گفت و گو با سرهنگ پاسدار ضرغام آهنگر، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهیدمفتح

خاکریزها‌ی جبهه جنگ نرم را تسخیر می‌کنیم

سرهنگ پاسدار ضرغام آهنگر، فرمانده ناحیه مقاومت شهید مفتح تهران از سال 62 لباس سبز سپاه را بر تن دارد.
کد خبر: ۴۸۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۰ - 10June 2015

خاکریزها‌ی جبهه جنگ نرم را تسخیر می‌کنیم

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سبزپوشان زمانی در جبهههای جنگ سخت بودند و امروز ضمن آمادگی برای حضور در عرصههای نظامی، در جبهه جنگ نرم نیز با پیروی از ولیفقیه در حال نبرد هستند. برای آشنایی با فعالیتهای ناحیه مقاومت بسیج شهید مفتح تهران در عرصههای مختلف با فرمانده این ناحیه همکلام شدیم.

آقای ضرغام! یکی از عمده فعالیتهای نواحی بسیج هماکنون تشکیل حلقههای صالحین است. ضمن مرور سابقه تشکیل این حلقهها بفرمایید عملکرد ناحیه شهید مفتح در این زمینه چیست؟

در بخشهای مختلف فعالیتهایی را در ناحیه مفتح داشتهایم که برجستهترین این فعالیتها که نیاز امروز جامعه ما هم است، بحث سازماندهی نیروهای بسیج در قالب طرح تعلیم و تربیت حلقههای صالحین است. حلقههای صالحین چیز جدیدی نیست اصل آن پیشتر هم وجود داشت. در زمان انقلاب در محافلی جمع میشدیم و از بیانات افراد صالح بهرهمند میشدیم. در دوران دفاع مقدس هم این محافل نمود بیشتری داشت و در میدان کارزار نمونههای عملی و عینی آن را زیاد مشاهده میکردیم فقط نام آن حلقههای صالحین نبود ولی همین کارکردها را داشت. امروز با تغییر جبهه نبرد از جنگ سخت به جنگ نرم و لزوم دفاع فرهنگی در برابر تهاجم فرهنگی غرب این حلقهها بازتولید شده و بهطور رسمی با دستورالعمل مشخص و بسیار گسترده در سطح کشور تشکیل میشوند. حلقههای صالحین در حقیقت یک کارکرد تربیتی دارد، نه آموزشی. در حال حاضر اکثر پایگاههای ما حلقههای صالحین را دارند. میتوان گفت تشکیل این حلقهها یکی از بهترین شیوهها، برای مقابله با جنگ نرم است.

در ناحیه شما برای آشنایی بیشتر نسل سومی که انقلاب را ندیده و جنگ را درک نکرده چه اقداماتی در دستور کار دارید؟

برگزاری اردوهای راهیان نور، حرکتهای جهادی، برپایی یادوارههای شهدا، نهضت قرآنآموزی یا ریشهکنی بیسوادی قرآنی و برگزاری نمایشگاههای مرتبط با دفاع مقدس مثل دستنوشتهها و آثار شهدا و رزمندگان و ایثارگران، از جمله اقدامات ناحیه مفتح برای آشنایی جوانان و نوجوانان با فرهنگ غنی ایثار و شهادت است که به فرموده امام خامنهای گنجی پایانناپذیر است.

اردوهای جهادی و راهیان نور در طول سال برگزار میشود و بسیاری از علاقهمندان داوطلبانه در این امر معنوی سهیم میشوند. یادواره شهدا هم به مناسبتهای مختلف نظیر هفته دفاع مقدس، هفته بسیج، دهه فجر انقلاب، روز جانباز و روز پاسدار برگزار میشود و هدف اصلی از برگزاری این یادوارهها هم این است که یادمان نرود برای اعتلای پرچم جمهوری اسلامی و تحقق آرمانهای نظام جمهوری اسلامی چه خونهایی ریخته شده و چه ایثارهایی صورت گرفته است. ناحیه مفتح 84 شهید والامقام را در تارک افتخارات خود ثبت نموده است. در کنار همه این اقدامات از خانوادههای ایثار و شهادت هم تجلیل میشود، چراکه این خانوادهها ستونهای انقلاب و سرمایههای نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند. ما نیازمند تفکر، روحیه و ایدههای این بزرگواران هستیم تا لحظهای از صراط مستقیم انقلاب فاصله نگیریم.

اهمیت اعزام کاروانهای راهیان نور را در چه چیزهایی میدانید؟ این اردوها تا چه حد میتواند نوجوانان و جوانان ما را با سبک زندگی شهدا آشنا کند؟

«امام خامنهای در اهمیت کاروانهای راهیان نور و رسالت مسئولان و دستاندرکاران این امر معنوی فرمودند: «فراموشی» و «تحریف» دو آسیب و خطر بزرگی است که در کمین هر حادثه بزرگ تاریخی قرار دارد و نخبگان، فرزانگان و دستاندرکاران عرصه دفاع مقدس، با شناساندن دقیق این ذخیره و گنجینه فرهنگی، اجازه ندهند این حماسه دستخوش فراموشی و تحریف شود. نکته اصلی و کلیدی در اردوهای راهیان نور، ایجاد زمینه برای «زیارت با معرفت» است.» تجربه چندین ساله به ما نشان داده است که راهیان نور برترین و بزرگترین عملیات فرهنگی کشور است. راهیان نور یک حرکت ثمربخش و یک سفر معنوی است که روز به روز توسعه پیدا میکند. زائران کربلاهای ایران برکات این سفرها را خودشان از نزدیک دیده و لمس کردهاند. ما دو مرحله اعزام کاروان راهیان نور را در برنامه سالانه ناحیه بسیج مفتح داریم. یکی در ایام نوروز انجام میشود و دیگری مربوط به راهیان نور دانشآموزی است.

برکات این سفر معنوی را میتوان از کسانی که عازم این سفرها شدهاند، پرسید. استقبال جوانان و نوجوانان از این کاروانها بسیار چشمگیر است. نوجوانان در سفر اول و اعزام با کاروانهای دانشآموزی شیفته شده و در سفرهای بعد همراه خانوادههای خود راهی این مناطق میشوند. روحیات، اخلاقیات و ویژگیهای رفتاری بسیاری از این عزیزان به شدت تغییر پیدا کرده و اینها همه از برکات و اثرات این سفرهاست.

راهیان نور را میتوان یک سد دفاعی در مقابل تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دانست که امروز نسل سوم و چهارم ما درگیر آن شدهاند. از این رو برخی جریانهای همسو با دشمن طی سالهای اخیر تمام تلاش خود را به عمل آوردند تا این عملیات فرهنگی را به تعطیلی بکشانند زیرا از مأنوس شدن جوانان ما با فرهنگ ایثار و شهادت هراس دارند اما ناحیه بسیج مفتح برای تداوم راهیان نور اهداف و برنامههای زیادی را در دستور کار دارد تا انشاءالله این حرکت منسجمتر از گذشته تداوم یابد.

ما در اردوهای راهیان نور تلاش میکنیم تا سبک زندگی شهدا را که نمونه بارزی از سبک زندگی دینی و اسلامی است، به زائران معرفی کنیم. توجه و شناخت سبک زندگی شهدا بسیار ضروری است، زیرا بیشتر شهدای ما از جوانان بودهاند و مطالعه زندگی این عزیزان و ایثارگران تأثیر خوبی بر نوجوانان و جوانان خواهد داشت. بررسی نوع رفتار شهدا با والدین، احترام به حقوق یکدیگر، انجام واجبات، پرهیز از محرمات و... میتواند زمینهساز سبک زندگی دینی باشد که همگی به دنبال آن هستیم.

اشاره کردید یکی از فعالیتهای ناحیه مفتح برگزاری اردوهای جهادی و حرکتهای جهادی است، بفرمایید چقدر در این امر موفق بودهاید؟

اردوهای جهادی در بین جوانان از جایگاه ویژهای برخوردار است و جای خود را به خوبی باز کرده است. این اردوها یادآور روزهای جهاد و خدمترسانی در سالهای اول پیروزی انقلاب اسلامی است. حرکات جهادی نوعی دیگر از سبک زندگی دینی است که به کرات مورد توجه امام خامنهای رهبر عزیزمان بوده است. از این رو ناحیه شهید مفتح نسبت به این امر اهتمام ویژهای داشته و به حمد خدا توانسته در این امر هم سهم بسزایی داشته باشد. ما توانستهایم اردوهای جهادی متفاوتی را در سالهای اخیر برگزار کنیم و در عرصههایی چون ساخت مدارس و مسجد، اجرای پروژههای آبرسانی، رفع محرومیتها در استانهایی چون خراسان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و زنجان گامهایی را برداریم. این فعالیتهای جهادی هم روی اهالی مناطق کم برخوردار و هم فعالان جهادی تأثیر خوبی دارد. حضور نیروهای جوان در کارهای جهادی تمرینی برای آینده و در حقیقت نوعی کادرسازی برای نظام است.

پیشتر به ریشهکنی بیسوادی قرآنی یا نهضت قرآنآموزی اشارهای داشتید، در این زمینه چه اقداماتی انجام دادید؟

نهضت قرآنآموزی یکی از برنامههای ویژه سپاه محمد رسولالله(ص) است. در این طرح افرادی که به لحاظ روانخوانی و روخوانی مشکل دارند، شناسایی و آموزش داده میشوند و در کنار آن افرادی که دارای ظرفیتهای خاص قرآنی هستند، نظیر قاریان، حافظان و اساتیدقرآن تقویت میشوند. در کنار اینها پایگاههای مقاومت اسلامی در بحث مهدهای قرآنی و مکتب خانههای قرآنی بسیار فعال هستند. یادگیری قرآن، حفظ قرآن و درک مفاهیم و تفسیر قرآن از برنامههای اساسی پایگاههای فعال ناحیه شهید مفتح است. همانطور که حضرت آقا فرمودند قرآن همه زندگی ما است اما متأسفانه این امر بسیار مورد غفلت قرار گرفته که در توسعه این امر هم باید تمام همت خود را صرف کنیم.

 

منبع: روزنامه جوان

نظر شما
پربیننده ها