در دیدار با هیأت آمریکایی؛

متقی: دود افغانستان بی‌ثبات به چشم همه می‌رود

سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان گفت: در اولین دیدار حضوری با طرف آمریکایی، نسبت به تضعیف دولت فعلی هشدار داده و بر آزادسازی منابع مالی افغانستان تاکید کردیم.
کد خبر: ۴۸۲۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶ - 10October 2021

متقی: دود افغانستان بی‌ثبات به چشم همه می‌رودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از تایمز هند، طالبان در اولین دیدار حضوری با مقامات آمریکایی در دوحه پایتخت قطر بعد از به قدرت رسیدن در افغانستان، از طرف آمریکایی خواست که دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را آزاد کند.

طرفین در اولین دیدار حضوری شان که روز گذشته برگزار شد سعی کردند تا «برگ جدیدی در روابط شان» باز کنند.

«امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه دولت موقت طالبان در این باره گفت: این گروه خواهان برقراری ارتباط با جامعه بین الملل است و برای سود یا ضرر هیچ کشوری کار نمی‌کند.

متقی افزود: ضرورت ایجاد روابط مثبت با یکدیگر بر اساس شرایط یکسان در این گفتگو‌ها مورد تاکید است. ما بر ضرورت آزاد کردن منابع مالی و اقتصادی افغان‌ها همزمان با شرایط دشواری که در افغانستان به وجود آمده است، تاکید کردیم.

وی ادامه داد: ما از قبل به آمریکایی‌ها گفته ایم که هیچ کسی از افغانستان بی ثبات بهره نخواهد برد، بنابراین هیچ کس نباید سعی بر تضعیف دولت فعلی افغانستان داشته باشد یا باعث ایجاد مشکلات برای مردم ما که همینطوری هم درگیر مشکلات اقتصادی هستند، شود.

متقی همچنین تصریح کرد: در این نشست بر کمک‌های بشردوستانه و اجرای توافقنامه دوحه متمرکز شدیم.

وی در پایان افزود: از طرف آمریکایی خواستیم به حریم هوایی افغانستان احترام بگذارد و در امور داخلی ما دخالت نکند. با طرف آمریکایی درباره باز کردن فصل جدیدی در روابط واشنگتن و کابل گفتگو کردیم.

پیشتر نیز «ذبیح الله مجاهد» معاون وزارت فرهنگ و اطلاع رسانی دولت موقت طالبان و همچنین سخنگوی این گروه اعلام کرده بود که طالبان هنوز منتظر پاسخ واشنگتن در مورد رفع مسدود سازی دارایی‌های افغانستان است و قبلاً از سازمان ملل و بانک جهانی درخواست انجام این کار را کرده است.

طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، ذخایر مالی بین‌المللی بانک مرکزی افغانستان تا پایان ماه آوریل سال جاری، مبلغ ۹.۴ میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها