معاون آموزش و پژوهش حفظ آثار دفاع مقدس البرز:

مجموعه مقالات علمی اساتید درس دفاع مقدس به چاپ می‌رسد

«طاهری» گفت: مقرر شده مقالات اساتید درس آشنایی با دفاع مقدس جمع‌آوری و هر 10 تا 15 عنوان مقاله در قالب یک کتاب علمی تحت عنوان مجموعه مقالات علمی اساتید چاپ شود.
کد خبر: ۴۸۳۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۷ - 14October 2021

مجموعه مقالات علمی اساتید درس دفاع مقدس به چاپ می‌رسدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کرج، «سید رضا طاهری» معاون آموزش و پژوهش اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز امروز در شانزدهمین نشست هم‌اندیشی اساتید درس «آشنایی با دفاع مقدس» که در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد، با اشاره به رویکرد جدید بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: چند سالی است که معاونت‌های بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس به سازمان‌های مستقلی تبدیل‌ شده‌اند.

وی افزود: آموزش در حوزه سازمان ادبیات بود که با پیگیری‌های استان‌ها و مسئول آموزش وقت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، آموزش و پژوهش نیز به یک سازمان مستقل تحت عنوان تحقیقات، آموزش و نشر پژوهش‌های دفاع مقدس تبدیل شد. سال گذشته این سازمان تشکیل و رویکرد سازمان آموزش در سال 1400 ابلاغ و موضوعات جدیدی مطرح شد.

معاون آموزش و پژوهش اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز مطرح کرد: پیش‌تر دو واحد درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها تأثیری بر معدل دانشجویان نداشت اما با پیگیری‌ها و رایزنی‌های صورت گرفته با وزارت علوم مقرر شد این درس به‌عنوان یکی از دروس اختیاری در معدل تأثیر داشته باشد.

طاهری عنوان کرد: در شرایط شیوع کرونا و آموزش مجازی، کلاس‌های دروس عمومی و معارف که پیش‌تر با ظرفیت حداکثر 50 نفر در دانشگاه‌ها تشکیل می‌شد، با حضور حدود 70 تا 80 دانشجو تشکیل می‌شود و در واقع هر دو کلاس با یکدیگر ادغام شده و در قالب یک کلاس فعالیت می‌کنند. تدریس این واحد درسی در آموزش‌وپرورش نیز پیگیری می‌شود و احتمالاً از سال آینده کلید می‌خورد.

وی با اشاره به حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوع دفاع مقدس به‌صورت گسترده و بی‌نهایت، از اجرای طرح کسر خدمت سربازی نیز خبر داد و افزود: دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که حداقل یک ترم از تحصیل آن‌ها باقی مانده می‌توانند از این طرح استفاده کنند. قبلاً شش تا 9 ماه از خدمت متقاضیان این طرح کسر می‌شد اما بر اساس ابلاغیه اخیر، این مدت به یک سال افزایش یافته است.

معاون آموزش و پژوهش اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز با اشاره به تدوین مقالات و کتب تحقیقی علمی و ترجمه مقالات و کتاب‌ها به‌عنوان یکی از برنامه‌های ابلاغی بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس گفت: مقالات مذکور در دانشگاه دفاع ملی مورد داوری قرار می‌گیرند و در صورت پذیرش در مجله خارجی منتشر می‌شوند.

طاهری با بیان اینکه کتاب‌ها نیز در صورت تائید، چاپ و برای کشورهای دیگر به زبان‌های مختلف ترجمه می‌شوند، اضافه کرد: دو عنوان کتاب با همکاری سربازان وظیفه در حال تدوین و یک مورد مقاله نیز با همکاری یکی از سربازان وظیفه لشکر 23 ارتش تهیه شده است.

معاون آموزش و پژوهش اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز در خصوص وضعیت تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه‌های البرز بیان داشت: در سال تحصیلی 1400-1399، 233 کلاس درس با هشت هزار و 223 نفر دانشجو تشکیل شده است. پیش بینی شده در ترم آینده نیز بیش از 120 کلاس برای این درس در دانشگاه‌های استان تشکیل شود.

وی در خصوص ارتباط بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس استان البرز با دانشگاه‌ها مطرح کرد: بر اساس ارتباطات برنامه‌ریزی‌شده، مقرر شد جلسات تخصصی با روسا، معاونین آموزشی و مسئولین گروه عمومی و معارف دانشگاه‌های استان البرز تشکیل شود که در این راستا از اردیبهشت سال جاری تاکنون هفت جلسه با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تشکیل شده است.

طاهری در خصوص تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس در حوزه علمیه خواهران و برادران بیان داشت: حوزه‌های علمیه بر اساس ابلاغیه‌های مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه فعالیت می‌کنند به همین دلیل تاکنون شرایط ارائه این واحد درسی در این مراکز فراهم نشده است که در این راستا مقرر شده بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس این امر را از مرکز حوزه‌های علمیه پیگیری و طی انعقاد تفاهم‌نامه‌ای آن را اجرایی کند.

معاون آموزش و پژوهش اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز در خصوص وضعیت پژوهشی، حمایت از دو عنوان پایان‌نامه دانشجویی را از جمله اقدامات سال جاری دانست و گفت: در طرح کسر خدمت سربازی نیز سه عنوان پروژه در دست اقدام است. تاکنون 20 عنوان کتاب علمی پژوهشی تدوین و 33 عنوان مقاله پژوهشی، هشت مقاله دانشجویی و 10 عنوان پایان‌نامه دانشجویی نیز تهیه شده است.

وی عنوان کرد: طی ارائه پیشنهاداتی به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مقرر شد مقالاتی که توسط اساتید در حوزه دفاع مقدس نوشته شده، بررسی و جمع‌آوری و هر 10 تا 15 عنوان مقاله در قالب یک کتاب علمی تحت عنوان مجموعه مقالات علمی اساتید چاپ شود که در این راستا کتاب شماره یک با 13 عنوان مقاله برای چاپ تحویل واحد ادبیات شده است.

طاهری با اشاره به اینکه تلاش می‌کنیم جلد دوم این کتاب را نیز در نیمه دوم سال جاری چاپ کنیم، خاطرنشان کرد: در سال جاری چهار عنوان مقاله پژوهشی دریافت شده است. بنابر ابلاغ بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس و تصویب کمیسیون آموزش، مقرر می‌شود هر استاد در هر سال تحصیلی حداقل یک مقاله پژوهشی ارائه دهد تا علاوه بر استفاده از آن‌ها در داخل سازمان، پس از داوری در دانشگاه دفاع ملی و مجله سازمان آموزش نیز چاپ شوند.  

معاون آموزش و پژوهش اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز اظهار داشت: سهمیه استان البرز در ترجمه مقالات خارجی نیز پنج مورد بوده که از این تعداد تاکنون یک مورد صورت گرفته است. طرح آموزش درس دفاع مقدس برای کارکنان دولت نیز یکی دیگر از برنامه‌های ابلاغی است که در نیمه دوم سال جاری طی مدت 12 ساعت به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

در پایان این مراسم، امیر سرتیپ دوم «غلامعلی امیری» که با کسب 70/83 امتیاز، به‌عنوان استاد نمونه درس دفاع مقدس انتخاب شد، مورد تجلیل قرار گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار