یادداشت/ حامد افروغ

هفته «دفاع مقدس»؛ بهار فرهنگ ایثار و شهادت

در حدیثی از اهل بیت (ع) آمده است که برای هر چیزی بهاری مقدر است و با وام گرفتن از این مطلب، هفته دفاع مقدس را می‌توان بهار ایثار و شهادت نامید.
کد خبر: ۴۷۸۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۸ - 18September 2021

هفته «دفاع مقدس»؛ بهار فرهنگ ایثار و شهادتگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ حامد افروغ؛ در حدیثی از اهل بیت (ع) آمده است که برای هر چیزی بهاری مقدر است و با وام گرفتن از این مطلب، هفته دفاع مقدس را می‌توان بهار ایثار و شهادت نامید. بهاری که هر سال با آمدنش دل و جان و ذهن مخاطبانش را، چون مسیحا زنده می‌کند و با یاد رشادت‌ها و ایثار رزمندگان جان بر کف اسلام در هشت سال جنگ تحمیلی، معطر می‌سازد.

دفاع مقدس مانند بذر گندم که هر دانه‌اش هفتاد دانه بار می‌آورد، هر بار که یاد شود، ثمره‌اش دو چندان می‌شود. ثمره‌ای که به یمن پاکی و اخلاص شهدا هر سال بالنده‌تر و بشکوه‌تر در دل‌ها ریشه می‌دواند و، چون خونی تازه در رگ‌های فرهنگ و سبک زندگی مردم جاری می‌شود. دفاع مقدس برای جامعه ما غذای روح است، ما ردم هر چقدر هم که در طول سال بر سر هر سفره‌ای (همان سبک زندگی خودمان) نشسته باشیم، باز وعده اصلی‌مان که جانی به روح خسته‌مان بدمد، همان دفاع مقدس است و ریشه‌هایی که آن را بارور کرده.

بهار ایثار از راه می‌رسد و باز مشام دل‌ها از عطر دل‌انگیز یاد شهدا نوازش شده است. یاد و خاطره از جنس نور است، نوری که حیات خود را از ذات اقدس الهی می‌گیرد. از این‌رو هرکس که به یاد‌ها پیوست، چون خداوند جاودانه می‌شود. اگر به بدی یاد شود، چونان عبرتی است که خداوند زنده نگاهش داشته تا درس سایرین شود و اگر به نیکویی مانده، حیاتی جاودان است که خداوند به هر کسی نمی‌دهد.

بیشتر بخوانیم:

* احیای فرهنگ «دفاع مقدس»، رمز گشایش مشکلات کشور 

* جبهه مقاومت؛ ثمره بالنده شجره طیبه «دفاع مقدس» 

* «شهدای انقلاب اسلامی»؛ بسترساز درخشش رزمندگان در دفاع مقدس 

هشت سال جنگ تحمیلی پیشکش ملت ایران در پیشگاه حضرت حق بود برای اثبات «قالوا بلی» که از ازل بر زبان این مردم جاری شد و امروز خرمن دفاع مقدس پر است از جوانه‌هایی که با ایثار و ازخودگذشتگی این ملت جان گرفته است. ملتی که در میان خود مادران جواهرنشانی دارد که بعضا تا ۹ شهید هم تقدیم راه حق کرده‌اند.

هفته دفاع مقدس بزرگترین فرصت برای ماست تا همان‌طور که در ماه مبارک رمضان، با مدد پروردگار، زنگار از دل‌ها می‌زداییم، در این هفته نیز با محک زدن فرهنگ و منش و سلوک خود با راه شهدا، زنگار‌ها را از فرهنگ و جامعه خود بزداییم و خود را با راه شهدا تنظیم کنیم تا هم در دنیا با عزت زندگی کنیم و هم د رآخرت شرمنده شهدا نباشیم. آنچه که از دفاع مقدس برای ما مانده و سبب شده تا این برهه حساس، طلایی و البته افتخارآمیز برای ما معنایی قدسی پیدا کند، تطابق هر چه بیشتر ما با سبک زندگی شهداست که مصداقی بارز و در دسترس از این فراز زیارت عاشورا است که «اللهم اجعل محیای، محیا محمد و آل محمد (ص) و مماتی ممات محمد و آل محمد (ص)».

از این‌رو بر ماست تا مراسم اصلی گرامیداشت یاد و نام شهدا را هر کدام به سهم خود با تشبث هر چه بیشتر به شهدا، برگزار کنیم تا هم دنیایمان زیباتر شود و هم آخرتمان آبادتر.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار