در پنل تخصصی «اخلاق و معنویت» کنگره ملی بزرگداشت شهدا بررسی شد؛

«اخلاق و معنویت» در بیانیه گام دوم انقلاب

پناهی با اشاره به ارتباط اخلاق معنویت در بیانیه گام دوم انقلاب گفت: اخلاق، ایثار، توکل و ایمان نیاز‌های اصلی جامعه هستند. اخلاق مقوله معنوی و درونی و غیر مادی است که باید از درون بجوشد.
کد خبر: ۴۷۹۴۳۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۶ - 22September 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، پنل تخصصی «اخلاق و معنویت» در کنگره ملی بزرگداشت شهدا به میزبانی علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با موضوعات ملاحظات اخلاقی در سیاستگذاری سلامت، اخلاق حرفه‌ای و مراقبت‌های معنوی در پاندمی کووید ۱۹ و اخلاق و معنویت با تأکید بر سلامت معنوی و ارتباط آن با دیگر ابعاد سلامت برگزار شد.

«محمدتقی اسلامی» عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این مراسم با اشاره به ابلاغ این سیاست‌ها توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۹۳ و بحث‌های انجام شده پیرامون این موضوع اظهار داشت: اخلاق رابطه مثبت با سلامت دارد، حتی اگر سلامت به معنای محدود سلامت جسم بدانیم، اما اگر مفهوم وسیع سلامت را مدنظر داشته باشیم آن‌گاه از نظر اخلاقی رویکرد انسان سالم مقدم بر رویکرد انسان کامل است.

وی ادامه داد: در اخلاق عرفانی بحث انسان کامل مطرح می‌شود و پدیده اخلاقی تأثیرگذار در همه عرصه‌ها بوده و لذا نیازمند همکاری همه جانبه است.

اسلامی با بیان اینکه آموزش اخلاق پزشکی و آداب حرفه پزشکی کافی نیست اظهار کرد: آموزش اخلاق و مراقبت از سلامت به صورت جامع و فرابخش لازم است.

وی بر تأکید بر توسعه اخلاق و مراقبت سلامت گفت: تنها در تولید دارو و ورزش نیست که باید استاندارد‌های جهانی داشته باشیم بلکه جهانی‌سازی سلامت باید وجود داشته باشد و بسط نظری و عملی این مفهوم در عرصه بین‌المللی نیز مهم است.

«فروزان اکرمی» دکترای اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در ادامه این پنل با موضوع اخلاق حرفه‌ای و مراقبت معنوی در پاندمی کووید۱۹ گفت: ایمان، رفتار‌های اخلاق‌مدار، نمود اجتماعی و هدفمندی در زندگی چهار بخش اصلی چتر معنویت را تشکیل می‌دهد و سبب پیشگیری از بیماری‌ها، درمان و بهبود بیماری‌ها و افزایش تحمل به بیماری می‌شود.

وی ادامه داد: معنویت و مذهب باعث عمل به رفتار‌های بهداشتی توصیه شده در ادیان مذهبی خواهد شد و دعا باعث افزایش حمایت اجتماعی و سلامت جسم می‌شود.

«علیرضا آل بویه» دکترای مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق اسلامی نیز در این پنل با اشاره به نقش اخلاق حرفه‌ای در شکل‌گیری هویت آدمی با بیان اینکه یک انسان می‌تواند سرچشمه یک انسان باشد گفت: پزشکان یکی از الگو‌های اخلاقی کشور هستند به عبارتی پزشکان باید نقش الگویی در اخلاق حرفه‌ای داشته باشند.

وی ادامه داد: با رعایت اخلاق حرفه‌ای، جامعه سلامت روحی و روانی و معنوی را به دست خواهد آورد و زمانی که اخلاق را رعایت کنیم جامعه هم بالتبع بهره‌مند خواهد شد.

آل‌بویه با اشاره به نقش اخلاق در شکل‌گیری هویت آدمی افزود: اخلاق تمام هویت‌ها را شکل می‌دهد و از مهمترین مبانی مبحث اخلاقی بحث انسان‌شناسی است. اخلاق در ساحت قلب آدمی و هویت انسان‌ها نقش مهمی دارد.

«حسام‌الدین ریاحی» استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران نیز در پایان این پنل بیان کرد: سلامت معنوی نقطه عطف روح و جسم آدمی است.

وی با اشاره به ارتباط اخلاق معنویت در بیانیه گام دوم انقلاب گفت: اخلاق، ایثار، توکل و ایمان نیاز‌های اصلی جامعه هستند. اخلاق مقوله معنوی و درونی و غیرمادی است که باید از درون بجوشد.

ریاحی با تأکید بر اینکه شعور معنوی و اخلاقی باید رشد کند تصریح کرد: مسئولان منش اخلاق و معنوی را در دوران مسئولیت خود داشته باشند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار