یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

مشارکت مردم؛ از دفاع مقدس تا پاندمی کرونا

مردم ایران نشان دادند که هر زمان در میدان حضور داشتند سرنوشت کشور را به خوبی رقم زدند که می‌توان نمونه این حضور را در دوران دفاع مقدس و مقابله با پاندمی کرونا مشاهده کرد.
کد خبر: ۴۷۸۶۶۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 21September 2021

//گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس _ سمانه حسن‌خانی؛ دوران دفاع مقدس یادآور روز‌های دفاع ملت ایران در برابر حمله نابرابر رژیم بعث عراق است.

رژیم بعث عراق با پشتوانه بلوک شرق و غرب و کشورهای مرتجع منطقه هجوم ناجوانمردانه‌ای را به خاک جمهوری اسلامی آغاز کرد و امداد‌های الهی، وحدت و انسجام مردم و پشتیبانی از ولایت فقیه عامل پیروزی ایران در جنگ هشت ساله شد.

در این دوران همه یگان‌های نظامی و مردم در قالب گردان‌های بسیج با اتحاد در برابر جنگ ناجوانمردانه عراق ایستادگی کردند؛ در دوران جنگ تحمیلی برای کسی یگان و رنگ لباس مطرح نبود، فقط حفظ میهن اسلامی از حمله ناجوانمردانه دشمن اولویت اول بود.

در این جنگ نابرابر مردم پا به پای نیرو‌های مسلح و مسئولان آمدند و سدی عظیم در مقابل ارتش مجهز عراق به وجود آوردند.

با توجه به اینکه زیرساخت‌های کشور عمدتاً آسیب دیده بود برای تأمین و پشتیبانی از جبهه‌ها، مردم به میدان آمدند و نگذاشتند رزمندگان در میدان‌های نبرد با مشکلات تدارکاتی مواجه شوند و هرکس هر چه داشت در طبق اخلاص گذاشت.

خانواده‌های ایرانی با کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود، بخشی از نیازمندی‌های جبهه‌های جنگ را تامین کردند. این کمک‎ها در قالب کاروان‌ها و جمع آوری کمک‌های نقدی در پایگاه‌های بسیج، مصلا‌های نمازجمعه و مساجد پشتیبان رزمندگان بودند و به فرمایش رهبر انقلاب اسلامی لبیک گفتند.

ملت آگاه و با بصیرت جمهوری اسلامی پس از دوران هشت سال دفاع مقدس هم در قالب گروه‌های جهادی در هر بحرانی که کشور با آن مواجه بود باز هم از پا ننشستند و همراه مسئولان یاریگر همنوعانشان شدند.

در حوادث و بحران‌های طبیعی و غیر طبیعی همین نسل‌های بعد از دوران جنگ تحمیلی در زمان وقوع سیل، زلزله، آتش سوزی و... با شور و شعور در صحنه حاضر شدند و با همدلی مشکلات را حل کردند؛ و امروز در دورانی که بیماری کرونا در کشورمان می‌تازد و هر روز قربانی می‌گیرد همین مردم ولایی با لبیک به توصیه امام خامنه‌ای در طرح بزرگ مواسات و همدلی مومنانه حماسه‌ای آفریدند که دنیا از دیدن آن شگفت زده شد.

برخلاف برخی از کشور‌های به ظاهر توسعه یافته اروپایی و آمریکایی که در اوایل پاندمی کرونا تصاویر زیادی از هجوم و غارت فروشگاه‌ها و مراکز خرید و اماکن دولتی رسانه‌ای شد؛ مردم ما در قالب گروههای جهادی به فکر یاری رساندن به هموطنان خود با انواع نذر‌ها و کمک‌ها بودند.

کادر درمان کشورمان اعم از پزشکان و پرستاران هم به وظایف انسانی، ملی و انقلابی خود اینبار در سنگر مبارزه با کرونا عمل کردند. در مقایسه دوران دفاع مقدس و مبارزه با کرونا می‌توان شباهت‌های فراوانی را پیدا کرد. تلاش کادر درمان در دوران دفاع مقدس و کرونا می‌تواند نقشه راهی برای آینده کشور در حوزه سرمایه انسانی و علمی باشد.‌

می‌توان وجود پیک‌ها و موج‌های جدید کرونا را به برخی عملیات‌های دوران دفاع مقدس تشبیه کرد؛ انجام عملیات‌ها و تعداد زیاد مجروحان و شهدا پیک‌ها و موج‌های دوران دفاع مقدس بودند که بار سنگین آن بر دوش کادر درمان و سلامت بود، مثلا در عملیات کربلای ۵ که مجروحان زیادی داشت، این بار سنگین بر دوش کادر درمان کشور بود که با کمبود امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی مواجه بودند.

در امواج مختلف پاندمی کرونا حجم فراوان مراجعه بیماران به مراکز درمانی شباهت دیگر این دوران به عملیات‌های دوران دفاع مقدس است. مواجه شدن با پدیده‌های ناشناخته مانند حمله شیمیایی دوران دفاع مقدس که در سال‌های پایانی جنگ با این پدیده مواجه شدیم و امروز در کرونا با زوایای ناشناخته مواجه هستیم.

همچنین اقدامات جهادی کادر درمان و پرستاران در دوران دفاع مقدس و کادر درمان در دوران کرونا همانند رزمنده‌های در خط مقدم بودند که امروز در عرصه سلامت با همان روحیه و انگیزه جهادی تلاش می‌کنند؛ بنابراین با توجه به پستی‌ها و بلندی‌های وقایع بوجود آمده در کشورمان نسل جوان امروز باید با مطالعه تاریخ دفاع مقدس به عنوان یک گنجینه ارزشمند، ریشه‌های جنگ تحمیلی، دستاورد‌های دفاع مقدس و شجاعت رزمندگان اسلام را مورد بررسی قرار دهند و در آینده در مواجه شدن با بحران‌ها از این تجربه هشت ساله دوران دفاع مقدس استفاده کنند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار