رئیس شورای اسلامی شهر تهران:

تهران به تامین وسایل حمل و نقل عمومی نیازمند است

چمران گفت: متاسفانه دچار کمبود فراوان اتوبوس و واگن مترو هستیم و شهر تهران بیش از هر چیز دیگری به تامین وسایل حمل و نقل عمومی نیازمند است.
کد خبر: ۴۸۲۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۲ - 07October 2021

تهران به تامین وسایل حمل و نقل عمومی نیازمند استبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، مهدی چمران رییس شورای شهر تهران شب گذشته چهاردهم مهرماه ۱۴۰۰ به مناسبت روز تهران با حضور در برنامه تهران بیست شبکه تهران در خصوص کمبود‌ها و رفع مشکلات پایتخت نقطه نظراتی را ارائه داد.

وی در این برنامه درخصوص پروژه‌های عمرانی ناتمام شهر تهران اظهار داشت: در شهرداری تهران چندان پروژه عمده نیمه تمامی نداریم و عمده پروژه‌های نیمه‎تمام فعلی مربوط به شهرداری نیستند، اما برخی پروژه‌های مدیریت شهری قبلی شامل خطوط ۶ و ۷ مترو باقی مانده است که باید تکمیل و افتتاح شوند.

چمران  با اشاره به این مطلب که طبق طرحی مترو تهران باید تا جاده ساوه گسترش پیدا می‌کرد، ادامه داد: میزان تحرک جمعیتی متروی تهران رکورد جهانی داشت، ولی در حال حاضر با کمبود واگن مواجه هستیم. زمانی مترو تهران روزانه ۲ ملیون نفر را جا‎به‎جا می‎کرد و حال این میزان به علت کرونا به ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه واگن‎سازی تهران متعلق به مترو است، اما قطعات اصلی واگن مانند موتور آن باید از خارج وارد شود ادامه داد: ما در ایران تا ۸۰ درصد واگن را ایجاد می‌کنیم. اما ارز و فاینانس مورد نیاز خرید قطعات را نداریم و اگر همه‎چیز هم آماده شود، حداقل یک سال و نیم زمان می‌برد تا به نتیجه برسیم.

چمران در خصوص مترو پرند نیز افزود: پرند شامل شهر تهران نمی‌شود، اما برای رساندن مترو به فرودگاه امام، شهر پرند را هم در مسیر مترو قرار دادیم، که هزینه آن را دولت باید تامین کند. همچنین پردیس و ورامین و اسلامشهر هم در دستور کار هستند، اما منابعشان باید تامین شود.

وی در ادامه گفت: دو بزرگراه طولانی شمالی_جنوبی در تهران خواهیم داشت که مستلزم خرید املاک و تامین اعتبارات است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در خصوص تکمیل خط ۶ مترو نیز گفت: اگر شش ماه دیگر در شورای چهارم مانده بودیم، آن را به پایان می‌رساندیم، اما در شورای پنجم منابع مالی آن تامین نشد و لذا در حال حاضر مشکلاتی وجود دارد.

وی در خصوص نیرو‌های شرکتی شهرداری نیز متذکر شد: نیرو‌های شرکتی کاری به شهرداری ندارند و وابسته به پیمانکار هستند و همه امور ایشان نیز وابسته به اداره کار است و ایشان نه کارمند شهرداری، بلکه کارمند شرکت هستند و امورشان هم از وزارت کار پیگیری می‌شود.

چمران با اشاره به اجحاف برخی پیمانکاران درخصوص کارکنان گفت: زمانی بود که پول رفته‎گران را سر ماه می‌پرداختیم، اما پیمانکار حقوق ایشان را نمی‌پرداخت و پول ایشان را نگاه داشته و سود دریافت می‌کرد.

وی با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‎ها و فرسودگی اتوبوس‎ها، نیز گفت: متاسفانه دچار کمبود فراوان اتوبوس هستیم و طبق طرح جامع ترافیک تهران، باید ۸ هزار اتوبوس در تهران داشته باشیم، اما فقط ۲ هزار اتوبوس داریم و این درحالیست که تعداد زیادی از این اتوبوس‎ها باید جایگزین شوند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: عمر واقعی اتوبوس‌ها ۷ سال است، اما عمر اتوبوس‌های تهران از ۱۰ سال گذشته است. البته معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری قراردادی برای خرید ۴۰۰ اتوبوس منعقد کرده است که تا چندماه آینده وارد می‌شوند. اما ۴۰۰ اتوبوس واقعاً مشکلی را حل نمی‌کند.

وی در پاسخ به پرسش مجری در خصوص آلودگی هوا نیز گفت: با آمدن پاییز و زمستان به علت وارونگی هوا، آلودگی هوا را خواهیم داشت که یکی از علل آن حمل و نقل و ترافیک است. اما محدودیت‎ها تاثیری در کاهش ترافیک ندارند و مردم برای نقل و انتقال به وسیله نیاز دارند و تاکسی‎ها خود عامل آلودگی هستند و اتوبوس نیاز است و هر اتوبوس از ورود ۲۵ اتوموبیل به خیابان جلوگیری می‌کند و لذا هرچه بیشتر در زمینه مترو و اتوبوس سرمایه گذاری کنیم طبیعتاً آلودگی هوا کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در خصوص برنامه‌های شورا برای روز تهران نیز گفت: برنامه‎ها فقط شامل فیزیک شهر نیست. شهر را هرچقدر که تمیز نگاه داریم، آرامش روحی مردم هم مهم است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار