رئیس جمهور:

سهم ایران از تجارت منطقه باید ۵۰ میلیارد دلار باشد

حجت‌الاسلام «رییسی» با اشاره اینکه حل مشکلات کشور با روحیه «ما می توانیم» امکان پذیر است، گفت: سهم جمهوری اسلامی ایران از تجارت در منطقه باید ۵۰ میلیارد دلار باشد.
کد خبر: ۴۷۹۸۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸ - 24September 2021

سهم ایران از تجارت منطقه باید ۵۰ میلیارد دلار باشدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی عصر جمعه در دیدار با نخبگان استان ایلام اظهار کرد: هر خطه از استان ایلام در طول دوران دفاع مقدس شاهد رشادت و شجاعت‌های فراوان بوده و مردم این استان دین خود را به انقلاب و نظام ادا کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه حالا نوبت مسئولان است که مشکلات این استان را حل کنند، تصریح کرد: حل مشکلات کشور و استان ایلام با روحیه «ما می‌توانیم» امکان پذیر است. آنچه که می‌توان از شهدا و هفته دفاع مقدس آموخت این است که رفع مشکلات کشور فقط با روحیه جهادی و بسیجی امکان پذیر است.

وی گفت: شهدا به ما آموختند که ما با توکل به خدا و اعتماد به داشته‌های خود، می‌توانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم. مسئولان کشور باید بدانند که استان ایلام در خط مقدم جبهه ایستادگی کرد و دینش را ادا کرد و همواره باید قدردان این مردم بود، قدردانی هم فقط به سخن نیست، بلکه باید در عمل هم قدردان بود. باید زیرساخت‌های استان ایلام به بهترین نحو توسعه یابد، وضعیت راه‌ها و بزرگراه‌ها، فراهم نمودن زمینه توسعه صادرات به کشور عراق یک ضرورت است.

حجت الاسلام رئیسی اضافه کرد: جنگ و دفاع مقدس نشان داد اگر همه با هم باشیم کار‌های مهمی را می‌توان انجام داد، مرز یک فرصت است هم فرصت اقتصادی و هم فرصت فرهنگی، که باید با برنامه ریزی مناسب به خوبی از همه آن‌ها استفاده شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اربعین و مرز مهران، ظرفیت مناسبی در بحث اقتصاد گردشگری است، عنوان کرد: قدم‌های مقدماتی در تکمیل زیرساخت‌های مرز مهران و استان ایلام صورت گرفته، که باید تداوم داشته باشد.  سهم ما در تجارت با منطقه ۲ درصد است که خیلی کم است و باید با اقدام سریع و جهادی این درصد را ارتقا داد، سهم جمهوری اسلامی ایران باید از ۲۰ میلیارد دلار از تجارت منطقه باید ۵۰ میلیارد دلار برسد.

حجت الاسلام رئیسی افزود: کارگروه اقتصادی و حقوقی بین دو کشور و حداقل بین استان‌های مرزی تشکیل شود، مسئله گردشگری و زیارت عتبات عالیات موضوع مهمی است. من همیشه از طریق مرز ایلام به زیارت عتبات عالیات می‌رفتم، بهترین مرکز برای این موضوع استان ایلام و مرز مهران است.

وی تصریح کرد: به هر میزان دولت عراق آمادگی داشته باشد ما هم برای فرستادن زائران آمادگی کامل داریم، کسانی که به هر دلیل با امید برای زیارت زمینی به استان ایلام آماده‌اند، به رغم اینکه قانون را باید رعایت می‌کردند، اما حتی در برگشتشان باید شأن و منزلت و کرامت آن‌ها در این استان که باب‌الحسین است حفظ شود، در تأمین خوراک و اسکان آن‌ها نباید کوتاهی کرد.

وی بیان کرد: توجه به زنان و دختران و نقش آن‌ها ضروری است، گاهی دختران و پسران این منطقه شرایط به گونه‌ای برایشان پیش می‌رود که به نقطه آخر می‌رسند، به معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری مأموریت خواهم داد تا در این زمینه به طور جدی ورود کند.

حجت الاسلام رئیسی اضافه کرد: یکی از پتانسیل‌های گردشگری در استان ایلام همین حرکت عظیم اربعین است که باید زیرساخت‌های آن در استان ایلام و به صورت ویژه در شهرستان مهران فراهم شود. باید در راستای تکمیل زیرساخت‌ها، کار‌های گسترده صورت گیرد و اقتصاد گردشگری در ایلام می‌تواند به ایجاد شغل و رفع بیکاری کمک کند.

وی گفت: جریان راهیان نور باید همواره پررونق بماند و تقویت شود، دستگاه‌های دولتی همه کمک کنند، نسل جدید را باید با رشادت‌ها و اخلاص بچه‌های جنگ آشنا کرد. توجه به فرهنگیان در برنامه کاری ما است، همت کنید تشکیل اردوگاه دانش‌آموزی و مرکزیت فرهنگی را پیگیری کنید.

وی گفت: رتبه‌بندی معلمان را دنبال می‌کنیم تا به نحو درستی هم تصویب و هم اجرا شود، هم به منزلت و هم معیشت و هم هویت معلم توجه شود، صرفاً نباید نگاه اقتصادی داشت، معلم ما نباید دغدغه معیشت داشته باشد. همه دستگاه‌های اجرایی کشور باید نسبت به اجرای حق و حقوق ایثارگران اهتمام بورزند، موضوع شغل و مسکن ایثارگران مورد توجه جدی ماست.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار