نماینده مردم در مجلس:

طرح شکایت از ایران بابت جزایر سه‌گانه هیچ مبنای حقوقی ندارد

نوش‌آبادی با رد اتهامات وارده شده به ایران در بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس، گفت: از آنجایی که ایران بر جزایر سه‌گانه حاکمیت دارد طرح ادعا‌ها درباره این موضوع هیچ مبنای حقوقی ندارد.
کد خبر: ۴۷۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹ - 20September 2021

طرح شکایت از ایران بابت جزایر سه گانه هیچ مبنای حقوقی ندارد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسین نوش‌آبادی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به بیانیه اخیر شورای همکاری خلیج فارس علیه جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: بخشی از این بیانیه حرف‌های تکراری است که شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه همواره مطرح می‌کند و هیچ موضوعیت حقوقی ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اگر بخواهند بحث جزایر سه‌گانه را در محاکم حقوقی بین‌المللی مطرح کنند به نتیجه‌ای نخواهد رسید به این دلیل که ایران بر جزایر سه‌گانه حاکمیت دارد بر اساس حقوق بین‌الملل هیچ کشوری نمی‌تواند از ایران شکایت کند.

وی افزود: در ارتباط با ادعای شورای همکاری خلیج فارس پیرامون احترام متقابل، حقوق بین‌الملل در چارچوب‌های منشور سازمان ملل باید گفت: جمهوری اسلامی همواره بر حفظ روابط متقابل، رعایت اصول و چارچوب حقوق بین‌المللی، احترام به همدیگر، عدم تجاوز جزو منشور سازمان ملل بوده و به‌عنوان یک کشور مسلمان به آن پایبند بودیم.

نوش‌آبادی بیان کرد: سوابق جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که به هیچ کشوری قصد تجاوز نداشته و نخواهد داشت لذا برخی اتهامات وارده شده در این بیانیه به ایران مانند کشورگشایی، تجاوز یا تروریسم و فرقه‌گرایی بی‌اساس است.

وی ابراز کرد: جمهوری اسلامی عملاً ثابت کرده همواره برای مبارزه با تروریسم در میدان عمل حضور دارد، اما از سوی دیگر برخی از کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس با رژیم کودک کش صهیونیستی ارتباط برقرار کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: جمهوری اسلامی اگر به دنبال طرفداری بود زودتر بایستی با آمریکا و صهیونیست مراوده می‌کرد؛ کشور‌ها خلیج‌فارس بودند که سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی را در کشورهایشان باز کردند برای همین باید به افکار عمومی درباره برقراری ارتباط با رژیم سفاک و خون‌خوار اسرائیل پاسخگو باشند.

وی اظهار کرد: در بحث مبارزه با تروریسم جمهوری اسلامی در صدر کشور‌ها قرار دارد و تاکنون صد‌ها هزار شهید در این راه تقدیم کرده است تا امنیت منطقه که در آن زندگی می‌کنیم تأمین شود.

نوش‌آبادی عنوان کرد: درباره فرقه‌گرایی که در این بیانیه مطرح شده باید گفت که ما کشور شیعه مسلمان هستیم ضمن اینکه همه مذاهب احترام می‌گذاریم، اما ایران کشور مسلمان است و از همه دفاع می‌کند. جمهوری اسلامی اهل فرقه‌گرایی نیست و از همه مذاهب حمایت می‌کند که نمونه آن جنگ سوریه و یمن است لذا بحث شیعه و سنی مطرح نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: فرقه‌گرایی از نظر جمهوری اسلامی ایران مردود بوده و از تمامی مذاهب حمایت می‌کند بنابراین اتهامات شورای همکاری خلیج فارس در این زمینه بی‌اساس است.

نوش‌آبادی ادامه داد: در ارتباط با مسائل هسته‌ای مواضع جمهوری اسلامی کاملاً روشن است، کشورمان در سال‌های اخیر با وجود اینکه نفعی از برجام نبرده، اما متعهد به برجام بوده، اما طرف‌های غربی تعهداتشان را هیچ‌گاه اجرایی نکردند. تعدادی از کشور‌های عضو شورای همکاری از این موضوع می‌ترسند که جمهوری اسلامی مشکلاتش حل و روابطش با کشور‌های منطقه تقویت شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ابراز کرد: قدرت هسته‌ای جمهوری اسلامی در اختیار تمامی کشور‌های منطقه قرار دارد و قدرت بازدارندگی آن برای دفاع ملت‌های منطقه است.

وی اظهار کرد: قدرت دفاعی جمهوری اسلامی در راستای دفاع از مظلومین بکار گرفته شده و در کشور مانند عراق و سوریه به درخواست دولت‌هایشان حضور مستشاری داشته است.

نوش‌آبادی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در بحث هسته‌ای مواضعش محکم و منطقی است، به‌وضوح اعلام کردیم به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستیم بلکه به دنبال استفاده صلح‌آمیز از این فناوری هستیم که این موضوع کاملاً و روشن بدیهی است.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها