نماینده مجلس مطرح کرد؛

تقویت دیپلماسی اقتصادی در گرو توسعه روابط با همسایگان

قدوسی با اشاره به راهکار توسعه و تقویت دیپلماسی اقتصادی، گفت: روابط با کشور‌های همسایه باید در چارچوب برنامه‌های مشخص تدوین شود به‌نوعی که برای توسعه روابط اقتصادی با هر کشوری یک برنامه مجزا بر اساس اطلاعات و اشتراکات موجود و ظرفیت‌ها، تدوین شود.
کد خبر: ۴۷۸۸۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳ - 21September 2021

قویت دیپلماسی اقتصادی در گرو توسعه روابط با همسایگان

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «جواد کریمی قدوسی» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی در خصوص ضرورت تقویت دیپلماسی اقتصادی، اظهار داشت: فعال شدن دیپلماسی اقتصادی در گرو توسعه روابط با کشور‌های همسایه است و برای توسعه روابط با هر کشوری باید برنامه مجزایی تدوین شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: دستگاه‌های مربوطه از جمله وزارت امور خارجه برای تدوین این برنامه‌ها باید داشته‌ها، گذشته‌ها، توافقات فی‌مابین، قوانین بین پارلمانی، استعدادها، ظرفیت‌ها و مزیت‌های داخلی، مشکلات و موانع جهت گنجاندن در نقشه راه بررسی شود و به‌تناسب اطلاعات، نقشه جدید تدوین شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم در ادامه اظهار کرد: این نقشه راه را باید صادقانه با کشور دوست و همسایه مطرح کنیم و با توجه به اشتراکات فرهنگی، زبانی، همسایگی و ... نقشه خود را برای طرف مقابل تبیین کنیم و درخواست انعقاد قرارداد‌های جدید با هدفت توسعه اقتصادی دهیم.

وی یادآور شد: نادیده گرفتن مالیات مضاعف یا عوارض گمرک یا بیمه سرمایه‌گذار در کشور خارجی و بیمه آن‌ها در کشور ما از جمله مواردی است که برای توسعه روابط اقتصادی می‌توان مورد توجه قرار داد. دیپلماسی اقتصادی با تصویب قوانینی، چون بخشودگی مالیات مضاعف در پارلمان کشور‌های همسو تقویت شده و به تسهیل سرمایه گذاری خارجی کمک می‌کند.

کریمی قدوسی گفت: ما در همه حوزه‌های حمل و نقل، گمرکات، عوارض و موافقت‌نامه می‌توانیم چنین برنامه‌هایی را تدوین کنیم. وزارت امور خارجه پرونده همه کشور‌ها را باید بررسی کند و میزان توسعه و رشد روابط در طول سال‌های اخیر را بررسی و نواقص را استخراج کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نفوذ آمریکا در منطقه خاورمیانه ضعیف شده است، افزود: ما توسعه اقتصادی را باید از منطقه شروع کنیم و در شرایط فعلی امکان توسعه روابط با همسایگان و کشور‌های منطقه افزایش یافته است.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار