مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

تدوین دانشنامه دفاع مقدس در گرو هم‌افزایی جامعه پژوهشگران استان است

سردار «یوسفعلی‌زاده» تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس را نیازمند هم‌افزایی پژوهشگران و فرهیختگان استان دانست و گفت: همه باید برای به سرانجام رساندن این پروژه بزرگ استانی به میدان بیایند زیرا فواید و افتخارات آن نصیب آحاد هم استانی‌ها خواهد شد.
کد خبر: ۴۷۹۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲ - 23September 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، آیین تجلیل از پژوهشگران و نویسندگان فعال در حوزه تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان خراسان رضوی با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، «جواد حامدزاده» معاون فرهنگی اداره کل امور ایثارگران استان و جمعی از نمایندگان مراکز اسنادی و پژوهشی نیروهای مسلح برگزار شد.

تدوین دانشنامه دفاع مقدس در گرو هم‌افزایی جامعه پژوهشگران استان است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در این مراسم با بیان اینکه برکات و افتخارات دفاع مقدس در طول تاریخ جاودانه است، اظهار داشت: دفاع مقدس هیچگاه به پایان نرسیده است و مقاومت پایدار ملت ایران در شرایط کنونی، در امتداد همان دفاعی است که در بازه زمانی هشت ساله از 31 شهریور 1359 آغاز شد.

یوسفعلی‌زاده با اشاره به سخنرانی سال گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس کشور خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در بیانات خود به روشنی تبیین کردند که فرازهای بلند تاریخی همچون دفاع مقدس همواره در معرض تحریف و انحراف هستند و دشمن این جریان همیشه درصدد است تا حقایق را وارونه جلوه دهد، جای شهید و جلاد را عوض کند و دروغ‌های بزرگ خودش را به جای واقعیت‌ها مطرح کند.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب به روشنی اخطار دادند که اگر ما از این معارف سخن نگوییم، دشمن به جای ما برای فرزندانمان و نسل بعد سخن خواهد گفت و البته این منطق دشمنی مستکبران عالم است که روزنه نفوذ خود را از راهی انتخاب می‌کند که به خاطر غفلت ما خالی مانده باشد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تصریح کرد: اگرچه باید خدا را شاکر باشیم که از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون، تبلیغ در عرصه معارف دفاع مقدس به خوبی انجام شده و بازنشر محتوای رسانه‌ای، سخنرانی و روایتگری در این حوزه بسیار دیده و شنیده‌ایم اما در عرصه مستندسازی و اجرای پروژه‌های پژوهشی و علمی، اقدامات شایسته و فاخری صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: در استان خراسان رضوی، هزاران صفحه، سایت، کانال و گروه در رسانه‌ها و فضای مجازی برای نشر مشارکت یگان‌های رزم خراسان در دفاع مقدس وجود دارد اما تعداد پرونده‌های مستند گردآوری‌شده درباره شهدایمان بسیار اندک و نسبت به حجم اطلاعات رسانه‌ای غیرقابل مقایسه است و به همین خاطر است که تدوین دانشنامه‌های استانی دفاع مقدس، راهبرد و رویکرد اساسی بنیاد حفظ آثار در کشور و ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌هاست.

یوسفعلی‌زاده، تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس را نیازمند هم‌افزایی همه نهادها دانست و تأکید کرد: همه باید از ملاحظات سازمانی چشم بپوشند و برای به سرانجام رساندن این پروژه بزرگ استانی با تمام قوا به میدان بیایند زیرا فواید و افتخارات آن نصیب آحاد هم استانی‌ها و عموم همکاران فعال در عرصه دفاع مقدس خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد: ساخت موزه و پروژه دانشنامه دفاع مقدس، دو برنامه راهبردی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان است که برای به سرانجام رساندن آن، همه منابع و اعتبارات مقتضی درنظر گرفته شده و حتی برای ارائه آموزش‌های تخصصی در راستای تربیت هدفمند پژوهشگران و نویسندگان نیز برنامه ریزی شده است. از خدا می‌خواهیم که ماحصل تلاش‌های همه دغدغه‎مندان در حوزه حفظ آثار و نشر ارزش‌های فرهنگ ایثار و شهادت را به برکت ارواح طیبه شهدا مضاعف بگرداند.

تدوین دانشنامه دفاع مقدس در گرو هم‌افزایی جامعه پژوهشگران استان است

دانشنامه دفاع مقدس استان مصداق بارز یک پروژه پژوهشی و فنی است

در ادامه این مراسم، سرهنگ پاسدار «جواد نظامیان» مدیر دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت اتخاذ یک روش ثابت و مستند در روند تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان اظهار داشت: پروژه دانشنامه به طور کامل و دقیق، مصداق بارز یک پروژه پژوهشی و فنی است و پس از طی مطالعات دقیق علمی توسط کارگروهی متشکل از اساتید دانشگاه‌های استان، 27 آیتم مختلف برای تنظیم منابع هر پرونده مشخص شدند و به طور نمونه، مراحل تعیین‌شده از ابتدا تا انتها بر روی پرونده شهید «علیرضا آزمایش» اجرا شد.

وی افزود: در روند گردآوری اسناد و مدارک، کارگروه تحقیق و تفحص در یک نمونه خاص به پرونده شهیدی برخورد کردند که تاریخ و محل شهادتش در سه زمان و مکان متفاوت گزارش شده بود که در این شرایط، پژوهشگران و محققان ما به گردآوری اسناد بسنده نمی‌کنند و با مصاحبه از همرزمان و خانواده شهید و هم چنین جمع آوری اطلاعات میدانی، تاریخ و محل شهادت واقعی را شناسایی می‌نمایند.

مدیر دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این شرایط، تطبیق مستندات تاریخی، راهکار مؤثری برای تشخیص منابع حقیقی از مآخذ مجعول است. مستندات موجود در هر سرفصل باید به صورت دقیق مورد مطالعه قرار گیرد و همه استعلامات و اسناد موجود پس از گذراندن مراحل تطبیقی در اختیار نویسندگان قرار داده شود.

وی ادامه داد: تطبیق اسناد یک فرآیند بسیار مهم در مرحله گردآوری مطالب دانشنامه دفاع مقدس است و اهمیت آن زمانی مضاعف می‌شوند که بدانیم این امکان وجود دارد که به خاطر تشابه اسمی میان شهدا و رزمندگان، دو یا حتی چند شهید با نام و نام خانوادگی شناسنامه‌ای مشترک و حتی نام پدر متشابه وجود داشته باشند و در این موقعیت، تطبیق اسناد و مراجع تنها راهکار برای شناسایی این شهدا و استحصال یک سرفصل مطلوب خواهد بود.

تجلیل از پژوهشگران و نویسندگان فعال در حوزه تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان و بازدید اعضای کارگروه‌های پژوهشی از گنجینه پرونده‌های گردآوری‌شده معاونت دانشنامه، از جمله برنامه‌های دیگر این مراسم بود.

تدوین دانشنامه دفاع مقدس در گرو هم‌افزایی جامعه پژوهشگران استان است

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها