در اختتامیه نخستین جشنواره ملی بازی‌های رایانه‌ای در حوزه ایثار و شهادت؛

رئیس بنیاد شهید: برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت باید از همه ابزارها استفاده کنیم

قاضی‌زاده هاشمی در اختتامیه نخستین جشنواره ملی بازی‌های رایانه‌ای در حوزه ایثار و شهادت گفت: وقتی از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت صحبت می‌کنیم، از یک فضا و اتمسفر سخن می‌گوییم که باید با استفاده از تمام ابزار‌ها در سطوح مختلف زندگی انسان جاری شود.
کد خبر: ۴۸۱۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳ - 02October 2021

اختتامیه نخستین جشنواره ملی بازی‌های رایانه‌ای در حوزه ایثار و شهادت برگزار شد/ ضرورت استفاده از تمام ابزار‌ها برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادتبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی بازی‌های رایانه‌ای در حوزه ایثار، فداکاری و شهادت (بازی دل‌ها) امروز (شنبه) در مجتمع شهید رسول‌زاده و به‌ صورت همزمان از طریق وبینار در استان‌های سراسر کشور برگزار شد.

قاضی‌زاده هاشمی معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در این مراسم اظهار داشت: برگزاری چنین جشنواره‌ای نشان می‌دهد بنیاد شهید و امور ایثارگران در زمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به تمام وظایف خود آگاه است. وقتی از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت صحبت می‌کنیم یعنی از یک فضا و اتمسفر سخن می‌گوییم که باید با استفاده از تمام ابزار‌ها در سطوح مختلف زندگی انسان جاری شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: ایثارگری، دارای نظام و فرهنگ مستحکمی در بین مردم ایران است که جدیدترین نمونه آن را در فداکاری شهید نوجوان «علی لندی» دیدیم که برای نجات جان سایر انسان‌ها از آتش‌سوزی خود را فدا کرد.

وی بازی‌های رایانه‌ای را ابزار و مسیری برای انتقال فرهنگ دانست و گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز از همین منظر به چنین موضوعی ورود کرده است و امیدواریم با حمایت‌های لازم بتوانیم رقابت خوبی با تولیدکنندگان خارجی داشته باشیم و ارزش‌های اسلامی و ایرانی را در این فضا مسلط کنیم. زیرا زیرساخت بازی‌های فعلی در دنیا دارای روحیه لیبرال و ضددین است و باید با این رویکرد مقابله کرد.

قاضی‌زاده هاشمی افزود: امروز شاهدیم که در دنیا شخصیت‌های کارتونی و غیرواقعی را در قالب بازی‌های رایانه‌ای به‌ عنوان قهرمان معرفی می‌کنند و این در حالی است که در کشور ما قهرمانان واقعی و بزرگی هستند که باید به دیگران شناسانده شوند. یکی از روش‌ها و ابزار‌های مناسب برای معرفی قهرمانان دنیای واقعی استفاده از ظرفیت بازی‌های رایانه‌ای است.

همچنین حجت‌الاسلام‌ مرتضی آقاتهرانی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این مراسم با بیان اینکه اسلام دینی بسیار کامل و جامع است، اظهار داشت: شخصیت انسان دارای ابعاد بسیار گسترده‌ای است و اسلام پاسخگوی تمام نیاز‌ها و ابعاد وجودی بشر است. بر همین اساس در زمینه بازی نیز باید تحقیق و بررسی انجام شود و اگر به سمت تولید بازی می‌رویم از کپی کردن بازی‌های غربی پرهیز کنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: ایثار و مقاومت در تمام ابعاد انقلاب اسلامی مشاهده می‌شود و موضوعی است که باید همیشه به آن توجه شود.

حجت‌الاسلام‌ سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این مراسم اظهار داشت: ما در جهان داده‌ها زندگی می‌کنیم و هر روز بر تعداد این داده‌ها افزوده می‌شود و تراکنش‌های ارتباطی به‌ صورت مدام در حال افزایش است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این داده‌ها در بستر‌هایی که آمریکا ساخته عرضه می‌شوند و این موضوع باعث دسترسی آن‌ها به اطلاعات و آمار‌های مربوط به زندگی سایر کشور‌ها می‌شود تا حتی سلیقه مردم یک کشور را نیز تحلیل کنند. خوشبختانه با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تأسیس شده است تا جایگاه ویژه و تأثیرگذار این بازی‌ها مورد توجه جدی واقع شود.

وی به تشریح ساختار بازی‌های رایانه‌ای و تأثیر آن بر انسان‌ها و کاربران آن پرداخت و گفت: مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای با مخاطبان سینما، تلویزیون و هنر تفاوت دارند، زیرا آن‌ها کاربر هستند و این مسئله احساس کنش‌گری و دخالت را به مخاطب آن القا می‌کند.

حجت‌الاسلام‌ عاملی ادامه داد: ان‌شاءالله با تدبیر بنیاد شهید و امور ایثارگران و شخص آقای دکتر قاضی‌زاده و در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و به‌ خصوص بازی‌های رایانه‌ای شاهد تحولات بزرگی در این راستا باشیم و فرهنگ ایثار و مقاومت از این طریق نیز گسترش و ترویج پیدا کند.

سردار یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این مراسم گفت: باید به گفتمان‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت در حوزه بازی‌های رایانه‌ای توجه بیشتری شود.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه شهادت سردار سلیمانی او را ماندگار کرد، ادامه داد: نخستین جشنواره بین‌المللی بازی دل‌ها با محوریت شهدای مدافع حرم، شهدای سلامت و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد. هدف از برگزاری این جشنواره، سوق دهی فعالان فرهنگ ایثار و شهادت به سمت بازی‌های رایانه‌ای است.

وی ادامه داد: شعار نخستین جشنواره بین‌المللی بازی دل‌ها، پنجره‌ای به بازی‌های رایانه‌ای برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.

در پایان این مراسم از ۹ اثر برگزیده نخستین جشنواره ملی بازی‌های رایانه‌ای در حوزه ایثار، فداکاری و شهادت تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار