سفیر پیشین ایران در کابل:

اختلافات درونی زمینه فروپاشی طالبان را مهیا می‌کند

ظهره‌وند گفت: قابل پیش‌بینی است که طالبان به‌سادگی نتواند اوضاع را کنترل کنند و اختلافات درونی آن‌ها یکی از مهمترین چالش‌های است که می‌تواند زمینه فروپاشی طالبان را هم مهیا کند.
کد خبر: ۴۷۷۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹ - 15September 2021

اختلافات درونی زمینه فروپاش طالبان را هم مهیا می‌کند

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «ابوالفضل ظهره‌وند» سفیر پیشین ایران در کابل در گفت‌وگویی با اشاره به تحولات اخیر افغانستان، اظهار داشت: با خروج غیرمسئولانه و مفتضحانه آمریکا از افغانستان که در چارچوب سناریو‌های جدید آمریکایی‌ها اتفاق افتاد، افغانستان وارد دور جدیدی از بحران شده و در حال حاضر می‌توان گفت که کلیت افغانستان در کنترل طالبان است. هرچند که در مناطق مختلف چه در مناطق شمال و شمال شرق و چه در مناطق مرکزی مانند به‌سود، دایکندی، پنجشیر، اندراب و جا‌های مختلف مقاومت هم جریان دارد.

وی در ادامه افزود: هرچند که توانایی این بخش‌ها از نظر اصلاح و امکانات به هیچ عنوان قابل مقایسه با امکاناتی که آمریکایی‌ها برای طالبان باقی گذاشتن نیست، ولی در مجموع با توجه به چالش‌هایی که طالبان دارند، قابل پیش‌بینی است که طالبان به‌سادگی نتواند اوضاع را کنترل کنند و اختلافات درونی آن‌ها یکی از مهمترین چالش‌های است که می‌تواند زمینه فروپاشی طالبان را هم مهیا کند.

 کارشناس مسائل بین‌الملل با یبان اینکه در بین نیرو‌های طالبان اختلاف وجود دارد، اضافه کرد: آنچه که الان مورد نگرانی هست همین موضوع است که طالبان به دلیل این که یک دست نیست و جریانات تکفیری هم درون آن وجود دارد، قابل پیش‌بینی است که جریانات تندرو بر طالبان میانه‌رو غلبه پیدا کنند و ما شاهد ظهور و بروز نیرو‌های تکفیری مانند داعش و النصره باشیم؛ این چیزی است که منطقه را تهدید می‌کند.

سفیر پیشین ایران در افغانستان تصریح کرد: اتفاقات دیگر هم مداخلات پنهان آمریکایی‌ها برای سناریوی مورد نظر خودشان است که مترصد متوقف کردن چین در منطقه و ضربه زدن به ایران هستند که می‌تواند محیط داخلی افغانستان را رادیکالیزه کند و حتی جنگ داخلی را می‌توان برای افغانستان متصور بود که خروجی آن می‌تواند تجزیه باشد.

ظهره‌وند تصریح کرد: در مجموع افغانستان دوره بسیار بحرانی را پیش رو دارد و قابل پیش‌بینی است که با نزدیک شدن به زمستان و نبود امکانات و قطع بخش مهمی از بودجه طالبان که از طرف آمریکایی‌ها و غربی‌ها توسط دولت اشرف غنی در گذشته تأمین می‌شد، شاهد جابجایی جمعیت و حتی به راه افتادن سیل پناهجو به محیط پیرامونی و به‌طرف کشور‌های همسایه باشیم.

سفیر پیشین ایران در ایتالیا با اشاره به تأکید ایران و جامعه جهانی برای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، بیان داشت: تنها شانسی که افغانستان می‌توانست داشته باشد که از مشکلات مختلف خارج شود و دوره جدیدی را برای سازندگی و امنیت پایدار شاهد باشد و با آن روبرو شود، تشکیل دولت فراگیر بود که مورد خواست جامعه جهانی و از جمله کشور‌های همسایه و ایران است.

وی ادامه داد:، اما به دلیل تمامیت‌خواهی طالبان و مداخله آشکار پاکستانی‌ها، این اتفاق نیافتاد و ما شاهد تشکیل دولت یک دست طالبانی آن هم با حضور عناصری که به تروریسم متهم هستند.

ظهره‌وند در پایان خاطرنشان کرد: لذا این دولت نمی‌تواند و حاضر نیست که به دیگر اقوام هم سهم بدهد و خطری که وجود دارد این است که با ادامه کار طالبان ما شاهد پاکسازی عمومی در صحنه افغانستان باشیم و افغانستان به سمت یک کشور یک دست پشتونی برود که این هم وضعیت خوبی برای ایران و حوزه تمدنی که متعلق به ایران و کشور‌های همسایه است، نیست.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار