یادداشت/

دفاع مقدس هویت اسلامی را در فضای کشور بارز کرد

هشت سال دفاع مقدس با احیای ارزش‌های دینی هویت اسلامی را بین مردم ایران متبلور کرد و جهت دهی افکار جوانان هویت اسلامی را در فضای کشور بارز کرد.
کد خبر: ۴۷۹۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۹ - 23September 2021

هشت سال دفاع مقدس هویت اسلامی را بار دیگر در فضای کشور غالب کردگروه استان‌های دفاع‌پرس ـ عذرا شباب؛ عقاید، ارزش‌ها و باورهای یک ملت در پیشبرد اهداف نظام آن بسیار تاثیرگذار است به طوری که اغلب کسانی که در دفاع از وطن خود به پا می خیزد به برای باورهای آن ملت است.

انقلاب اسلامی ایران در تعمیق مبانی فکری، فرهنگی و اعتقادی خود به میزان قابل ملاحظه‌ای با جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آمیخته شده است. در این جنگ خود اتکایی و بی‌اعتنایی به قطب‌های قدرت در پیشبرد جامعه تحقق عینی یافت.

دوره‌های متعددی در طول تاریخ ایران به وجود آمده که هر یک هویت اصیل مردم ایران را در لایه‌های خود پنهان کرد. هویت اسلامی که همان هویت اصیل ایرانیان است با اقدامات رژیم پهلوی به انزوا ذفت و مدرنیسم ـ از نوع غربی ـ جایگزین آن شد؛ اما با شکل‌گیری انقلاب اسلامی تناقص مشهودی بین این نوع هویت و هویت اسلامی نمایان شد و هشت سال دفاع مقدس با شکل دادن به فضای ذهنی جدید بین مردم، هویت اسلامی را بار دیگر در فضای کشور غالب کرد.

 جنگ تحمیلی با ایجاد نظام ارزشی جدید هویت مبتنی بر تشیع را بین مردم ایران متبلور کرد. انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی از یکدیگر انفکاک ناپذیرند و رابطه دو سویه میان این دو برقرار است. در واقع جنگ تحمیلی به عمق بخشیدن انقلاب اسلامی یاری رساند. به رغم آن که جنگ روند پیش‌رونده انقلاب را کمی کند کرده بود؛ ولی هیچگونه اصطکاکی با انقلاب اسلامی پیدا نکرد و حتی می‌توان گفت آن را بیمه کرد. مسئله هویت در گفتمان انقلاب اسلامی و جنگ مسئله‌‌ای اساسی است.

 چند مولفه اصلی در شکل گیری هویت دفاع مقدس همچون مذهب و آموزه‌های دینی، قیام عاشورا، کاریزمای امام راحل و نقش نخبگان نظامی و روحانی در هویت ملت ایران تاثیر دارد. در دوران دفاع مقدس امام خمینی (ره) به عنوان رهبری کاریزماتیک هدایت کننده افکار مردم به سمت هویت اسلامی بود. سهیم بودن اقشار و طبقات جامعه در جنگ برای حمایت از انقلاب اسلامی از ویژگی‌هایی است که نشان دهنده فضای ذهنی ایجاد شده بین مردم با رهبری امام خمینی (ره) بود.

نوع الگوی مدیریت امام خمینی (ره) بر آموزه‌های دینی استوار بود. ایشان با بهره‌گیری از اصول اسلام کوشیدند آرامش کشور و ملت را در شرایط حاد و بحرانی حفظ کنند و از سوی دیگر توانستند با استفاده از نفوذ خود در میان مردم و با بهره‌گیری از باورهای دینی شان به بهترین وجه آنها را برای حضور در جبهه‌های جنگ و بسیج کنند.

ایشان به شیوه‌ای بسیار ساده و قابل فهم مسائل جنگ و مشکلات مربوط به آن را با مردم در میان می‌گذاشت. از فرهنگ دینی در شناساندن جنگ بهره می‌برد و معرفی جنگ ایران و عراق به جنگ اسلام و کفر و معرفی صدام به عنوان مهره و عامل شیاطین، مقایسه شهدای جنگ تحمیلی با شهدای شهدای کربلا تعابیری دینی بود که برای عموم مردم قابل درک و فهم بود و چون از زبان رهبرشان بیان می‌شد در دل‌های آنها اثر می‌گذاشت. 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها