مدیر منطقه‌ای خبرگزاری اسپوتنیک روی خط رادیو گفت‌وگو:

موفقیت ایران در جبهه مقاومت، موجبات تنش آفرینی در منطقه قفقاز شده است

آبشناس گفت: تسهیل راه‌های مواصلاتی و امنیت قفقاز، اهمیت این منطقه را دو چندان کرده است.
کد خبر: ۴۸۳۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸ - 11October 2021

موفقیت ایران در ایجاد کریدور جبهه مقاومت، موجبات تنش آفرینی در منطقه قفقاز شده استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، عماد آبشناس مدیر منطقه‌ای خبرگزاری اسپوتنیک در برنامه گفت‌وگوی سیاسی رادیو گفت‌وگو درباره اهمیت اقتصادی و ژئوپلتیک قفقاز جنوبی و آسیای میانه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه هر ابرقدرتی در جهان در طول تاریخ برای اینکه جایگاه خود را حفظ کند باید به منطقه قفقاز حمله کند، اظهار کرد: هر کشوری که کنترل این منطقه را در اختیار داشته است، طبیعتاً اختیار کنترل تجارت جهانی را هم در اختیار داشته است.

وی قفقاز را «هارت لند» توصیف کرد و افزود: تردد کالا از شرق به غرب و شمال به جنوب و بلعکس، از مسیر قفقاز می‌گذرد. در چند کارگاه در چین در خصوص طرح «یک کمربند، یک راه» حضور داشتم و همه اتفاق نظر داشتند که ارزان‌ترین و مناسب‌ترین مسیر برای عبور کالا، ایران است.

این کارشناس ارشد امور بین الملل درباره اهمیت قفقاز تصریح کرد: ارزانی مسیر و به صرفه بودن این حوزه ارتباطی و مواصلاتی و همچنین امنیت این حوزه باعث شده است جایگاه آن در منطقه و فرامنطقه از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

آبشناس افزود: چین به دنبال این است که یک مسیر مناسب از شرق آسیا به سمت اروپا ایجاد کند. عبور از راه‌های آبی جنوب آفریقا پر هزینه است و کانال سوئز هم دردسر‌های خود را دارد و چندین بار بسته شد. مسیر مطمئن از ایران می‌گردد و حتی مسیر شمال که برخی از کشور‌ها آن را مطرح می‌کنند، از نظر اقتصادی به صرفه نیست. ترکیه در حال رقابت با ایران است سعی می‌کند مسیر شمال را از کشور‌های آسیای میانه و ترکمنستان می‌گذرد.

مدیر منطقه‌ای خبرگزاری اسپوتنیک در مصاحبه با رادیو گفتگو از تلاش رقبای منطقه‌ای ایران برای پرخطر کردن مسیر شرق به غرب گفت و بیان کرد: این کشور‌ها از نظر اقتصادی برای ایجاد این مسیر مناسبت نیستند و به همین جهت تلاش دارند ایران را کشور پرخطری در این زمینه معرفی کنند.

وی با بیان اینکه ایران موفق شده است با کمک جبهه مقاومت مسیری که از ایران به عراق و سوریه می‌رسد را باز کند، گفت: آمریکا، اسرائیل و ترکیه به شدت تلاش دارند این مسیر را ببندند و در این راستا اقدام به بمباران و ناامن کردن آن می‌کنند.

آبشناس خروج آمریکا از افغانستان را یک موقعیت مناسب برای ایجاد مسیر شرق به غرب از افغانستان دانست و اظهار کرد: در هیچ کارگاه آموزشی در حوزه راه‌های شرق به غرب که در چین و دیگر کشور‌های شرقی برگزار می‌شد، عبور کالا از افغانستان مطرح نبود، اما با خروج آمریکا از این کشور، بحث عبور کالا‌ها از تاجیکستان و افغانستان مطرح شده است و از ایران به کشور‌های دیگر از جمله اروپا منتقل شود.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها