یادداشت/ فرشته افشردی

وظایف گروه‌های مختلف جامعه در صیانت از «دفاع مقدس»

دفاع مقدس هر لحظه با خطر تحریف مواجه است و تنها راه مصونیت آن از خطر تحریف، روایت درست دفاع مقدس به کمک روش‌های مبتنی بر پژوهش است.
کد خبر: ۴۸۰۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۵ - 01October 2021

وظایف گروه‌های مختلف جامعه در صیانت از «دفاع مقدس»گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ فرشته افشردی؛ زمانی که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) به پیروزی رسید، مستکبرین جهانی مانند آمریکا و انگلیس شروع به مقابله با انقلاب نوپای اسلامی کردند تا آن را زمین بزنند و برای این کار صدام را علیه جمهوری اسلامی تحریک کردند.

آن‌ها به این علت با نظام جمهوری اسلامی مقابله کردند که منافعشان به خطر افتاده بود. حضور جمهورى اسلامى در میان کشورهاى مسلمان، ادامه تسلط آن‌ها را بر سایر کشور‌ها نیز به خطر انداخته بود.

جنگ تحمیلی از آن جهت مزین به عنوان «دفاع مقدس» شد که رزمندگان و فرماندهان حاضر در جبهه برای فعالیت‌های خود به حضرت سیدالشهداء (ع) اقتدا می‌کردند و در جنگی نابرابر برای حفظ کیان سرزمین و دین خود به مقابله با دشمنی برخاسته بودند که از سوی اغلب کشورهای دنیا حمایت مادی و معنوی می‌شد. حال برای صیانت از دفاع مقدس برای هر گروه از مردم اعم از کسانی که آن روز‌ها در خط مقدم جبهه یا پشت جبهه فعالیت می‌کردند و کسانی که نسل بعد از دفاع مقدس هستند وظایفی تعریف شده است که در یادداشت زیر به آن پرداخته‌ایم:

الف. نخستین وظیفه‌ای که تعریف می‌شود مربوط به کسانی است که در دل حوادث «دفاع مقدس» حضور داشتند. این افراد بایستی خاطراتی که از دفاع مقدس و دوستان شهیدشان دارند را بازگو کنند و وظایف خبرنگاران نیز جمع‌آوری این خاطرات است.

ب. وظیفه بعدی شامل افرادی می‌شود که زمان دفاع مقدس در پشت جبهه‌ها فعالیت می‌کردند، از جمله: نیرو‌های جهاد سازندگی، مادران، پدران، همسران و خانواده‌های رزمندگان که پسران، همسران و برادران خود را برای حضور در جبهه‌های حق علیه باطل تشویق می‌کردند.

ج. نکته‌ای که در این میان باید به آن توجه شود، مسئله تحریف است که سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در آیین اختتامیه اولین دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت که گفت: «تمام حوادث بزرگ تاریخی که می‌توانند اثر تعیین‌کننده در جریان‌سازی نسل‌های بعد داشته باشند، بلافاصله با خطر تحریف روبه‌رو می‌شوند. بنابراین دفاع مقدس هم از این قاعده مستثنا نیست و مانند هر واقعه بزرگ تاریخی دچار انحراف، فریب، دروغ و اغراق می‌شود و فقط پژوهش‌های علمی دقیق و معیار می‌توانند این جریان سالم و زلال را از آلودگی‌ها مصون بدارند... درواقع تا هنگامی که پژوهش انجام نشود، ممکن است نگاه احساسی و خاطره‌گویی دچار تناقضات و ده‌ها نوع مشکلات شود.»

دفاع مقدس هر لحظه با خطر تحریف مواجه است و تنها راه مصونیت آن از خطر تحریف، روایت درست دفاع مقدس به کمک روش‌های مبتنی بر پژوهش است تا به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی جای جلاد و شهید با هم عوض نشود.

د. وظیفه‌ای که در اینجا برای نسل بعد از دفاع مقدس به وجود می‌آید یا بهتر است بگوییم انتظاری که از آن‌ها می‌رود این است که برای درک دفاع مقدس به منابع معتبر و موثق مراجعه کنند نه سایت‌های خارجی، چون آن‌ها دفاع مقدس را از زاویه دید خودشان و آنگونه که می‌خواهند روایت می‌کنند.

ه‍. در آخر وظیفه‌ای که برای تمام اقشار جامعه وجود دارد، سرزدن و مراقبت از جانبازان اعم از جانبازان شیمیایی، اعصاب و روان و ... است. نسلی که جوانی، عمر و سلامتی خود را فدا کردند تا نسل‌های بعد از دفاع مقدس در امنیت و اقتدار زندگی کنند و همچنین نسل دفاع مقدس و رزمندگان بتوانند به انتشار خاطرات و انتقال تجربیات خود بپردازند.

منابع

https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=43667

https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=1859

https://dnws.ir/441144

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار