دفاع‌پرس بررسی کرد؛

خسارت‌های ناشی از کرونا بر فعالیت‌های فرهنگی و هنری چگونه جبران می‌شود؟

طبق گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بسته ویژه حمایت از حوزه‌های فرهنگ، هنر و رسانه برای جبران خسارت‌های ناشی از این ویروس بزودی آماده شده و پس از بررسی‌های همه‌جانبه و جمع‌بندی لازم، بسته حمایتی آماده و تمهید ضروری برای اجرای آن در نظر گرفته می‌شود.
کد خبر: ۴۷۷۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴ - 14September 2021

خسارت‌های ناشی از کرونا بر فعالیت‌های فرهنگی و هنری چگونه جبران می‌شودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حدود دو سال از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد، در این سال‌ها مشاغل مختلفی با موانع و آسیب‌های زیاد مواجه شدند که گذران زندگی را برای آنها دشوارتر کرد.

در حوزه‌های مختلف جامعه و اصناف مختلف، حوزه هنر و سینما متضرر آسیب‌های عمیقی شد، از بسته شدن سینما‌ها و سالن‌های تئاتر، تا لغو کنسرت‌های موسیقی و کلاس‌های مختلف آموزش هنر‌های تجسمی و ... مسائلی بودند که این سال‌ها هنرمندان با آن‌ها دست و پنجه نرم کردند.

کاهش آثار سینمایی و تلویزیونی و بیماری‌ها و مشکلاتی که در این سال‌ها بر سر هنرمندان مختلف در عرصه‌های متفاوت هنر وارد شد و در این حین، عزیزانی را هم از دست دادیم و به رحمت حق پیوستند.

موج‌های مختلف کرونا همانگونه که بیان شد، آسیب‌های زیادی را بر این حوزه وارد کرد، دولت و وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی می‌بایست برای حمایت از هنرمندان کمک‌ها و تسهیلاتی را برای آن‌ها فراهم می‌کرد.

بیشتر بخوانید:

تصویب بسته حمایتی اصحاب فرهنگ و هنر در جلسه هیات دولت

«سیدمجید پوراحمدی» مدیرعامل صندوق اعتباری هنر شد

در دولت قبل اقدامات قابل توجهی متاسفانه انجام نشد. همچنین استمرار موج پنجم کرونا در قالب سویه دلتا در کنار تأثیرات عمیقی که بر کُند شدن فعالیت‌های مختلف جاری در جامعه داشته است، فصل مهمی از تأثیرات خود را بر دامنه فعالیت هنرمندان عرصه‌های مختلف از جمله تئاتر رقم زده است.

درحالی‌که از ابتدای اعلام آغاز محدودیت‌ها به واسطه شیوع موج پنجم کرونا در تابستان ۱۴۰۰ شاهد تعطیلی تمام فعالیت‌های سالن‌های تئاتر دولتی بودیم؛ با این وجود پس از گذراندن تعطیلی ۶ روزه در پایتخت (۲۵ تا ۳۱ مرداد)، تعدادی از تماشاخانه‌های خصوصی که از انگشتان یکدست نیز کمتر هستند، به دلیل تعهد به گروه‌های نمایشی و مخاطبانشان در اجرا‌هایی معدود و با گام‌هایی بسیار محدود ضمن رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی فعالیت خود را آغاز کردند. هرچند دراین‌میان کماکان مسئله عدم استقبال از سوی مخاطبان بارزترین تصویری است که می‌توان در این تماشاخانه‌ها آن را به نظاره نشست.

در کنار این مساله در حوزه بدنه فعالیت‌های مدیریت تئاتر، متولیان امر در سایه تغییر دولت و روی کار آمدن دولت سیزدهم تمرکز خود را از یک سو بر برنامه‌های تصویب‌شده، و از سوی دیگر بر حمایت هر چه بیشتر از گروه‌های نمایشی متضرر به سبب تعطیلی تماشاخانه‌ها و سالن‌های تئاتری به دلیل شرایط کرونایی کشور قرار دادند.

در این شرایط و با روی کار آمدن دولت سیزدهم، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون علی نصیریان پیامی را در مورد اهمیت هنر در سرزمین ایران و هنرمندان به وزیر ارشاد داده است.

از سوی دیگر نخستین جلسه شورای مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم و معاونان، مدیران، رئیسان سازمان‌ها و مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها (وبیناری) در محل سالن جلسات این وزارتخانه برگزار شد.

اسماعیلی در این جلسه با اشاره به برخی خسارت‌های ناشی از کرونا بر فعالیت‌های فرهنگی و هنری تاکید کرد: به زودی بسته ویژه حمایت از حوزه‌های فرهنگ، هنر و رسانه برای جبران خسارت‌های ناشی از این ویروس آماده و پس از بررسی‌های همه‌جانبه و جمع‌بندی لازم، بسته حمایتی آماده و تمهید ضروری برای اجرای آن در نظر گرفته می‌شود.

تا اینکه روز گذشته اسماعیلی از تصویب طرح بسته حمایت از هنرمندان خبر داد و این امر را به عنوان هدیه ویژه رییس جمهور در روز سینما به هنرمندان نام برد. همچنین اسماعیلی از تأکیدات رئیس جمهور از سه هفته قبل برای طراحی بسته‌های حمایتی خبر داد تا با کمک ان بشود بخشی از ضرر و زیان وارد شده به اهالی فرهنگ و هنر را تامین کنیم.

امید است که دولت سیزدهم بتواند به هنرمندان و اهالی هنر و فرهنگ تسهیلات مناسبی ارائه دهد و موانع و مشکلات این قشر از جامعه را با مدیریت و برنامه ریزی صحیح برطرف کند.

انتهای پیام/120

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار