بخش نخست/ سه آزاده نجات‌یافته از حزب دموکرات در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کردند؛

۲۳ روز پیاده‌روی اسرای ایرانی در کوه‌های کردستان/ «دوله‌تو» سند ماندگار خیانت‌های حزب دموکرات

سه تن از رزمندگان ایرانی اسیر شده به دست نیرو‌های دموکرات در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، به بیان خاطرات خود از آن دوران پرداختند.
کد خبر: ۴۸۶۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۰ - 07November 2021

ارمغان دموکرات در اسارت‌های بی جرم و با جنایتبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، شرایط ویژه سال‌های اول پیروزی انقلاب اسلامی و سپس هجوم سراسر‌ی ارتش بعث عراق به مرز‌های کشور باعث شد تا بسیاری از ابعاد جنایات گروهک‌ها و غائله‌هایی که در گوشه و کنار کشور با هدف براندازی نظام اسلامی شکل گرفت، بیان نشود.

گروهک‌های غرب کشور اعم از کومله، دموکرات از جمله مخالفان نظام اسلامی بودند که با هدایت کشور‌های غربی دست به اقدامات شرورانه و خرابکارانه همراه با جنایت و قتل زدند. دامنه جنایات آن‌ها تنها به شهادت نیرو‌های پاسداری که برای پاکسازی کردستان و غرب کشور به آن مناطق رفته بودند محدود نمی‌شد و در میان اسرا و شهدایی که توسط این گروهک‌ها به شهادت رسیدند نام افرادی از اقشار مختلف مردم شامل جهادگران، مردم بی دفاع و نیرو‌های امدادی و فرهنگی دیده می‌شد.

نام زندان مرزی «دوله‌تو» برای اسرای گروهک دموکرات یادآور خاطرات تلخی از جنایت‌ها و کینه‌توزی‌های حزب دموکرات است. «حسین سجادی‌پور»، «داوود خاکپور» و «غلامرضا شیران» سه آزاده‌ای هستند که اوایل انقلاب به اسارت نیرو‌های کومله درآمدند. هر چند جریان زندگی در سال‌های بعد از اسارت و صمیمیتی که به واسطه آن دوران برای این سه آزاده رقم خورد تا حدودی تلخی اسارت را از یادشان برد، اما مرور خاطرات و یادآوری شهدا اشک را مهمان چشمان آنان کرد.

حسین سجادی‌پور از نیرو‌های ارتش جمهوری اسلامی با فرمان حضرت امام خمینی (ره) از تهران عازم کردستان شد. ۱۸ شهریور سال ۱۳۵۸ به سنندج رفت و یک سال و نیم در منطقه بود که در سفری به تهران و در بین جاده توسط حزب دموکرات اسیر می‌شود. او اشاره می‌کند: «در آن اتوبوس از نیرو‌های سپاه و بسیج و مردم عادی حضور داشتند که ما را اسیر کردند. ۲۳ روز در کوه‌ها پیاده روی کردیم تا توسط رزمنده‌ها شناسایی نشویم.»

داوود خاکپور سال ۱۳۵۶ استخدام مخابرات شد و در بحبوحه انقلاب اسلامی به فعالیت‌های انقلابی و حضور در انجمن اسلامی و جهاد اسلامی پرداخت. در زمان شورش‌های کردستان به عنوان نیروی جهادی با فرماندهی «سید مهدی موسوی» عازم کردستان شد. قرار بود یک هفته بماند که چهار ماه به طول انجامید. ۳۰ شهریور سال ۱۳۵۹ تنها شش روز قبل از حمله صدام به ایران برای تعمیر دکل منهدم شده مخابراتی رفته بودند که به کمین دموکرات خورده و به همراه دو همراهش به اسارت درآمدند و ۲۷ ماه دوران اسارتش به طول انجامید.

غلامرضا شیران از دانشجویان دانشگاه «جورج واشنگتن» در رشته حمل و نقل پیش از انقلاب بود. با پیروزی انقلاب اسلامی منتظر جشن فارغ التحصیلی نماند و به زادگاهش اصفهان برگشت. سپس برای گذراندن خدمت سربازی اقدام کرد و به کردستان رفت. در عملیاتی به فرماندهی شهید «بروجردی» و شهید «ناصر کاظمی» او نیز شرکت داشت و پس از ۲۴ ساعت به اسارت دموکرات در آمد و به زندانی در بانه رفت.

این سه آزاده خاطرات خود را در نشستی به میزبانی خبرگزاری دفاع مقدس به مناسبت سالروز آزادی خود در اول آبان سال ۱۳۶۲ روایت کردند که در روز‌های آتی ماحصل آن را می‌خوانید.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها