جهش سازمان اوقاف در حمایت از دانش‌بنیانها

مدیرکل مجامع و شرکت‌های وابسته سازمان اوقاف و امور خیریه از جهش سازمان اوقاف از نظام اجاره‌داری صرف به انواع مشارکت‌های عمومی و خصوصی خبر داد و گفت: حفظ عین موقوفات و اجرای نیات واقفان زمانی میسر می‌شود که بتوانیم کسب منفعت از موقوفات را افزایش دهیم.
کد خبر: ۴۸۵۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸ - 26October 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمد نهضت» مدیرکل مجامع و شرکت‌های وابسته سازمان اوقاف با اشاره به برپایی نمایشگاه دستاوردهای وقف اظهار داشت: دو سال پیش در دهه وقف در موزه ایران نمایشگاهی برپا شد که حدود ۲۰ الی ۲۵ شرکت دانش‌بنیان در آن حضور داشتند. هدفمان از برپایی آن نمایشگاه این بود که بگوییم اوقاف از طریق منابع خود دارد به دانش روز دنیا به مردم خدمت می‌کند.

وی با بیان اینکه آن روز حضور این شرکت‌ها در حد ایده و طرح بود اما امروز بعد از گذشت دو سال این ایده‌ها به تولید محصول رسیده است، افزود: بعد از ورود دکتر خاموشی به سازمان اوقاف یک ساختار نوینی در نظام مدیریت وقف ایجاد شد که این سازمان از حالت اجاره‌داری صرف به انواع مشارکت‌های عمومی و خصوصی جهش پیدا کند که این برای اوقاف آورده زیادی داشته است. از طرفی با توجه به قوانین سنتی وقف در این راه دشواری‌هایی هم وجود داشت.

مدیرکل مجامع و شرکت‌های وابسته سازمان اوقاف همچنین تصریح کرد: اما دلیل اینکه اوقاف وارد حمایت از شرکت‌های دانش بینان شده است این است که ما منابع وقفی و اراضی موقوفه زیادی داریم و برای اینکه بتوانیم حداکثر بهره‌برداری را از این اراضی و منابع داشته باشیم به‌غیراز دانش بومی به دانش روز دنیا احتیاج داشتیم.

وی یادآور شد: برخی از اراضی موقوفه به دلیل تغییرات اقلیمی یا کمبود منابع آبی از بین رفته است و دانش بومی از پس بهره‌برداری از آن‌ها برنمی‌آید اما می‌توانیم با استفاده از روش‌های نوین کشاورزی و الگوهای جدید کشت و آبیاری و تغییر محصولی که قرار است کشت شود با روش‌های علمی این اراضی را احیا کنیم.

نهضت اضافه کرد: هدف از برپایی این نمایشگاه این بود که بگوییم اوقاف به‌غیراز بحث اجرای نیات واقفان در بحث افزایش منافع موقوفات هم در حال رشد است. حفظ عین موقوفات و اجرای نیات واقفان زمانی میسر می‌شود که بتوانیم کسب منفعت از موقوفات را افزایش دهیم. مدیران کل استانی در این نمایشگاه با چرخه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تا تولید محصول آشنا شدند تا ان شا الله بتوانند دارایی‌های غیر مولد را به دارایی‌های مولد تبدیل کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها