یادداشت/

امام رضا (ع) پیشگام در گفت‌و‌گوی بین ادیان بودند

شیوه و سبک زندگی رضوی برای تمامی اقشار جامعه در هر کسوتی باشند درس آموز و الگویی جامع به شمار می‌آید.
کد خبر: ۴۸۲۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸ - 07October 2021

امام رئوف (ع) پیشگام در گفت و گوی بین ادیان بودندگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _ علی عبدالصمدی؛ سیره‌ ائمه‌ اطهار و نبی مکرم اسلام راهگشای تمامی عرصه‌های زندگی بشریت است. زندگی بزرگان دین مبین اسلام نه‌تنها برای شیعیان و مسلمانان، بلکه برای تمامی ابناء آدم الگویی تمام عیار است. سیره و شیوه‌ زندگی حضرت امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام بالاخص به‌عنوان تنها امام شیعه که در خاک پاک ایران عزیز مدفون هستند برای همه‌ ایرانیان حائز اهمیت است.

امام رضا علیه السلام، چون از کید و مکر خلیفه‌ عباسی مامون ملعون آگاهی داشتند، تنها به یک شرط پیشنهاد ولایتعهدی را پذیرفتند که در عزل و نصب و سایر امور سیاسی دربار ظلم و جور مامون دخالتی نداشته باشند. مامون عباسی سعی داشت تا با برگزاری جلسات پرسش و پاسخ علمی، دانش لدنی آن امام رئوف را به چالش بکشد، اما آن حضرت با تدبیر و درایت معصومانه‌ خویش توانستند در همه‌ عرصه‌های علمی پاسخگو باشند و نشان دهند به حق امامت جامعه‌ اسلامی را بر عهده دارند و امام همه‌ مسلمانان هستند. مامون عباسی هر روز شکننده‌تر از دیروزش میشد و تاب و تحمل وجود و حضور نازنین امام علیه السلام را در دستگاه حکومت خود نداشت. نهایتا آن امام همام در آخرین روز صفر سال ۲۰۳ هجری قمری به دست خلیفه‌ ملعون زمان به شهادت رسیدند.

سیره‌ رضوی چه در مناظره‌های علمی چه در سیاست درس آموز همه‌ پیروان آن حضرت در همه‌ دورانهاست. آن حضرت با دوری گزیدن از جنجال‌های سیاسی زودگذر و شرکت در جلسات علمی و مناظره‌های تخصصی، ضمن رعایت ادب و ادای احترام، تعظیم مخاطب را حتی اگر مخالف رای باشد را به پیروانشان آموختند. ایشان با تکریم مقام علمای ادیان مختلف عملا نشان دادند که دین مبین اسلام ناب محمدی هرگز از مباحثه و مذاکره و گفت‌وگو هراسی ندارد، بلکه در گشودن باب گفت‌وگو با دیگر ادیان آسمانی پیش قدم است. ایشان با دوری از فعالیت‌های گذرای سیاسی زمان‌ خود و شرکت در مباحثه‌های علمی و تخصصی عملا باعث ایجاد مودت و وحدت بین دین اسلام و سایر ادیان الهی شدند.

شیوه و سبک زندگی رضوی نه تنها برای مبلغین دینی و سیاسیون بلکه برای تمامی اقشار جامعه در هر کسوتی باشند درس آموز و الگویی جامع به شمار می‌آید.

انتهای پیام/ 133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار