انتشار خاطرات آزاده جانباز مدافع حرم در «زخم‌های نشمرده»

«زخم‌های نشمرده» خاطرات آزاده جانباز مدافع حرم، حاج جعفر عباس‌نژاد با قلم حسین غفاری منتشر شد.
کد خبر: ۴۸۳۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳ - 12October 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، بدون تردید دوران پرافتخار دفاع مقدس، به منزلۀ گنجینۀ عظیم معنوی ایران اسلامی، در تمام طول تاریخ زنده و جاری است. ایثار و رشادت مرد و زن و پیر و جوان این مرز و بوم در دفاع از اسلام و میهن عزیزشان همیشه در یادها خواهد ماند.

ایام دفاع مقدس و روزها و شب‏‌های پرتلاطم و پرالتهاب آن بهانه و بستری بود برای ظهور مردانی بی‌‏ادعا که از آن سوی تاریخ می‏‌آمدند. سبز به رنگ زیستن و رستن آمدند و سرخ به رنگ خون و قیام و زندگی جاویدان رفتند. چه آمدن و رفتن باشکوهی. این دنیا جای آن‌‏ها نبود، فقط درنگی بود برای تجلی بخشیدن به معنای زندگی.

جعفر عباس‌‏نژاد یکی از آن مردان مردی بود که از هشت سال دفاع مقدس و از اسارت زندان‏‌های رژیم بعث عراق به یادگار مانده بود. با جولان داعش در منطقه، ایشان نیز برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) راهی سوریه شد. در آن روزها و رفت‏‌و‏آمدها هم، ایشان کمی دست‏‌نیافتنی بود. با این‌که جراحات به‏‌جا‏مانده از دوران دفاع مقدس و اسارت جسم ایشان را تحت فشار قرار داده بود، روحشان همچنان به استواری همان سال‏‌ها برای خدمت به اسلام و جهاد پر می‏‌کشید.

روایت چند خاطره از دوران دفاع مقدس بر اشتیاق نویسنده برای ثبت و ضبط و تدوین خاطرات ایشان افزوده بود چون حضور این بزرگ‏مرد در هشت سال دفاع مقدس و در پی آن اسارت در عملیات والفجر8 و بازگشت به میهن و حضور در صحنه‌های خدمت و نیز اعزام به سوریه بر اهمیت خاطرات ایشان می‌‏افزود.

جعفرعباس‌‏نژاد به لحاظ جسمی به دلیل جراحات و آثار سال‏‌های سخت اسارت و همچنین حضور در جبهۀ سوریه بسیار تحلیل رفته، به‏‌شدت ضعیف شده بودند؛ آن‏چنان که چند بار در بیمارستان بستری و تحت نظر بودند. از این‏‌رو، شروع مصاحبه‌‏ها باید با لحاظ شرایط جسمی ایشان صورت می‏‌گرفت اما این اتفاق هیچ گاه رخ نداد.

خبر درگذشت آقای جعفر عباس‌‏‏نژاد، همۀ تلاش‏‌ها و امیدها را برای ثبت و ضبط خاطرات ایشان به یکباره به آه و افسوس و حسرت بدل می‌کند. حاج جعفر عباس‌‏نژاد در پی شدت گرفتن جراحات وارده در جنگ، به‏‌خصوص دوران اسارت، و نیز جبهۀ سوریه در سال‌روز وفات آن بانوی صبر و مقاومت و ایستادگی دعوت حق را لبیک گفتند و به یاران شهیدشان پیوست و بسیاری از خاطرات همراه با ایشان چهره در نقاب خاک کشیده شد.

با تلاش‌‏های حسین غفاری، رزمنده و محقق و نویسنده دفاع مقدس و از دوستان نزدیک حاج جعفر، جمع‌آوری خاطرات و زندگی‌نامه این شهید آغاز شده و طی تلاش پنج‏ماهه و بیش از بیست ساعت مصاحبۀ انفرادی و گروهی با دوستان، آشنایان، اقوام، و هم‌رزمان حاج جعفر عباس‏نژاد و البته تحقیقات جانبی بسیار دقیق نویسنده در کنار تلاش‌های مسئولان محترم ادارۀ کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌‏های دفاع مقدس آذربایجان غربی برای مصاحبۀ اولیه در بخشی از خاطرات ایشان این مجموعه مدون و آماده چاپ و انتشار شده‌است.

مصاحبه، تحقیق، و ثبت و ضبط خاطرات مرحوم جعفر عباس‌‏نژاد با همکاری آقایان محرم تیزکار، برادران مجید، حمید، حبیب، و باقر نجف‏‌پیر، داود چکمه‏‌دوزی، ابراهیم عصمت‏لو، نادر فتورایی، جعفر جلیل‏‌پور، مرتضی سخی‌‏نیا، مرتضی خلیل‌‏زاده، کمال نعمتی، مهدی توتونچیان، و سرکار خانم ناهید نجف‏‌پیر (همسر مرحوم حاج جعفر عباس‌‏نژاد) انجام گرفته است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار