رئیس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور پایتخت:

تجهیزات نرم افزاری حضور میدانی پلیس را کمرنگ نکرده است

سرگرد رنجبر گفت: نمی‌توانیم بگوییم که استفاده از دوربین‌ها یا دیگر تجهیزات باعث کمرنگ شدن حضور نیروی پلیس شده است. اتفاقاً وجود این امکانات حضور پلیس را اثربخش‌تر کرده است.
کد خبر: ۴۸۱۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰ - 02October 2021

تجهیزات نرم افزاری حضور میدانی پلیس را کمرنگ نکرده است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سرگرد «مجید رنجبر» رئیس مرکز فرماندهی و کنترل هوشمند پلیس راهور تهران بزرگ در گفت‌وگویی درخصوص احتمال کاهش نیروی انسانی پلیس با توجه به استفاده رو به فزونی از فناوری‌های روز، اظهار داشت: اینطور نیست که شاهد کم شدن شمار کارکنان و نیرو‌های پلیس باشیم. ما بیشتر به دنبال بالا بردن سطح کیفی کار هستیم. یعنی در کنار فعالیت‌ها و حضور فیزیکی نیرو‌های پلیس در تلاش هستیم تا از نظر امکانات و تجهیزات هم به روز باشیم. امروز جامعه در حال پیش رفتن به سمت نرم افزار‌های جدید آی تی و آی سی تی است؛ بنابراین پلیس هم باید به‌موازات این تحولات خود را به روز کند. خیلی از اطلاع رسانی‌ها یا مسائل آموزشی را ما از طریق به‌کارگیری همین امکانات و نرم افزار‌های جدید ارائه می‌کنیم. مثل همین وضعیت ترافیکی تهران که من هر روز صبح آن را از طریق فضای مجازی اعلام می‌کنم و در پایان همه این اطلاع رسانی‌ها یک پیام آموزشی هم ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه ما دنبال این هستیم تا پلیس را به روز و توانمند بکنیم افزود: برای مثال در یکی از حوادث ترافیکی ما افسر پلیس راهور به بزرگراه همت-حقانی رفته و کروکی یک تصادف منجر به فوت را ترسیم کرده بود. این تصادف بین یک خودروی تاکسی ون با یک موتورسیکلت اتفاق افتاده بود. در این تصادف افسر پلیس راکب موتورسیکلت را به علت عدم توجه به جلو به‌عنوان مقصر شناسایی کرده بود. من از آن افسر پلیس درخواست کردم تا به مرکز کنترل ترافیک بیاید و بعد از او درباره مقصر این تصادف پرسیدم که او باز راننده موتورسیکلت را به علت عدم توجه به جلو مقصر دانست. بعد من فیلم آن صحنه تصادف را که با دوربین‌ها گرفته شده را به او نشان دادم. در این فیلم مشخص شد که تاکسی ون در بزرگراه در حال دنده عقب گرفتن بوده است.

سرگرد رنجبر ادامه داد: درواقع، چون راکب موتورسیکلت فوت کرده و راننده تاکسی ون به‌دروغ مدعی شده که درحال پیاده کردن مسافر بوده این افسر پلیس دچار اشتباه شده و نظر نادرستی را درباره علت این حادثه ابراز کرده است. ما فیلم آن حادثه را حتی به مراجع قانونی هم ارائه دادیم و حکم بازداشت آن راننده ون که مدعای کذبی را مطرح کرده بود هم صادر شد؛ بنابراین وجود تجهیزات و نرم افزار‌های پیشرفته پلیس را توانمند می‌کند. الان آن افسر پلیس هر تصادفی که اتفاق بیفتد با ما تماس می‌گیرد و از ما درخواست فیلم آن را می‌کند و می‌گوید من نمی‌توانم به‌درستی مقصر حادثه را تشخیص بدهم. ما هم برای یافتن علت تصادف به او کمک می‌کنیم و فیلم‌ها را بررسی می‌کنیم و بعد به او اطلاع می‌دهیم. در این فیلم‌ها مشخص می‌شود که کدام خودرو از چراغ قرمز عبور کرده و کدام خودرویی دنده عقب گرفته یا در صحنه تصادف چه کسی مقصر بوده است.

رئیس مرکز کنترل هوشمند پلیس راهور خاطرنشان کرد: وجود این ابزار‌ها به نیرو‌های پلیس کمک می‌کند و حضور فیزیکی پلیس و استفاده از این تجهیزات هر دو در راستای یک هدف هستند؛ بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که استفاده از دوربین‌ها یا دیگر تجهیزات باعث کمرنگ شدن حضور نیروی پلیس شده است. اتفاقاً وجود این امکانات حضور پلیس را اثربخش‌تر کرده است. خیلی اوقات افرادی با سامانه پلیسی ۱۱۰ تماس می‌گیرند و مدعی می‌شوند که ما در فلان تقاطع دچار تصادف شده‌ایم. خیلی از این نوع تماس‌ها مزاحمت تلفنی است. نیروی پلیس به ما اطلاع می‌دهد که چنین تصادفی رخ داده، اما یک تصادف دیگر هم اتفاق افتاده که جرحی بوده و از ما می‌پرسد که اول به کدام یک از این دو رسیدگی کند. ما دوربین‌ها را بررسی می‌کنیم و می‌بینیم مثلاً در تقاطع رودکی-آزادی هیچ تصادفی رخ نداده و اصلاً این خبر صحت ندارد. حالا ممکن است تماس گیرنده یک فرد عبوری بوده یا یک تصادف جزئی رخ داده و ابتدا با پلیس تماس گرفته‌اند و بعد خودشان با هم کنار آمده‌اند و رفته‌اند. ما به افسر پلیس اطلاع می‌دهیم که فقط آن تصادف جرحی صحت دارد و باید به آن رسیدگی کند.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار