روایتی از کربلای خان‌طومان/ شهدای مدافع حرم و امنیتی که امروز داریم

اگر تاریخ ظهور گروهک‌های تکفیری ـ تروریستی در منطقه را بررسی کنیم، متوجه خواهیم شد که اگر نبود مجاهدت‌ها و رشادت‌های رزمندگان محور مقاومت امروز دیگر امنیت کنونی را نداشتیم.
کد خبر: ۵۳۷۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹ - 04August 2022

روایتی از کربلای خان‌طومان/ شهدای مدافع حرم و امنیتی که امروز داریمبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، نهم مرداد امسال بود که روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای از شناسایی و تایید هویت پیکر‌های مطهر پنج شهید مدافع حرم محور خان‌طومان از استان‌های مازندران، فارس و البرز در عملیات تفحص خبر داد.

اسامی این شهدا عبارت است از؛ سردار شهید عبدالله اسکندری، سردار شهید رحیم کابلی، شهید والامقام مصطفی تاش موسی، شهید والامقام حجت‌الاسلام محمد امین کریمیان و شهید والامقام عباس آسمیه.

پیکر‌های مطهر این شهدا پس از بازگشت به کشورمان ابتدا به مشهد مقدس اعزام و در آنجا گرد ضریح امام رضا (ع) طواف داده شدند. طبق اعلام روابط عمومی سپاه، پیکر‌های شهدا در مصلی شهر بابل تشییع شده و قرار است پیکر‌های پاک این شهدا عصر امروز پنجشنبه ۱۳ مرداد در تهران تشییع و سپس برای تشییع و تدفین به زادگاه‌های خود اعزام شوند.

تفحص ۵ ستاره آسمان دفاع از حرم در سوریه

شهدای شناسایی شده همان شهدایی هستند که اخیر پیکر مطهر آن‌ها در کربلای خان‌طومان تفحص شد و حالا پس از چند سال به وطن بازگشته اند.

سردار سرتیپ دوم پاسدار ابوالقاسم شریفی رئیس اداره ایثارگران ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به نحوه تفحص این شهدا می‌گوید: گروه تفحص شهدا از دی ماه سال ۹۶ با دستور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تشکیل شد و کار عملیاتی را در محور‌های مشخص شده آغاز کرد.

وی ادامه داد: خان‌طومان تا زمان شهادت حاج قاسم هم آزاد نشده بود، یک بخش کوچکی در حلب باقی مانده بود که سختی‌های کار خاص خود را داشت. جانشین وقت منطقه به من گفت که حاج قاسم یک ساعت قبل از شهادت به او گفته بود که درحال سفر به عراق است، اما حتما عملیات خان‌طومان انجام شده و پس از انجام این عملیات نیرو‌های گروه تفحص پیکر‌های شهدا را به خانواده هایشان تقدیم کنند.

رئیس اداره ایثارگران ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: خوشبختانه به کمک خداوند عملیات تفحص شهدا آغاز و بخش عمده یا همه مفقودین استان مازندران در خان‌طومان تفحص، شناسایی و تحویل خانواده‌های خود شدند.

ماجرای خان‌طومان چه بود؟

برای اینکه ماجرای خان‌طومان و مظلومیت شهدای مدافع حرم که خونشان این منطقه را مقدس کرده را بدانیم باید ابتدا به سراغ شناخت موقعیت جغرافیایی آن برویم.

شهرک خان‌طومان، یکی از اصلی‌ترین راه‌های کمک‌رسانی عناصر تروریستی به یکدیگر از شمال به جنوب استان حلب واقع در سوریه بود. این منطقه در جنوب غربی حلب در سوریه واقع شده که در فاصله ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد و به خاطر آن‌که به اتوبان حلب _ دمشق نزدیک است اهمیت استراتژیک دارد.

خان‌طومان یک روستا در شمال سوریه، در بخشی از کوه شمعون منطقه حلب، واقع در جنوب غربی حلب است. البته این منطقه از سمت غرب به ترکیه نیز نزدیک است.

این شهرک راهبردی در نقشه میدانی جنگ به دلیل فاصله ۱۵ کیلومتری از اتوبان اعزاز (جاده مواصلاتی حلب به دمشق) اهمیت بسزایی داشت، ازاین‌رو، چندین بار بین نیرو‌های مقاومت و تروریست‌ها دست‌به‌دست شد.

در خان‌طومان چه گذشت؟

حسن بهاری، رزمنده مدافع حرم مازندرانی حماسه خان طومان را اینگونه توضیح می‌دهد: «منطقه خان طومان به لحاظ جاده کمربندی‌ای که ۸ کیلومتر است موقعیت استراتژیکی برای تروریست‌ها محسوب می‌شود. در واقع داعش از این راه به ترکیه نفت می‌فروشد و تجهیزات نظامیاش را تهیه می‌کند، ما درحال پیشروی و گرفتن این جاده بودیم و درصورت پیروزی قوای ما، حلب به صورت کامل در محاصره‌مان قرار می‌گرفت.

ترکیه به تروریست‌ها خبر داد که باید هر چه زودتر تکلیف این کمربندی و شاهراه روشن شود، چون در صورت بسته شدن آنجا توسط ایرانی‌ها دیگر ارسال سلاح، مهمات و نیرو از این مسیر امکان پذیر نیست که در این صورت خیلی دوام بیاورید ۱۰ روز است.

روسیه شبانه‌روز در حال بمباران این منطقه بود تا اینکه آمریکا به روسیه اعلام کرد دو روزی دست نگه دارد، در واقع آتش بس شود و حملات توپخانه‌ای و هوایی اش را متوقف کند تا کشته‌ها و زخمی‌ها جمع آوری شوند. آمریکا با این کار به نوعی دو روز روسیه را از بازی نظامی خارج کرد. گروه‌های مختلف تروریستی هم که بعضا با هم مشکل داشتند در این قضیه متحد شده و تصمیم گرفتند وضعیت خان‌طومان را مشخص کنند و بعد راجع‌به مشکلاتشان بحث کنند.

در این ایام، عربستان تمام زندانی‌های خاورمیانه را می‌خرید و به عنوان مجاهد به مرز‌ها می‌فرستاد تا سه ماه برایشان بجنگند، بعد از سه ماه اگر زنده بودند، آزادند و در این مدت هم حقوق خود را به روز می‌گیرند. در این بین ۲ هزار نیرو هم برای هجوم تزریق شد و تمام سلاح هم از مرز آمد.

نیرو‌های جبهه مقاومت در این طرف درگیری قوایی متشکل از ۷۰ رزمنده مازندرانی از ایران، ۸۵۰ رزمنده از تیپ فاطمیون، ۴۰۰ رزمنده نجبا عراقی و ۲۸۰ رزمنده سوری بود.

من از روز چهارشنبه با دوربین ترمالی که داشتم، متوجه شدم دشمن کاملا در حال آماده شدن است و اطلاع هم دادم، اما گفتند، چون آتش بس اعلام شده و بچه‌های سازمان ملل اینجا هستند، دشمن حمله نمی‌کند. با این حال بچه‌های نیروی قدس به این اکتفا نکردند و گفتند شما آمادگی داشته باشید.»

جبهه النصره؛ گرگی که به دنبال شکار می‌گشت

گروهک تروریستی جبهه النصره که یکی از گروه‌های تروریستی متحد داعش بود، نقش موثری در حملات تکفیری‌ها به مناطق مختلف سوریه و عراق و نیرو‌های جبهه مقاومت داشت. آن‌ها پس از تصرف نقاط مهم سوریه و عراق درصدد تصرف شهرک خان‌طومان که در ریف (حومه) حلب قرار داشت، بودند. به همین دلیل و با حمایت استکبار جهانی و عربستان سعودی دست به حمله به این شهر زدند.

شهرک خان طومان در نهایت جمعه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ به اشغال گروهک تروریستی جبهه النصره و هم پیمانانش درآمد. تکفیری‌های النصره با تکیه بر تروریست‌های انتحاری پرتعداد خود و با پشتیبانی همه جانبه حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خود از پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت همان سال حمله سنگینی به شهرک خان‌طومان آغاز کردند که در نهایت منجر به شهادت تعدادی از رزمندگان جبهه مقاومت و عقب نشینی نیرو‌های مقاومت از این شهرک شد.

در این حمله، چندین نفر از نیرو‌های جبهه مقاومت از جمله رزمندگان کشورمان نیز به شهادت رسیدند و به دلیل شرایط سخت آن منطقه امکان بازگرداندن پیکر‌های آن‌ها وجود نداشت. به همین دلیل، پس از اینکه حاج قاسم ۳۰ آبان سال ۱۳۹۶ طی نامه‌ای به فرمانده کل قوا پایان کار شجره خبیثه داعش را اعلام کرد، کار تفحص پیکر‌های شهدا نیز به صورت جدی‌تر آغاز شد.

خواسته حاج قاسم برای تفحص شهدای خان‌طومان چه بود؟

مدتی کمتر از یک‌سال پس از تسلط تروریست‌ها بر این مناطق، قرارگاه شمال در سوریه طی چند مرحله عملیات مهم با عنوان نصر ۱ و نصر ۲ توانست نزدیک به ۳ هزار کیلومتر از مناطق اشغالی را آزاد کند.

رزمندگان محور مقاومت در این سلسله عملیات‌های پیروزمندانه علاوه بر خان‌طومان مناطق مهمی همچون ماهر، ابیض، معراته، الرحبه، الزیتون، المحروقات و شهرک معراته را آزاد کردند تا مقدمات شکست تروریست‌ها و آزادسازی سوریه از چنگال تکفیری‌ها با پشتیبانی ائتلاف سعودی فراهم شود.

شهرک راهبردی خان‌طومان پس از سه سال در روز ۹ بهمن سال ۱۳۹۸ این منطقه به دست ارتش سوریه و نیرو‌های محور مقاومت آزاد شد.

ارتش سوریه پس از آزادسازی این محور توانست باقی مناطق در اطراف خان‌طومان را نیز آزاد کند.

پس از آزادسازی خان‌طومان و بیشتر مناطق اشغالی از دست تکفیری‌ها بسیاری از خانواده‌های شهدا به ویژه خانواده‌های شهدای خان‌طومان درخواست داشتند تا پیکر‌های پاک شهدا به کشورمان بازگردانده شوند.

طبق گفته سردار شریفی رئیس اداره ایثارگران ستاد کل نیرو‌های مسلح، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هم تاکید داشت که باید شهدای این استان هرچه سریع‌تر تفحص شده و به کشور بازگردند، چون پایان عملیات مبارزه با داعش در سوریه اعلام شده و خانواده‌های شهدای این استان چشم انتظار هستند و از ما می‌پرسند چرا با وجود پایان عملیات، پیکر‌ها باز نمی‌گردند؟

دشمن می‌دانست که ما احترام بسیار زیادی برای شهدا قائل هستیم و حاضر هستیم به هر شکل ممکن با هر هزینه‌ای پیکر‌های شهدا را به کشورمان منتقل می‌کنیم. به همین دلیل، بخشی از شهدای ما را جابجا کردند تا از ما امتیازاتی مانند آزادی اسرای و یا دریافت مبالغ را دریافت کنند.

تاکنون چند مرحله عملیات برای بازگرداندن پیکر‌های شهدا انجام و پیکر چند نفر از آن‌ها به کشورمان بازگشته است که آخرین مرحله آن طی روز‌های گذشته رخ داد.

نقش شهدای مدافع حرم و امنیتی که امروز داریم

اگر تاریخ ظهور گروهک‌های تکفیری ـ تروریستی در منطقه را نگاه کنیم، آنگاه متوجه خواهیم شد که اگر نبود مجاهدت‌ها و رشادت‌های رزمندگان محور مقاومت امروز شاید در وضعیت دیگری به سر می‌بردیم و شاید دیگر امنیت امروز را نداشتیم.

باید به این نکته هم توجه کنیم که تنها مدافعان حرم و نیرو‌های جبهه مقاومت در امنیت امروز ما نقش ندارند. بلکه هستند جوانانی که در مرز‌ها حضور دارند تا با دیده‌بانی و دفاع از حریم کشورمان اجازه ورود به تروریست‌ها را نمی‌دهند. آن‌ها بار‌ها با حضور خود نشان داده‌اند که جان می‌دهند، اما یک وجب از خاک کشورمان را خیر.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار