حدادعادل در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص ادبیات دفاع مقدس پیگیری می‌شود

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با تاکید بر اینکه توصیه‌های رهبری درخصوص افزایش میزان تولیدات ادبی دفاع مقدس جایگاه کارشناسی دارد، گفت: مطالبات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص افزایش تولیدات ادبی دفاع مقدس پیگیری می‌شود.
کد خبر: ۴۷۷۶۷۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۱ - 18September 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1385 در دیدار با جمعی از رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس اظهار داشتند: در مقوله‌ی خاطرات و تاریخ جنگ، من می‌خواهم تکیه و تأکید کنم. ما همه‌ی این حجم کاری که انجام دادیم، در مقابل آنچه که باید انجام بگیرد، بسیار کم است. با اینکه الان، هم سپاه، هم ارتش، هم حوزه‌ی هنری، هم بخش‌های مختلف مردمی، هم ستاد کل و آن قسمت تاریخ جنگ مشغول کار هستند، در عین حال، فرآورده‌های مجموع اینها، هم از لحاظ کمیت، بسیار کمتر از آن چیزی است که باید باشد، هم از لحاظ کیفیت - اگرچه بعضی از کیفیات آن‌ها واقعاً خوب است -، اما در مجموع، آن کیفیتی که باید نشان‌دهنده‌ی زیبایی‌ها، ظرافت‌ها، لطف‌ها، برجستگی‌ها و درخشندگی‌های این دوران عجیب باشد، نیست و هنوز خیلی جا برای حرف زدن هست؛ خیلی.

ببینید! وقتی گفته می‌شود که مثلاً ما ششصد یا هزار عنوان کتاب درباره‌ی دفاع مقدس نوشته‌ایم، بعضی‌ها خیال می‌کنند که این خیلی زیاد است؛ نه، این خیلی کم است. جنگ یکی از مقاطع حساس تاریخ برای همه‌ی ملت‌هاست؛ چه در آن جنگ شکست بخورند، چه پیروز بشوند؛ بررسی این حادثه برای آن ملت‌ها، سرشار از درس است. نه اینکه فقط افتخار کنیم؛ افتخار کردن، یکی از بخش‌های قضیه است؛ اطلاعات فراوان، آگاهی‌های گوناگون، نشان دادن وضعیت‌هایی که وجود داشته است و وضعیت‌هایی که می‌تواند در آینده وجود داشته باشد، از بخش‌های دیگر قضیه است.

بیشتر بخوانید؛

دفاع مقدس؛ بخش جنبی تمام نمایشگاه‌های کتاب استانی سال ۱۴۰۰

در دنیا روی جنگ‌هایی که اتفاق میافتد، خیلی کار می‌کنند؛ من نمیدانم شما دوستان یا دوستانی که در این مقوله‌ها مشغول کارند، چقدر اطلاع دارند که بر روی جنگ‌های گوناگون در کشور‌های مختلف، چقدر کار شده است. من فقط این یک رقم را عرض بکنم: این جنگ‌های داخلی امریکا - که معروف به جنگ‌های انفصال است که تقریباً از سال هزار و هشتصد و شصت شروع شده و چهار سال هم طول کشیده؛ و در سال هزار و هشتصد و شصت و چهار یا شصت و پنج هم تمام شده است؛ من حالا دقیق یادم نیست - جنگ بین شمال و جنوب و جنگ بین ایالات مختلف در یک کشور بود و تقریباً حدود هشتاد یا نود سال بعد از تشکیل دولت ایالات متحده‌ی امریکا، دو بخش از این کشور با همدیگر جنگ کردند. یک نویسنده‌ی امریکایی - که ظاهراً معاصر ماست - میگوید: درباره‌ی این جنگ‌ها بیش از صد هزار عنوان کتاب نوشته شده است!

برای چهار سال جنگ، آن هم جنگ بیافتخار - جنگ دو بخش از یک ملت با همدیگر افتخاری ندارد - بیش از صد هزار عنوان کتاب نوشته شده است. این را این نویسنده‌ی امریکایی - که نویسنده‌ی معتبری هم هست - میگوید. البته بعضی از این تبلیغاتچی‌های امریکا، این جنگ انفصال را میگویند: جنگ برای لغو برده‌داری؛ که این هم دروغ است، این‌طوری نیست. البته همان زمان آبراهام لینکلن بوده و برده‌داری لغو شده؛ اما این جنگ‌ها برای آن نیست. کسی تاریخ این جنگ‌ها را بخواند، درست میفهمد. درباره‌ی جنگ داخلىِ بیافتخارِ سرتاسر شکست و پُرخسارت - که بالاخره بخش شمال بر بخش جنوب که تجزیه‌طلب بود، پیروز شد و دوباره حکومت ایالات متحده را برقرار کردند؛ در واقع کشور امریکا شکست خورد؛ اگرچه که یک بخش بر بخش دیگر پیروز شد؛ آن چیزی که نقل می‌شود، حدود ششصد، هفتصد هزار نفر در این چند سال کشته دادند؛ یعنی چند برابر مجموع شهدای ما در جنگ تحمیلی و دفاع مقدس! - برای چهار سال، آن همه کتاب نوشته‌اند.

دفاع مقدس، جنگِ سرتاپا افتخار است؛ از همان روزی که رژیم صدام به تهران حمله کرد و فرودگاه را زد، و تا روزی که امام قطعنامه را قبول کردند و تا بعد از آنکه صدام دوباره حمله کرد و باز مردم مبارز و مجاهد ما ریختند و تمام صحرای این منطقه را پُر کردند و جوانان بسیجی از سرتاسر کشور که نمایش عجیبی نشان دادند و عراق را در این نوبت دوم، مجبور به عقب‌نشینی کردند، سرتاسر این دوران، دوران افتخار است.

دفاع مقدس از نگاه رهبری ثروت ملی است

رهبری دوران دفاع مقدس را به عنوان یک ظرفیت و یک گنجینه ملی تلقی می‌‎کنند. ایشان ثبت و ضبظ خاطرات دفاع مقدس را برای آینده و فرهنگ کشور ضروری می‌دانند و طی دهه‌های گذشته مکرر بر لزوم اهتمام در این عرصه تاکید داشته‌اند. هرچند بعد از سال‌ها توصیه‌های رهبری در این خصوص، بیشتر از هر بخشی، مجموعه‌های مردمی اهتمام برای تحقق این مطالبه داشته‌اند اما در این میان فعالیت مجموعه‌های دولتی می‌تواند راه‌گشا و جریان‌ساز باشد.

حدادعادل: توصیه‌های رهبری در خصوص ادبیات دفاع مقدس پیگیری می‌شوند

غلامعلی حدادعادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر مطالبه رهبری برای افزایش تولیدات ادبی دفاع مقدس و ماهیت این مطالبه گفت: توصیه رهبری برای افزایش تولیدات ادبی مبتنی بر یک نیازسنجی و ضرورت است.

وی نگاه رهبری در حوزه ادبیات را یک نگاه راهبردی و کارشناسانه دانست و افزود: مجموعه‌های مختلفی پس از مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص افزایش سی‌صد درصدی تولیدات ادبیات دفاع مقدس مشغول فعالیت شده‌اند و حجم تولیدات را افزایش داده‌اند. این توصیه‌ها با نگاه راهبردی و بنا به ضرورت از سوی ایشان مطرح می‌شوند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی فعالیت مجموعه‌هایی همچون حوزه هنری، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سپاه، ارتش و مجموعه‌های مردم نهاد در تحقق مطالبه رهبری مهم و ضروری دانست و افزود: خوشبختانه پس از مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه‌های فرهنگی، مجموعه‌های مختلف وارد میدان فعالیت می‌شوند و در راستای بیانات ایشان مشغول می‌شوند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها