گزارش دفاع پرس از آخرین تحولات یمن/

تداوم حملات جنگنده‌های سعودی به استان‌های مختلف یمن / مذاکرات صلح "ژنو" بدون هیچگونه توافقی پایان یافت

ادامه حملات هوایی عربستان سعودی به استان‌های مختلف یمن منجر به شهادت 25 شهروند و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر که اکثریت آنها زنان و کودکان هستند، شد.
کد خبر: ۴۸۵۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳ - 20June 2015

تداوم حملات جنگنده‌های سعودی به استان‌های مختلف یمن / مذاکرات صلح

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، عربستان و همپیمانانش به بهانه بازگرداندن عبدربه منصورهادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت از ششم فروردین ماه سال جاری تجاوز هوایی به خاک این کشور را آغاز کرده اند. در این مدت هزاران غیرنظامی کشته و صدها هزار نفر آواره شده اند.

براساس اعلام وزارت بهداشت یمن، آمار تلفات و زخمیها در یمن بر اثر بمباران آل سعود به بیش از 10 هزار نفر از 6 فروردین امسال تاکنون رسیده است. تعداد کشتهها 2326 نفر که 229 زن و 411 کودک هستند. تعداد زخمیها 8021 نفر که 581 نفر زن و 766 نفر کودک هستند.

تاکنون61 بیمارستان و درمانگاه و 13 آمبولانس مـورد هدف سعودیها قرار گرفته است. وضعیت بهداشتی و درمانی در یمن بسیار بحرانی است و به علت کمبود دارو و آلودگی محیطی، بیماری مالاریا در این کشور شیوع یافته و حدود 20 هزار نفر را مبتلا کرده است. چند کودک هم به دلیل مالاریا و عدم دسترسی به دارو جان خود را از دست دادهاند.

از سوی دیگر سخنگوی سازمان ملل متحد در کنفرانس مطبوعاتی گفت: طبق برآوردها بیش از 21 میلیون یمنی یعنی 80 درصد شهروندان این کشور که9.3  میلیون نفر از آنها کودک هستند، نیاز به کمک های انسانی وحمایت دارند.

آخرین تحولات یمن:

** به گزارش شبکه خبری المیادین، «اسماعیل ولد شیخ»، فرستاده سازمان ملل به یمن در کنفرانس خبری عصر روز (جمعه) با اعلام رسمی پایان مذاکرات آن را بی نتیجه توصیف کرد و گفت: هیچ توافقی صورت نگرفته است چرا که طرفین بر مواضع خود کماکان باقی ماندهاند. وی موعد بعدی مذاکرات را مشخص نکرد و گفت: برای این منظور باید به نیویورک باز گردم.

** اسماعیل ولد شیخ با ستودن موضع هیأت صنعاء گفت: پیشنهادات این گروه مثبت بود و  پیشنهاداتی که داد نشان از تعامل مثبت با قطعنامه 2216 داشت. نماینده سازمان ملل ادامه داد: آن چه که در ژنو رخ داد را میتوان گفتوگوهای اولیه نامید که موفقیت آمیز نیز بود، اما اختلافات هنوز باقی است.

** به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "حمزه الحوثی" تأکید کرد که مذاکرات ژنو مرحله آتی را پایه گذاری کرد و این مذاکرات شکست نخورده است. عربستان سعودی سعی داشت مذاکرات را به شکست بکشاند. برخی طرفها فشارهای شدیدی را برای جلوگیری از ایجاد راه حل در ژنو اعمال کردند.

** پایگاه خبری "سبأ نت" گزارش داد که یک منبع امنیتی یمن اعلام کرد در حملات هوایی عربستان به منطقه بنی معین استان صعده 12 نفر به شهادت رسیده و ده ها نفر دیگر زخمی شدند. این منبع امنیتی یادآور شد: در حملات هوایی عربستان به منطقه غمار در استان صعده 12 نفر از اعضای یک خانواده که اکثر آنها زن و کودک بودند به شهادت رسیدند و تعدادی از منازل شهروندان نیز تخریب شد.

** همچنین جنگندههای عربستان منطقه کتاف استان صعده را نیز هدف حملات خود قرار دادند که منجر به شهادت یک شهروند و زخمی شدن 5 نفر دیگر شد، همچنین جنگنده های سعودی منطقه مرزی حرض در استان حجه را نیز هدف حملات خود قرار دادند. به گفته منبع مذکور جنگنده های عربستان منطقه خولان الطیال و منطقه السودا در استان صنعا را هدف حملات خود قرار دادند.

** ائتلاف تحت فرماندهی عربستان سعودی که یمن را هدف حملات هوایی قرار داده است، روز پنجشنبه اعلام کرد انفجار مین در مرز عربستان و یمن به کشته شدن یک افسر ارشد عربستانی منجر شد. این ائتلاف اعلام کرد سرهنگ دوم «عبدالله صالح بن رویحل البلوی» روز چهارشنبه بر اثر انفجار مین در جازان در مرز عربستان با یمن کشته شد.

انتهای پیام/ف

نظر شما
پربیننده ها