برکات عملیات والفجر ۴ برای اسرای زندان «دولتو» / اقدام غیرانسانی دموکرات‌ها علیه اسرای ایرانی

عملیات والفجر ۴ از نیمه مهر سال ۱۳۶۲ به مدت ۳۳ روز در مناطق غرب کشور و با مشارکت سپاه پاسداران و ارتش و همکاری نیرو‌های پیشمرگ کرد صورت گرفت.
کد خبر: ۴۸۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۳ - 24October 2021

روایت اسرای زندان دوله‌تو از آزادی غریب الوقوع/ ماجرای ۵۰ اسیری که سپر بلای دموکرات شدندبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، یکم آبان ماه اگرچه در تقویم دفاع مقدس مناسبت خاصی ندارد و در محافل دفاع مقدس و جبهه کمتر از آن حرف و سخنی به میان آمده، برای آنان که تاریخ دفاع مقدس را فراتر از یک نبرد تحمیلی با بعثی‌ها می‌دانند با نام مردان آزاده و با استقامتی گره خورده که در راه مبارزه علیه دشمنان سرزمین‌مان مقابل دشمنان داخلی و خارجی سینه سپرد کردند.

در جریان عملیات والفجر ۴ در سال ۱۳۶۲ گروهی از نیرو‌های ایرانی به اسارت درآمده توسط گروهک دموکرات که در زندان معروف «دوله‌تو» عراق اسیر بودند، آزاد شدند.

عملیات والفجر ۴ از نیمه مهر سال ۱۳۶۲ به مدت ۳۳ روز در مناطق غرب کشور و با مشارکت سپاه پاسداران و ارتش و همکاری نیرو‌های پیشمرگ کرد صورت گرفت. هرچند از اهداف این عملیات پیشروی در خاک عراق و تسلط بر چند شهر و روستای عراق و خارج کردن شهر مریوان از دید توپخانه دشمن بود، اما یکی از مهمترین ثمرات آن آزادی حدود ۲۰۰ زندانی ایرانی شامل نیرو‌های سپاه، ارتش، جهاد سازندگی، پیشمرگ کرد و مردم عادی از اسارت گروهک دموکرات شد.

حزب دموکرات در سال‌های پس از انقلاب اسلامی با هدایت و همراهی عناصر بیگانه در داخل کشور دست به مقابله با نیرو‌های انقلابی زده و اقدام به جرم و جنایت در مناطق غرب و شمالغرب کشور کردند. اعدام و قتل عام مردم و به اسارت گرفتن نیرو‌های انقلابی و جهاد سازندگی برای به زمین زدن انقلاب اسلامی از جمله اقدامات این گروهک بود. همزمان با حمله سراسری صدام به خاک ایران این گروهک از جمله همدستان رژیم بعث عراق بود. ‎

حاج داوود خاکپور معروف به حاج آقا صلواتی از نیروهای ایرانی به اسارت درآمده توسط گروهک دموکرات درباره این عملیات و آزادی اسرا می‌گوید: «عملیات والفجر ۴ که در سال ۱۳۶۲ در غرب و شمالغرب کشور انجام شد، طول و عرض بزرگی داشت و می‌شود گفت یکی از دستاورد‌های آن آزادی بی معاوضه ۲۰۰ نفره از بچه‌های پاسدار، ارتشی، مردم عادی و پیشمرگ کرد از زندان دولتو بود. البته دموکرات ۴۰_۵۰ نفر از اسرا را به عنوان سپر بلا به داخل خاک عراق بردند که چند ماه بعد آزاد شدند.»

او درباره نحوه آزادی خود چنین می‌گوید: «عملیات که شروع شد چند روزی توپخانه‌ها و هواپیما‌های خودی وارد خاک عراق شده و مواضع عراق را درهم کوبیدند. همین باعث شد دموکرات خود را در محاصره ببیند. از سوی ایران پیغام داده شد که یا زندانی‌ها را آزاد کنید یا حمله سراسری می‌کنیم که دموکرات از ترس حمله خود را تسلیم کرد. این عملیات باعث شد تا دست یکی از مهمترین سرشاخه‌های رژیم بعث کوتاه شود.»

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار