یادداشت/ علی عبدالصمدی

حفظ وحدت عامل اساسی موفقیت و پیشرفت در جوامع اسلامی است

میلاد با سعادت حضرت محمد (ص) بهترین بهانه جهت برقراری وحدت بین مذاهب اسلامی و گام برداشتن به سوی اعتلای جامعه مسلمین است.
کد خبر: ۴۸۵۳۴۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳ - 24October 2021

حفظ وحدت عامل اساسی موفقیت و پیشرفت در جوامع اسلامی استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- علی عبدالصمدی؛ هفدهم ربیع الاول میلاد با سعادت حضرت ختم رسل نبی مکرم اسلام محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله است. در جهان اسلام دو روایت درباره میلاد پیام آور وحدت و دوستی وجود دارد: نخست روایت اهل سنت که قائل به یازدهم ربیع الاول است و دوم روایت شیعه که قائل به هفدم ربیع الاول است. فاصله هفت روزه بین این دو روایت در فرهنگ عمومی کشور ما «هفته وحدت» نامگذاری شده است که به اصل مهم اتحاد و همبستگی بین مسلمانان و در مقیاس بزرگتر موحدین عالم اشاره دارد.

با عنایت به این نکته که رسالت نبی اسلام حضرت محمد مصطفی جهانشمول و غیر قابل محدودیت و مسبوقیت به مکان و زمان است، لذا نسخه‌ای که دین مبین اسلام برای تمامی ابناء بشر تجویز می‌کند، اکمل تمامی نسخه‌ها و شفابخش‌ترین داروهاست.

آخرین وصیت حضرت محمد مصطفی به مولا علی علیه السلام دوری گزیدن از ایجاد تفرقه و سکوت در برابر نفاق بین مسلمانان بوده است. امام علی علیه السلام برای حفظ وحدت بین مسلمانان سال‌ها سکوت اختیار فرمودند. سفارش حضرت رسول صلوات الله علیه و آله و نیز سکوت اختیار کردن مرتضی علی علیه السلام دال بر این نکته مهم است وحدت و همبستگی فی ما بین مسلمانان از ارکان مهم ظفر در جامعه اسلامی به شمار می‌آید.

همبستگی و وحدت بین مسلمانان در سال‌های نخست بعد از رحلت نبی مکرم اسلام باعث شد تا دولت اسلامی با اقتدار بیشتری عمل کند و مرزهای دولت اسلامی تا اقصی نقاط جهان کشیده شود. آفتاب اسلام ناب محمدی تا دورترین افق‌های عالم هستی را روشنایی بخشید و این نتیجه اتحاد و همبستگی و انتظام و انسجام بین مسلمانان بود.

مساله اتحاد و پیوند سازنده بین مسلمانان مساله‌ای محدود به گذشته نیست و در روزگار کنونی نیز صادق است. بالاخص در شرایط کنونی که بسیاری از فرقه‌های تبهکار عالم از جمله داعش و طالبان و دیگر گروه‌های تکفیری با افراط و تفریط قصد ضربه زدن به اسلام را دارند، قطعا مسلمانان با حفظ شئونات حقیقی اسلام ناب محمدی که عمل به ثقلین است و نیز حفظ همبستگی و وحدت در جوامع اسلامی می‌توانند حیله دشمنان خنثی سازند. به دیگر سخن می‌توان گفت اولین فاکتور مقابله با دشمنان دین آسمانی اسلام ناب محمدی حفظ اتحاد بین مسلمانان است.

در انتها باید این نکته را متذکر شد که میلاد با سعادت حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه و آله و سلم بهترین بهانه جهت برقراری وحدت بین مذاهب اسلامی و گام برداشتن به سوی اعتلای جامعه ی مسلمین است.

انتهای پیام/ 133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار