معرفی کتاب؛

«رقابت بر سر نفوذ در خاورمیانه»

کتاب «رقابت بر سر نفوذ در خاورمیانه» به ماهیت همگرایی و رقابت ترکیه و عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران در خصوص بیداری اسلامی و تحولات منطقه می‌پردازد‌.
کد خبر: ۴۷۹۰۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱ - 21September 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یاسوج، کتاب «رقابت بر سر نفوذ در خاورمیانه» به ماهیت همگرایی و رقابت ترکیه و عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ایران در خصوص بیداری اسلامی و تحولات منطقه می‌پردازد‌.

این کتاب در پی بررسی تهديدات همگرایی «ترکیه و عربستان» و تهديدات تحولات جهان عرب بر امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران بوده و معتقد است كه تحولات جهان عرب به رغم برخی چالش‌های امنيتی کوتاه‌مدت در دوره گذار بر امنيت ملی جمهوری اسلامی ایران است.

این کتاب در ۱۶۸ صفحه توسط «بهروز خشت‌زر» تألیف شده و در شمارگان ۵۰۰ جلد در سال ۱۴۰۰ با حمایت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه و بویراحمد و توسط انتشارات «آناپنا» به چاپ رسیده است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم:

تحولات جهان عرب پس از سـال ۲۰۱۱، شـرایط ترتیبات سیاسـی و امنیتی منطقـۀ خاورمیانـه و شـمال آفریقـا را دگرگون سـاخته اسـت. ایـن تحولات که تحلیلگـران غربـی آن را «بهار عربی» می‌نامند و ما آن را «بیداری اسلامی» می‌خوانیم، پدیده‌ای بی‌نظیر در این منطقۀ جغرافیای سیاسی محسوب می‌شود.

منطقۀ خاورميانه با اهميت ژئواستراتژیک خود طی دهه‌های اخير همواره مورد توجـه قدرت‌های فرامنطقه‌ای، قدرت‌های منطقه‌ای و بازيگران مختلف و متعدد کلان و خرد بوده اسـت كه هریک سـعی داشـته‌اند به فراخور قدرت و توان خود و نيـز واقعیت‌هـای موجـود در آن، در راسـتای اهداف و منافع خـود گام بردارند.

در چنيـن فضایی، به طور طبيعی تضـاد منافع و اهداف ميان قدرت‌های مختلف در حوزه‌هـای نفـوذ مشـترک و يا مناطق دارای هم‌پوشـانی‌های نسـبی، ازجمله ویژگی‌های منطق رقابت و بازيگری در اين منطقه بوده است.

روابـط و همسـویی دو کشـور ترکیـه و عربسـتان سـعودی در سـایە تحولات منطقه‌ای در حال تقویت اسـت. در جبهە ِ مقابل، سیاسـت ِ نخسـتین عربستان در برخورد با خیزش‌های عربی، مقابله با این خیزش‌ها از راه تلاش در جهت حفظ ساختارهای سلطنتی در جهان عرب و جلوگیری از سرنگونی دیکتاتورهای عرب در مصـر، بحریـن و یمن بود. علاوه بر برخی مسـائل منطقه‌ای همچون پروندە سوریه، دولت ترکیه در قبال عراق هم موضعی مشابه عربستان سعودی دارد. به همیـن دلیل، عربسـتان و ترکیه، برای خـروج از انزوا و افزایش توان برای مقابله بـا نفـوذ منطقه‌ای ایـران و از بین بردن محور مقاومت و حـزب‌الله، تلاش دارند بـا یکدیگر وارد ائتلافی راهبردی شـوند. ایـن امر را می‌توان در ادامۀ تلاش‌های عربستان برای ائتلاف‌سازی‌های منطقه‌ای برای پیشبرد اهدافش دید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار