دشمن غاصب هیچ حرفی نمی‌تواند بزند.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره اینکه معمولا ناوگروه‌ها شامل چه ادواتی می‌شوند، بیان کرد: ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش شامل یک ناو رزمی است که در این ماموریت ناوشکن سهند حضور داشت و ناوبندر مکران نیز به عنوان ناو پشتیبانی وظیفه تامین مایحتاج، مهمات و جیره غذایی را انجام داد؛ البته یک بالگرد نیز در این ماموریت حضور داشت که برای استفاده در مواقع اضطراری است.

وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری مبنی بر بازگشت مقتدرانه از این ماموریت خطیر ادامه داد: بازگشت مقتدرانه به این علت به ماموریت این ناوگروه اطلاق می‌شود که در حیاط خلوت آمریکا حضور پیداکردیم. آمریکایی‌ها هرگز گمان نمی‌کردند که ایران از نظر اراده، نیروی انسانی و قدرت عملیاتی بتواند در اقیانوس اطلس حضور پیداکند؛ اما جوانان با اراده ایرانی توانستند این کار را به خوبی انجام دهند. البته این مهم با تدابیر رهبر انقلاب اسلامی محقق شد که سال‌ها تدابیری را در این زمینه بیان فرمودند. آنچه ایشان درباره این ماموریت و اهمیت آن بیان کردند به این دلیل بود که ما از کنار گوش دشمنان قسم‌خورده خود عبور کردیم و هیچ حرکتی را از آن‌ها ندیدیدم. علی‌رغم اینکه معمولاً در رسانه‌ها خیلی تبلیغ می‌کنند، اما نتوانستند هیچ تحرکی انجام دهند.

دریادار کاویانی گفت: آمریکایی‌ها از زمان حرکت ما را رصد می‌کردند تا به مقصد و هدف ناوگروه ۷۵ پی ببرند. حتی در برخی مواقع ونزوئلا و کوبا را تهدید کردند که اجازه ندهند ناوگروه جمهوری اسلامی به این کشور‌ها وارد شود. اما ماموریت ما ورود به این کشور‌ها نبود که اگر چنین ماموریتی داشتیم، می‌توانستیم با اراده به این کشور‌ها وارد شویم.

جانشین فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان با اشاره به دزدان دریایی سومالی که برای کشور ما مشکلاتی را ایجاد می‌کردند، خاطرنشان کرد: این اتفاق در سال ۸۶ رخ داد؛ البته معتقدم که این کار توطئه آمریکایی‌ها برای حضور در شمال اقیانوس هند بود؛ اما شاهد بودید که ناوگروه‌های ما در این مناطق و منطقه تحرک دزدان دریایی حضور یافت و چند گروه را هم دستگیر کردیم به نحوی که امروز اثری از آن‌ها نیست. ناوگروه‌های ما به صورت مستمر از سال ۸۶ در شمال اقیانوس هند حضور یافتند و منافع جمهوری اسلامی ایران و امنیت مسیر‌های تجارت دریایی را تامین کرده‌ایم.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها