یک استاد حوزه علمیه:

امام حسن (ع) اسلام معاویه را از اسلام حقیقی تفکیک کرد

«شیخ بهایی» گفت: امام حسن علیه السلام دید اگر بخواهد به جنگ بپردازد، همین معدود شیعیان خالص هم از بین می‌روند و مسئله بدتر این که اسلام معاویه باقی می‌ماند و اسلام حقیقی نابود می‌شد لذا باید کاری می‌کرد که اسلام معاویه را از اسلام حقیقی تفکیک و دین را حفظ کند و به همین دلیل صلح را پذیرفت.
کد خبر: ۴۸۲۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷ - 05October 2021

امام حسن(ع) باید کاری می کرد که اسلام معاویه از اسلام حقیقی تفکیک شود

به گزارش دفاع‌پرس از کرمان، حجت الاسلام «احمد شیخ بهایی» استاد حوزه علمیه کرمان با تسلیت سالروز رحلت پیامبر و شهادت امام حسن علیهما السلام اظهار داشت: شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام از جمله کارهای معاویه برای ضربه زدن به اسلام بود که تصمیم به قتل امام گرفت و همسر امام را فریب داد تا ایشان را به قتل برساند.

وی افزود: امام حسن مجتبی علیه السلام نوه بزرگ پیامبر اسلام است و بعد از امیرالمومنین علیه السلام به عنوان امام دوم شیعیان مطرح است که روایات فراوانی در شان امام حسن و امام حسین علیهما السلام داریم که امام و رهبر هستند و چه صلح کنند یا بجنگند، مردم موظف به پیروی از آنها هستند.

شیخ بهایی با اشاره به سیر تاریخی سال های حکومت امام علی علیه السلام تصریح کرد: هرچه حضرت در دوران حکومت تلاش کردند جلوی فساد و جنگ در داخل امت اسلام را بگیرند، موفق نشدند و مجبور به جنگ شدند و در جنگ جمل طلحه و زبیر کشته شدند و بعد از آن جنگ داخلی آغاز شد و معاویه سر برداشت و جنگ صفین پیش آمد.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان بیان کرد: در جنگ های زمان حیات پیامبر طرف مقابل کافر بود و واضح بود که دشمن اسلام است اما در این جنگ ها، طرف مقابل شعار توحید و پیامبر را می داد لذا تشخیص حق و باطل مشکل شد و شخصیت هایی مانند عمار بنا را بر تبیین و روشنگری گذاشتند.

وی ادامه داد: این وضعیت مانند شرایطی است که امروز در هجوم همه جانبه دشمن علیه مبانی اسلام و انقلاب وجود دارد و بسیار نیازمند تبیین و روشنگری هستیم و مقام معظم رهبری در سخنرانی روز اربعین امسال جهاد تبیین را مطرح کردند که باید به دنبال حل شبهه ها باشیم که دشمن در کنار ضربه های اقتصادی و تهدیدهای امنیتی، می خواهد با ایجاد شبهه جمعیت متحد ما را پراکنده کند.

شیخ بهایی در ادامه با اشاره به واقعه قرآن بر سر نیزه کردن و مجبور کردن امیرالمومنین به پذیرش حکمیت در جنگ صین تصریح کرد: بعد از این مسائل جنگ نهروان اتفاق افتاد و این موارد موجب تفرقه در صفوف مسلمین شد و همواره امام علی علیه السلام متهم بود و تبلیغات معاویه بر سختی ها می افزود و در نهایت امام مظومانه به دست خوارج به شهادت رسید.

وی بیان کرد: امام حسن علیه السلام مسیر پدر را ادامه داد و برای جنگ با معاویه لشکر جمع کرد اما فرماندهان سپاهش خیانت می کردند و معاویه با وعده پول های هنگفت و وعده حکومت این افراد را فریب می داد و به وی ملحق می شدند؛ معاویه نامه های فرماندهان را برای حضرت فرستاد که افرادت حاضر هستند تو را تحویل بدهند و امام دید اگر بخواهد به جنگ بپردازد، همین معدود شیعیان خالص هم از بین می روند و مسئله بدتر این که اسلام معاویه باقی می ماند و اسلام حقیقی نابود می شد و باید کاری می کرد که اسلام معاویه را از اسلام حقیقی تفکیک و دین را حفظ کند لذا صلح را پذیرفت.

این استاد حوزه علمیه اظهار کرد: شرط هایی در صلح نامه قید شد اما معاویه به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرد و در طول سال ها بر علیه شیعیان و مسلمین تبلیغات بسیار کرد و تصمیم به شهادت امام حسن علیه السلام گرفت و بعد از ایشان، تازه دستش برای قلع و قمع شیعیان باز شد و آن ها را می کشت و دست و پایشان را قطع می کرد و در نهایت آخرین بند صلح نامه که عدم معرفی جانشین برای خودش(معاویه) بود را زیر پا گذاشت و یزید را معرفی کرد و با مرگش، حادثه کربلا اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد: امام حسن علیه السلام در طول مدت خلافت بسیار با ابهت در بین مردم بودنند و جایگاه عظیمی داشتند و مسلمانان ناراحت بودند که حکومت تحویل معاویه شده اما امام با رفتار، اخلاق و سخنان خود مردم را در مسیر نگه می داشت و این سیر در طول زندگی ۱۴ معصوم بوده و همیشه تلاش برای پیاده کردن احکام اسلام بوده که در زمان های مختلف به شکل های متفاوت دنبال شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها