در آیین رونمایی از کتاب «خورشید تفکر در آسمان زندگی» مطرح شد؛

هیچ کتابی به اندازه قرآن بر اندیشه‌ورزی تاکید ندارد

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور با اشاره به اینکه در اندیشه دینی هیچ کتابی به اندازه قرآن بر اندیشه‌ورزی تاکید ندارد، گفت: پرداخت به اندیشه‌ورزی در قرآن و در روایات ما به حدی است که اندیشه‌ورزی را معادل عبادت ذکر می‌کنند و در روایات ما موجود است که تفکر از ۷۰ سال عبادت برتر است.
کد خبر: ۴۸۳۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۰ - 13October 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین رونمایی از کتاب «خورشید تفکر در آسمان زندگی» با حضور حجت‌الاسلام‌ محمدمهدی ایمانی‌پور معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام‌ محمد اسدی‌موحد مدیرعامل موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی، رضا عمرائی پرزیدنت ان ال پی و کوچینگ، میثم بلباسی دکترای مطالعات انقلاب اسلامی و مولفان اثر، حمیدرضا یوسفی و فهیمه نصیری در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

لزوم تمییز بین اندیشه‌ورزی صحیح و ناصحیح

در ابتدای این آیین حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد اسدی‌موحد با بیان این‌که انتشارات الهدی با سابقه ۳۵ سال در عرصه بین‌المللی فعال است، بیان کرد: می‌توانم بگویم این انتشارات یکی از موسسات منحصربه‌فردی است که در عرصه بین‌الملل فعالیت می‌کند و تنها انتشارات نیست و در عرصه‌های دیگر فرهنگ و هنر فعالیت دارد. این موسسه با توجه به وظایف و اهدافی که پیش روی خود دارد تلاش می‌کند مترجم دستاورد‌های فرهنگ، ادب و تمدن ایرانی اسلامی به خارج از کشور باشد؛ لذا در این راستا آثاری را تقریبا به ۴۰ زبان دنیا ترجمه کرده‎ایم.

وی همچنین اظهار کرد: انتشارات بین‌المللی الهدی همواره دوست دارد با موسسات دیگر همسو باشد تا بتواند دستاورد‌های علمی، فرهنگی و... جمهوری اسلامی ایران را به دنیا منتقل کند. این انتشارات چنین ظرفیتی دارد از این رو که با ۸۰ کشور دنیا در ارتباط است لذا ظرفیت خوبی برای عرضه آثار تولید شده در ایران در موسسه بین‎المللی الهدی وجود دارد. موسسه الهدی یکی از ناشران فعالی است که در ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در داخل و عرصه بین‌الملل پیشگام بوده است.

اسدی‌موحد افزود: تبیین و ترویج بیانیه گام دوم، معرفی مولفه‌های تمدن نوین اسلامی، ادبیات دفاع مقدس، محور مقاومت و معرفی دستاورد‌های انقلاب اسلامی به جوانان خارج از کشور خصوصا کشور‌های غربی به زبان‌های زنده بین‌المللی را در دستور کار خود دارد. همچنین این موسسه در راستای پیاده‌سازی منویات و رهنمود‌های مقام معظم رهبری در خصوص نهضت ترجمه آثار ادبیات دفاع مقدس پیشگام بوده و مبادرت به ترجمه آثار ادبیات دفاع مقدس و محور مقاومت کرده است.

او در ادامه سخنان خود در خصوص کتاب «خورشید تفکر در آسمان زندگی» عنوان کرد: رونمایی از این کتاب به برکت و تلاش حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور است. این اثر می‌تواند نه‎تن‌ها در ایران بلکه در کشور‌های فارسی زبان همچون افغانستان، تاجیکستان و... موثر باشد. به‌واقع «خورشید تفکر در آسمان زندگی» فقط ویژه دانش آموزان و آموزش و پرورش نیست بلکه برای همه اقشار جامعه و سنین مختلف مناسب است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به این‌که یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد بحث اندیشه‌ورزی و اجاره‌نشینی فکری است، تصریح کرد: اگر کتاب‎هایی از قبیل «خورشید تفکر در آسمان زندگی» در جامعه ترویج شود، می‌تواند جامعه را نجات دهد که بین اندیشه‌ورزی صحیح و ناصحیح را تمییز دهد.

اندیشه‌ورزی معادل عبادت است

در بخش بعدی آیین رونمایی از کتاب «خورشید تفکر در آسمان زندگی» حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ایمانی‌پور، پروفسور حمیدرضا یوسفی را فردی دغدغه‌مند نسبت به ایران معرفی کرد و گفت: یوسفی خدمات شایسته‌ای را به کشور ارائه کرده است و علی‌رغم این دوری مسافت دغدغه ایران را دارد؛ همچنین از هواداران جدی مقام معظم رهبری است و از هر فرصتی برای دفاع از اندیشه‌های ایشان استفاده می‌کند و دست از باور‌های خود برنداشته است.

وی در ادامه افزود: یکی از ویژگی‌های «خورشید تفکر در آسمان زندگی» نگارش آن توسط دو نویسنده ایرانی است؛ اصولا کتاب‌های انگیزشی که در حوزه‌هایی، چون موفقیت وجود دارند عمدتا وارداتی است. یکی از مشکلات ما در بحث علوم انسانی نگاه وارداتی به کشور است که دائما یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری بود. این کتاب با نگاه به فرهنگ و آموزه‌های دینی اسلام و فرهنگ بومی خودمان نگارش پیدا کرده است و شاید این امر برجسته‌ترین ویژگی این کتاب باشد. پرداختن به یک موضوع تاثیرگذار در حال و آینده جامعه یکی دیگر از ویژگی‌های «خورشید تفکر در آسمان زندگی» به شمار می‌رود. واقعیت این است که موضوع اندیشه‌ورزی خصوصا در گام دوم انقلاب یکی از نیاز‌های جدی ما است و اگر به فکر توسعه، پیشرفت و فضاسازی برای شکل‌گیری تمدن نوین هستیم حتما اندیشه‌ورزی یکی از نیاز‌های پرکارآمد در این عرصه محسوب می‌شود. نگاه غیر سکولار در این کتاب موجود است و به واقع در جای جای آن از آموزه‌های اسلامی استفاده شده است. همچنین «خورشید تفکر در آسمان زندگی» به مسئله خودباوری که یکی از نیاز‌های امروز جامعه ما قلمداد می‌شود، کمک می‌کند و این خود یکی دیگر از ویژگی‌های این اثر است.

او با بیان این‌که عکس‌های موجود در این اثر به انتقال پیام کمک می‌کند، مطرح کرد: در اندیشه دینی هیچ کتابی به اندازه قرآن بر اندیشه‌ورزی تاکید ندارد. پرداخت به اندیشه‌ورزی در قرآن و در روایات ما به حدی است که اندیشه‌ورزی را معادل عبادت ذکر می‌کنند و در روایت ما موجود است که تفکر از ۷۰ سال عبادت برتر است؛ لذا پرداخت به این موضوع حتما در اندیشه‌های دینی سهم خود را دارد.

معاون همکاری‌های علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان سخنان خود گفت: یکی از برجستگی‌های کتاب «خورشید تفکر در آسمان زندگی» که در فصول آخر به آن اشاره شده است پرداختن به موضوع تفکر با موضوع خودباوری، خودیاوری، خودآگاهی و نهایتا تحول‌خواهی است. به‌واقع مولفان در این اثر به رابطه تفکر اولا با خودباوری، ثانیا با خودشناسی، ثالثا با خودیاری و رابعا به مسئله تحول‌خواهی اشاره می‌کنند که بسیار موضوع ریشه‌ای و عمیقی است. همچنین پرداختن به موانع اندیشه‌ورزی از برجستگی‌های این اثر است که یکی از موانع اندیشه‌ورزی در کشورمان را مسئله تعلیم و تربیت غلط از سنین پایین‌تر می‌کنند. اصولا بچه‌های ما اندیشه‌ورز بار نمی‌آیند و فرصت نقد و نظر به آن‌ها داده نمی‌شود. این امر نقد سیستم آموزشی کشور ما است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

ترجمه ۳۰ سال تحقیق و تدریس در یک کتاب

میثم بلباسی از دیگر سخنرانان این آیین با اشاره به این‌که حمیدرضا یوسفی نظریه‌پرداز فلسفه بینافرهنگی و بنیانگذار ترویج میان فرهنگی است به معرفی مختصری از شخصیت و فعالیت‌های این پروفسور پرداخت و اظهار کرد: «خورشید تفکر در آسمان زندگی» اثری است نتیجه ۳۰ سال تحقیق و تدریس او که در کشور آلمان انجام داده است و امیدواریم این کتاب به زبان‌های مختلف ترجمه شود و در اختیار علاقه‌مندان قرارگیرد.

اندیشه‌ورزی از ارکان اصلی جامعه

در ادامه این آیین رونمایی حمیدرضا یوسفی با اشاره به این‌که انسان تنها نسخه طبیعت است که می‌تواند ناگفته‌های کائنات را به زبان تبدیل کرده و از آن تراوشات تولید فکر و فناوری کند، اظهار کرد: این یکی از خصوصیات و ویژگی‌های نوع انسان است که با تفکر خود می‌تواند به ذات هستی و ذات خداوند نزدیک شود و همچنین به ذات خود رسوخ کرده، خود را بشناسد، در خود تحول ایجاد کند و موفقیت را در خود به صورت یک باور تبدیل به ایمان شده، ببیند؛ ایمانی که به دنبال یک تعالی و حرکت در مسیر فهم و درک ذات خود، هستی، جامعه، دین و فرهنگ است.

اوضمن بیان این‎که اندیشه‌ورزی از ارکان اصلی جامعه را تشکیل می‌دهد، تصریح کرد: انسانی که تفکر نکند و خود را از دنیای استدلال اندیشه‌ورزی دور نگه دارد انسانی است که سیستم ایمنی روانی‌اش بسیار آسیب‌پذیر می‌شود. یکی از مشکلاتی که اکنون ما در جامعه خود با آن درگیر هستیم مشکل تزلزل و عدم ثبات هویتی است و این امر بر می‌گردد به عدم پرداختن به اندیشه‌ورزی و امتناع تفکر که سبب اجاره‌نشینی فکری، تزلزل هویتی و فروریختگی شخصیت فرهنگی قشر عظیمی در جامعه حتی در یک شخصیت دینی، مدنی، اجتماعی، تاریخی و علمی بخشی از جامعه ما شده است و جای تاسف دارد. ترجمه‌های بی‌رویه در جامعه سبب شده در خود حالت غریبگی و از خودبریدگی در رابطه با کانون تفکر ببینیم و به نظر من باید در جامعه مورد آسیب‌شناسی سیستمی قرار گیرد.

وی افزود: به همین دلیل من از همان روز اولی که وارد آلمان شده و مشغول تحصیل شدم همواره در پی این بودم که نقش تفکر در زندگی را چطور می‌توان ارزیابی کرد؟ اگر انسان اهل اندیشه باشد برای جامعه چه می‌تواند بکند؟ جامعه اندیشه‌ورز برای افراد جامعه چه می‌تواند بکند؟ و به این موضوع مهم برخوردم که تربیت و باورد در جامعه ما به دلایل مختلف مورد آسیب شدید قرار گرفته است و اعتماد که یکی از ریشه‌های تربیت و باور است را متزلزل کرده است. ما می‌توانیم با اندیشه‌ورزی و با آشتی با اندیشه‌ورزی و دوری از هرگونه امتناع تفکر راه صد ساله را در کمترین زمان پیش ببریم.

این نظریه پرداز در پایان سخنان خود گفت: اجاره‌نشینی فکری سبب شده جامعه ما به گونه‌ای از خودگریز بشود، فردی که از خودگریز و از خودبیگانه است سیستم ایمنی روانی‌اش بهم می‌ریزد و این باعث می‌شود نه‌تن‌ها هویت بلکه تمام گزاره‌های هدفمند زندگی‌اش بهم بریزد و تبدیل به یک مغز کوکی شود و این یکی از مشکلات جامعه ماست که با حضور فضای مجازی نیز دیده می‌شود.

اندیشه‌ورزی؛ زیربنای رشد و توسعه‌

رضا عمرائی از دیگر میهمانان این مراسم با اشاره به آشنایی خود با پروفسور یوسفی و فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی که با یکدیگر انجام دادند، بیان کرد: ایده نگارش کتاب «خورشید تفکر در آسمان زندگی» مبتنی بر یک دغدغه ذهنی دیرینه در پروفسور یوسفی شکل گرفت. دغدغه ذهنی مذکور، پدیده و واقعیت تلخ و شومی به نام امتناع تفکر و عدم اندیشه‌ورزی صحیح بود. در واقع، مشاهده شده که بسیاری از مشکلات کشور به ویژه مشکلات فرهنگی و اجتماعی ریشه در امتناع تفکر دارد. امتناع تفکر که اجاره‌نشینی فکری را به دنبال خود داشته است و کلیت جامعه را با شکاف و چالش‌های آسیب‌زا روبه‌رو کرده است.

وی افزود: به همین لحاظ این اثر با جدیت تمام برای مقابله با این معضل بزرگ کشور به تحریر درآمد. تجربه نشان داده است افرادی که بیشتر به اندیشه‌ورزی صحیح پرداخه‌اند، موقعیت خود را بهتر شناخته و بهتر در راستای خودآگاهی فرهنگی گام برداشته‌اند. چراکه نوع تفکر و اندیشه‌ورزی است که شاکله وجودی و قیمت انسان را مشخص می‌کند. تفکر می‌تواند در فرآیند توصیف، بازتعریف، گفتمان‌سازی و نومفهوم‌پردازی، یاری‌گر افراد جامعه جهت رسیدن به خودآگاهی فرهنگی و درک وضعیت و موقعیتشان برای مشارکت هرچه بهتر و بیشتر در ساختن آینده مشترک باشد. درواقع، زیربنای هرگونه رشد و توسعه‌ای اندیشه و اندیشه‌ورزی است.

عمرائی با بیان این‌که کتاب «خورشید تفکر در آسمان زندگی» ذهن مخاطبان را با توانمندی‌های ناشناخته یا فراموش شده خودشان آشنا می‌کند، تصریح کرد: همچنین نشان می‌دهد که چگونه با اندیشه‌ورزی می‌توانند به بیداری ذهن خود و تک تک افراد جامعه کمک کنند. بدیهی است که جهت اندیشه‌ورزی صحیح مبتنی بر اصول، ابتدا می‌بایستی با مغز و کارکرد‌های آن آشنا شویم. چراکه مغز قطب‌نما و خانه اندیشه‌ورزی است. به واقع این اثر موجب آشنایی مخاطبان با خودیاری فکری و رسیدن به خودباوری در آنان می‌شود به نحوی که بتوانند راهی را متناسب با خلق و خوی و شخصیت خودشان پیدا کنند. این راهیابی مسیر زندگی به آنان کمک می‌کند که با خودسازی به کشف پتانسیل‌های خدادادی خود برسنند و بتوانند آن‌ها را به شکوفایی برسانند و پله پله به آسایش و آرامش فردی و جمعی کمک کنند.

رضا عمرائی در پایان سخنان خود با اشاره به این که کتاب «خورشید تفکر در آسمان زندگی» بر این باور مبتنی است که هر انسانی خود صاحب فکر است، گفت: این اثر می‌تواند تغییرات و دگرگونی‌هایی را در دنیای ذهنیت مخاطب و به تبع آن روی نوع عملکرد او در میدان زندگی ایجاد کند. این کتاب امتناع اندیشه‌ورزی را در هر حالتی از بدترین فجایع انسانی می‌داند و به دنبال کمک و رهایی مخاطب از این نوع بودن بسیار مخرب، تاسف‌بار و ناامیدکننده است. این اثر تمامی مباحث را به صورت عینی، ساده و شفاف به تصویر کشیده است. به همین جهت مخاطبان آن تمامی اقشار جامعه اعم از دانش‌آموزان، دانشجویان، والدین، مربیان، معلمان و... هستند و می‌توانند به راحتی محتوای این کتاب را مطالعه و درونی کنند.

لزوم تاکید بر اندیشه‌ورزی

فهیمه نصیری یکی از مولفان «خورشید تفکر در آسمان زندگی» ضمن بیان این که زمان نگارش رساله‌اش که فلسفه میان فرهنگی بود با پروفسور یوسفی آشنا شد، عنوان کرد: همین آشنایی سبب نگارش این اثر شد. دغدغه اصلی این کتاب امتناع تفکر و عدم اندیشه‌ورزی صحیح است که در کشور ما و در میان اقشار مختلف جامعه به وفور دیده می‌شود. این دغدغه آزار دهنده موجب شد که با جدیت تمام این اثر را تالیف کنیم.

وی موضوع دعوت قرآن به اندیشه‌ورزی و تعقل را مطرح کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات ما در سیستم آموزشی‌مان این است که از دانش‌آموزان و دانشجویان می‌خواهیم که کتاب با تعداد صفحات بالا را حفظ کنند. به واقع تاکید ما به جای اندیشه‌ورزی روی محفوظات است؛ همچنین باید به ارزشیابی کیفی بیشتر از کمی توجه کنیم. در حقیقت اگر می‌خواهیم جامعه‌ای اندیشه‌ورز داشته باشیم باید از دانش‌آموزان شروع کنیم. این کتاب می‌تواند در این زمینه کمک کند، چون روان نوشته شده است.

فهیمه نصیری در پایان سخنان خود اظهار کرد: این اثر یک سمفونی اندیشه‌ورزانه دارد از این رو که ما روی تک تک جملات و عکس‌های موجود در آن فکر کردیم. ما باید مهارت اندیشیدن را به بچه‌ها یاد بدهیم به این صورت که تجزیه و تحلیلی بر فکر‌ها و باور‌های خود داشته باشند و در مواقع لزوم جراحی روی آن داشته باشند.

در پایان این مراسم از کتاب «خورشید تفکر در آسمان زندگی» رونمایی شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها