یادداشت/ رسول شادمانی

جایگاه استراتژیک «ایران» در جهان؛ چهار دهه پس از جنگ تحمیلی

امروز این فرهنگ دفاع مقدس است که در دستگاه دیپلماتیک کشور متجلی است و دستگاه دیپلماتیک کشور نماینده‌ی فرهنگی مستغنی است که منشا اصلی‌اش نخست قیام حماسی عاشورای سیدالشهداست.
کد خبر: ۴۷۹۹۲۵
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۰ - 25September 2021

وضعیت بی‌همتای استراتژیک «ایران» چهار دهه پس از جنگ تحمیلیگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول شادمانی؛ آغاز جنگ تحمیلی که هشت سال به طول انجامید، سر آغاز فصل نوینی از تاریخ معاصر کشورمان بود. هشت سال استقامت و رشادت و سربلندی ملت قهرمان ایران که در تاریخ کشورمان بی نظیر بود. ملتی که تازه انقلاب اسلامی را تجربه کرده بود، درگیر نبردی نابرابر شد. نبرد بین ایران و عراق بعثی که نماینده‌ی تمامی قوای جهان بود.

بر مبنای نقشه‌های دقیق عالمیان تهران قرار بود نهایتا طی یک هفته سقوط کند. امروز پس از گذشت چهار دهه از آغاز جنگ تحمیلی تهران قوی‌تر از گذشته روی پای خود ایستاده است. دوران دفاع مقدس نقطه‌ی عطفی در تاریخ نوین ایران به شمار میرود. جنگ هشت ساله‌ی ایران و عراق که با بهانه جویی‌های صدام حسین آغاز شد با رشادت و پیروزی و اقتدار ایران سربلند به اتمام رسید. پس از پایان جنگ تحمیلی حتی یک وجب از خاک اهوراییمان در چنگال رژیم بعثی نماند. از طرفی دیگر ملت ایران نیز هرگز جز برای دفاع از مرز‌های کشور، دست به اسلحه نبردند. صلح طلبی ایرانیان از دیرباز زبانزد جهانیان بوده و هست.

امروز پس از چهار دهه از آغاز جنگ تحمیلی، ایران به لحاظ استراتژیک و نظامی در منطقه بی همتاست. نه تنها امنیت ایران بلکه امنیت بسیاری از کشور‌های مسلمان منطقه از جمله فلسطین، بحرین، عراق، سوریه و... مدیون زحمات مستشاران نظامی ایران زمین است.

ایران چهار دهه پس از آغاز جنگ تحمیلی سرزمین دلاوران دورانی است که هر کدام سرمشق و الگوی رفتاری نسل‌ها هستند. شهید صیاد شیرازی، شهید فکوری، شهید همت، شهید جهان آرا، شهید سلیمانی، شهید حججی و بسیاری از شهدای این مرز و بوم سردارانی بودند که در راه اعتلای پرچم سه رنگ زیبای ایران زمین کوشش کردند و از جان شیرین گذشتند.

آن‌ها «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» رمز پیروزیشان شد. قطع به یقین ایمان و باور و اعتقاد به ذات اقدس الهی و همبستگی مهمترین مولفه‌های نصرتشان بود؛ و اینگونه بود که «نصر من الله و فتح قریب» در سیره‌ی رفتار و زندگیشان متجلی شد.

مرام این سرداران بزرگ و بزرگوار خط مشی دیپلماتیک ایران است. اعتلای پرچم ایران زمین درعرصه‌های مختلف دیپلماتیک در دولت‌های مختلف همواره مورد عنایت و توجه دستگاه دیپلماتیک کشور بوده و هست. خلع ید دولت‌های غربی و در عین حال ایجاد تعامل سازنده با جهان همواره شعار و منش و بینش وزارت امور خارجه بوده و هست و همچنان خواهد بود. به دیگر بیان میتوان گفت امروز این فرهنگ دفاع مقدس است که در دستگاه دیپلماتیک کشور متجلی است و دستگاه دیپلماتیک کشور نماینده‌ی فرهنگی مستغنی است که منشا اصلیش نخست قیام حماسی عاشورای سید الشهداست و دوم غیرت و بزرگمنشی مردان و زنان رشید ایران عزیز در طول هشت سال جنگ تحمیلی است که خود میراثی سترگ برای نسل‌های بعدی است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها