مرادیان:

سلحشور هر روز سر «اصحاب کهف» قرآن می‌خواند/ ماجرای باز شدن پای «عقاد» به سریال مردان آنجلس

بازیگر سریال «اصحاب کهف» گفت: هر صبح که آقای سلحشور می‌آمد یک قرآن جیبی کوچک داشت و گوشه‌ای می‌ایستاد و قرآنش را باز می‌کرد و چند آیه زمزمه می‌کرد و می‌گفت بسم الله الرحمن الرحیم بگویید و این انرژی در کار جاری بود.
کد خبر: ۴۸۱۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲ - 01October 2021

سلحشور هر روز سر «اصحاب کهف» قرآن می‌خواندبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، یوسف مرادیان، بازیگر سریال‌های خاطره انگیز «مردان آنجلس» و «کارآگاه علوی» که مهمان بخش «نوستالوژی» برنامه «سریالیست» بود، در ابتدا اظهار داشت: همچنان دیالوگ‌های همه کار‌هایی را که بازی کرده ام حفظ هستم. کسانی که با من کار کردند خواهند گفت که علاوه بر دیالوگ‌های خودم دیالوگ‌های پارتنر‌ها را هم حفظ شده ام. به دلیل اینکه بسیار به سناریو، فیلمنامه و در نهایت دیالوگ پایبند هستم. فکر می‌کنم پایه و اساس شالوده کار ما را متن بیان می‌کند.

او افزود: قبل از مردان آنجلس فیلم سینمایی «لاک پشت» را با علی شاه حاتمی کار کردم و آغاز فعالیت سینمایی و تصویرم به صورت حرفه‌ای بود. بعد از آن برای کار «مردان آنجلس» آقای سلحشور بازیگر انتخاب می‌کردند و فراخوانی از سرتاسر ایران داده بودند و همه بروبچه‌هایی که کار‌های هنری کرده اند، کسانی که کار تئاتر و سینما داشتند، کسانی که در کلاس‌های بازیگری آموزش می‌دیدند رفتیم تست دادیم. خانم کرامتی اولین کارشان بود و برای نقش بانو هلن انتخاب شدند. از کلاس‌های بازیگری آقای تارخ آمدند. در تست انتخاب شدیم و من این افتخار را داشتم که با بالاترین رتبه انتخاب شدم.

قرار بود نقش اول «مردان آنجلس» را بازی کنم

مرادیان تاکید کرد: ۲۴ سال پیش بود و فقط به خاطر سنم در آن برهه از زمان قرار بود نقش یکی از اصحاب کهف را بازی کنم. این را در هیچ مصاحبه‌ای نگفته ام، چون ما در نقشی که انتخاب می‌شویم بازی می‌کنیم. ولی در ابتدا به جای شخصیت مارتینوس قرار بود نقش یک سریال را بازی کنم، اما به دلیل شرایط سنی و اینکه باید همسر و یک بچه تقریبا ۵ ساله می‌داشتم کارگردان تصمیم گرفت من جوان‌ترین عضو گروه شوم.

این بازیگر درباره «سریالیست» بیان کرد: برنامه شما را بسیار دوست دارم و معتقدم در این سال‌ها جای چنین برنامه‌ای بسیار خالی بوده است که کار‌ها را به چالش بکشاند. فکر می‌کنم اتفاق خوبی است. بستر نظر دادن مردم را فراهم می‌کند و جهت‌مند کردن کار‌های فاخر ما را در آینده رقم می‌زند.

وی در مقایسه کیفیت کار‌ها در گذشته و حال گفت: در آن سال‌ها انتخاب‌ها درست بود. یکی از چیز‌هایی که من را آزار می‌دهد جوان‌هایی هستند که می‌بینم به آن‌ها پیشنهاد می‌شود پول بدهید و نقش بخرید! در انجمن بازیگران در کنار استاد مشایخی دبیر انجمن بودم و سال‌ها دغدغه ما بود که این چه موجی است و چرا راه افتاده است؟ چرا جوانی که دوست دارد بازی کند نباید خودش را محک بزند. این بستر خریدنی نیست. عرصه‌ای که با پشتکار و استعداد می‌توانی در آن موفق باشی.

مرادیان تاکید کرد: انتخاب‌ها در گذشته درست و بدون زد و بند بود و به همین دلیل تمام بچه‌هایی که در کار اصحاب کهف بودند به حدی صمیمت داشتند و انرژی‌های خوب وجود داشت که برای سرکار رفتن لحظه شماری می‌کردیم. صبح خیلی زود سرکارمی رفتیم. برای گریم و برای رسیدن به لوکیشن خاص. همدلی، همراهی و عشقی که جریان داشت حاکم بود. الان هم هست. اما آن زمان هنرمندان را به دور از غرور و منیت دور هم جمع می‌کرد. فکر می‌کنم یکی از المان مثبت این بود که با عشق کار می‌کردیم.

«مردان آنجلس» را قرار بود مصطفی عقاد بسازد!

این بازیگر افزود: وقتی وارد کاری می‌شوی صحبت‌های می‌شنوی که چه اتفاقاتی افتاده و چه سیری طی کرده است. در آن برهه از زمان مسئولان ما و کسانی که دست اندرکار بودند، با کارگردان نامی مصطفی عقاد کارگردان «محمدرسول الله» صحبت می‌کنند که ما چنین فیلمنامه‌ای داریم و می‌خواهیم آن را در ایران بسازیم. صحبت‌هایی می‌شود و در نهایت به این نتیجه می‌رسند که این بستر و شرایط با او آنطور که دلشان می‌خواهد فراهم نمی‌شود.

وی ادامه دادک: آقای سلحشور در آن برهه از زمان می‌گوید من آن سریال را می‌سازم و از آقای شورجه هم دعوت می‌کند در کنارشان حضورداشته باشند.

او افزود: یک گروه حرفه‌ای جمع شدند و هر صبح که آقای سلحشور می‌آمد یک قرآن جیبی کوچک داشت و گوشه‌ای می‌ایستاد و قرآنش را باز می‌کرد و چند آیه زمزمه می‌کرد و می‌گفت بسم الله الرحمن الرحیم بگویید و این انرژی در کار جاری بود. فضا‌هایی را در بعضی از کار‌ها تجربه می‌کنیم که دلمان نمی‌خواهد تمام شود. دلمان برای هم تنگ می‌شد. تمام آن لحظه‌ها خاطره می‌شود. چند وقت پیش رضا توکلی را دیدم و با هم کلی خاطره بازی کردیم. قداست کار و چیزی که با خودش همراه داشت روی زندگی ما هم تاثیر داشت. بعد از آن کار نمی‌توانستم هرکاری را قبول کنم. دوست دارم کار‌های فاخر و خوب را بازی کنم. این روحیه از کار‌های اول من نشات گرفته است.

مرادیان گفت: یک کوهی در سمت شهریار و پرند بود که نمای خارجی غار مردان آنجلس آنجا فیلمبرداری شد و قسمت داخلی کار در شهرک غزالی ساخته شد. نمی‌دانم هنوز ماکتش را نگاه داشته اند یا نه. ولی شهر فیلادلفیا را حفظ کرده اند. اما غار و این‌ها تصور کنید در فضای سوله مانندی بود که با دکور ساخته شد.

این بازیگر همچنین درباره سریال «کارآگاه علوی» و نحوه اضافه شدنش به این مجموعه توضیح داد: دستیار آقای هدایت با من تماس گرفتند و گفتند آقای هدایت می‌خواهد من را ببیند. طبیعتا رفتم و از نزدیک با هم صحبت کردیم. آقای هدایت با نگارش کارآگاه علوی ۲ بیس قسمت سوم هم در ذهنشان بوده است. صحبت‌هایی که بین ما صورت گرفت این بود که روی انتخاب کارآگاه صدری تا حدودی حساسم به این دلیل که اگر بخواهم قسمت سوم را بسازم برایم حضور این کارآگاه مهم خواهد بود. به این شکل که اگر دقت کنید در قسمت دوم که کارآگاه صدری در آغاز قصه رئیس قسمت جنایی است و می‌رود و علوی را به کار برمی گرداند و پست خودش را به استادش می‌دهد و معاون او می‌شود. قسمت آخر به دلیل اینکه کارآگاه علوی وارد فضایی شده است که به سیستم آن زمان برخورده است. آخرین دیالوگ این است که اتفاق خوب این است که من را بازنشسته کنند و اتفاق بد این است که من را زندانی کنند. این آخرین جمله است و قصه تمام می‌شود.

فیلمنامه «کارآگاه علوی ۳» آماده است

مرادیان اظهارکرد: در خاطرم هست آقای هدایت گفتند در اپیزود ۳ این داستان همین اسم را خواهیم داشت با این تفاوت که علوی بازنشست شده است و در یک کتابفروشی است و آنجا نشسته و قصه ما با کارگاه صدری ادامه پیدا می‌کند و هر جا به مشکل برمی خورد و نمی‌تواند حل کند سراغ استادش می‌رود. می‌دانم که فیلمنامه اش توسط آقای هدایت آماده شده است و امیدوارم بستری فراهم شود که این اتفاق بیفتد. رابطه خوبی با آقای نجفی داشتیم. حس و رابطه برقرار شده بود و قطعا تاثیرگذار است. آقای حسن هدایت بسیار توانمندی هستند. گاهی فکر می‌کنم چرا در طول این سال‌ها کار نکرده اند؟

بسیاری از پرونده‌های کارآگاه علوی واقعی هستند

او خبر داد: می‌دانم که آقای هدایت چندین و چند فیلمنامه آماده دارند. یکسال پیش سرکاری بودیم و من او را در شهرک غزالی دیدم. با دستیارشان بودند و گفتند مترصد این هستیم که کاری را آغاز کنیم. امیدوارم فصل سوم ساخته شود و فکر می‌کنم اتفاق خوبی خواهد بود. فکر می‌کنم بعضی از قصه‌ها به زمان انقلاب نزدیک می‌شود. می‌دانید که بیس اکثر این پرونده‌ها پرونده‌های واقعی بوده است. نمی‌دانم کارآگاه صدری ما به ازای واقعی داشته است یا نداشته، اما می‌دانم خیلی از قصه‌هایی که کار کردیم و به تصویر کشیده شد پرونده‌هایی بود که در اختیار آقای هدایت قرار گرفته بود و واقعی بودند.

بازیگر سریال «کارآگاه علوی» ادامه داد: حال و هوا و بافت نوستالوژی فصل اول سریال را خیلی دوست داشتم. در قسمت یک استارت زده شد و ارتباط برقرار شد. فصل دوم هم به همین دلیل مورد استقبال قرار گرفت. مخاطبان در همه جای دنیا قصه‌های جنایی و معماگونه را دوست دارند. سینما اگر خاطرتان باشد مدتی فقط کار‌های طنز و کمدی شده بود و خیلی دوست نداشتم، چون جای خیلی از فیلم‌ها خالی بود. فقط صرف پول که فیلم نمی‌سازیم و یکسری فیلم‌های بفروش بسازیم. زمان ثابت کرد بسیاری از فیلم‌ها ممکن است تلخ باشند و رکورد بزنند. تلویزیون هم همین است. باید در همه حوزه‌ها کار ساخته شود. به تجربه ثابت شده است که این توان و قدرت و بستر فراهم است. این برنامه به چالش می‌کشد و بستری را فراهم می‌کند. این برنامه به شناخت علاقه مخاطبان سریال‌ها کمک می‌کند.

مرادیان در پایان گفت: این روز‌ها مشغول بازی در سریالی هستم که روز‌های پایانی کار است. مطمئنا کار‌هایی که مقداری با روحیه ام سازگار باشد فارغ از هر مسئله دیگری انتخاب خواهم کرد. اولویت برایم خود کار است.

«سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۳:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار