دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

دولت سیزدهم در زمینه واکسیناسیون حداکثری کرونا چه کرد؟

در حالی که نزدیک به یک ماه از آغاز به کار رسمی دولت سیزدهم می‌گذرد روند واکسیناسیون عمومی در کشور شتاب قابل‌توجهی گرفته و نتیجه حاصل از این تلاش‌ها حاکی از آن است که واردات واکسن چندان وابسته به FATF و تحریم‌ها نداشته است.
کد خبر: ۴۷۹۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ - 25September 2021

دولت سیزدهم در زمینه واکسیناسیون حداکثری کرونا چه کرد؟به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، در روز‌های اخیر رویکرد مثبت و تحولی دولت جدید خصوصاً در زمینه سفر‌های استانی رئیس‌جمهور و تسریع در روند واکسیناسیون عمومی، موجب امیدواری بخش گسترده‌ای از مردم نسبت به آینده کشور شده است. البته به دلیل وضع نابه‌سامان موجود، طبیعتاً بازسازی کشور زمان‌بر است و می‌بایست در یک برنامه مدون چند ساله صورت گیرد، اما مشاهده حرکت روبه‌جلوی کشور، مردم را به آینده ایران با دولت سیزدهم امیدوار کرده است.

از اسفندماه سال ۱۳۹۸ و با ورود ویروس کرونا به ایران، مقابله با این ویروس منحوس اولویت اول کشور شده است. در حال حاضر با تجربیات جهانی به‌دست آمده از مبارزه با کرونا، می‌توان دریافت تنها راه کاستن از آسیب‌های ناشی از شیوع این ویروس، واکسیناسیون عمومی است موضوعی که اقدامات عملی برای آن از اسفندماه سال ۱۳۹۹ با ورود اولین محموله واکسن کرونا به کشور آغاز شد و قبل از آن نیز تولید واکسن داخلی در دست اقدام قرار گرفته بود.

رشد سریع واکسیناسیون در دولت سیزدهم

پیش از ۱۲ مردادماه و آغاز دوره ریاست‌جمهوری حجت‌الاسلام رئیسی، کمتر از ۱۴ میلیون دٌز واکسن در کشور تزریق شده بود، اما از زمان شروع دولت سیزدهم تاکنون، این آمار به بیش از ۳۵ میلیون دٌز رسیده است.

در نتیجه افزایش واردات و تولید واکسن در یک ماه اخیر، نوبت تزریق واکسن به گروه سنی ۴۵ تا ۵۰ سال رسیده و اکثر دانشجویان کشور، در حال واکسینه شدن هستند.

براساس آمار‌های منتشر شده، در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون دزٌ واکسن نیز در کشور موجود و آماده تزریق است و با افزایش مراکز تزریق، روند واکسیناسیون بازهم سریع‌تر می‌شود.

در روز‌های اخیر عده‌ای با مقایسه عملکرد دولت فعلی و پیشین در مسئله کرونا، ناتوانی دولت دوازدهم در زمینه واردات واکسن را نمونه‌ای از عملکرد هشت‌ساله آن‌ها دانستند و معتقدند اقدامات دولت جدید در این بخش قابل تقدیر است.

اراده دولت سیزدهم در پیگیری هم‌زمان دو راهبرد ساخت و واردات واکسن و تلاش برای رفع موانع خارجی موجب شد تا روزانه حجم مناسبی از واکسن وارد کشور شود و روند واکسیناسیون عمومی شتاب بیشتری بگیرد.

اینکه بعضا گفته می‌شود «نگذاشتند دولت قبل واکسن بخرد» کاملا عاری از حقیقت است، زیرا در دولت جدید شخص آیت‌الله رئیسی در تماس با رئیس جمهور چین درخواست خرید ۹۰ میلیون دوز واکسن را مطرح کرد و با پذیرش «شی جین پینگ» روند واردات واکسن «سینوفارم» به یک باره متحول شد.

به هر شکل تلاش دولت قبل برای خرید واکسن، مجموعا منجر به خرید ۳۰ میلیون دوز شده بود که تاکنون نزدیک به ۲۴ میلیون دوز آن وارد شده است و گشایش حاصل شده در امر ورود واکسن خارجی به کشور عمدتا از طریق خط جدید با چین و روسیه رقم خورده است.

FATF و تحریم‌ها بی اثر در واردات واکسن

با آغاز فعالیت دولت سیزدهم یکی از وعده‌های حجت الاسلام رئیسی به‌عنوان رئیس دولت، تهیه واکسن معتبر و انجام پرسرعت و گسترده واکسیناسیون مردم برای مقابله با کرونا بود.

با توجه به این‌که در گذشته گفته شده بود تحریم‌ها و عدم تصویب لوایح FATF مانع جدی برای خرید واکسن است، برخی‌ها تحقق چنین وعده‌ای از سوی رئیس دولت سیزدهم را غیر عملی می‌دانستند.

با همه این مسائل، با روی کار آمدن دولت و تشکیل کابینه مدنظر رئیس جمهور روزانه اخبار بسیار خوبی درباره ورود پرتعداد واکسن به کشور به گوش رسید و هر روز مردم شاهد فرود هواپیما‌های حامل واکسن به کشور بودند.

بعد از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تا به امروز، میلیون‌ها دز واکسن به ایران وارد شده و انصافا تلاش دولت سیزدهم در این مدت کوتاه برای تهیه واکسن و عمل به وعده‌ای که رئیس جمهور داده بود، قابل تحسین است.

با این روند صورت گرفته مشخص شد بحث FATF و تحریم‌ها تاثیری در تأمین واکسن کشور نداشته و دولت توانسته با تعامل و مذاکره با کشور‌های تولید کننده واکسن، گام بزرگی را برای تأمین واکسن کشور بردارد.

البته در کنار واردات واکسن از بحث تولید واکسن در داخل کشور و تلاش دانشمندان داخلی هم نمی. توان گذشت. در این باره هم دانشمندان و جوانان کشورمان در آزمایشگاه‌ها و مراکز تولید واکسن در تلاش هستند تا تولید واکسن داخلی روز به روز بیشتر شود تا ان شاالله بتوانیم نیاز کشور در بحث واکسن کرونا را تامین کنیم.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار