دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

وحدت شیعه و سنی؛ رمز پیروزی جامعه اسلامی در برابر نظام سلطه

وحدت شیعه و سنی دژی مستحکم در برابر توطئه‌های دشمنان اسلام بوده که مهم‌ترین راه تحقق آن، رجوع به قرآن و سنت اهل‌ بیت عصمت و طهارت است.
کد خبر: ۴۸۵۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ - 27October 2021

وحدت شیعه و سنی؛ رمز پیروزی جامعه اسلامیبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، سال‌هاست دشمنان اسلام شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا با ایجاد تفرقه در بین مسلمانان فرصت سلطه بر آن‌ها را برای خود ایجاد کنند. تسلط آن‌ها بر مسلمانان منجر به چپاول دارایی‌ها و جلوگیری هرچه بیشتر از پیشرفت اسلام در جهان شده است.

با توجه به این شرایط وقت آن رسیده تا مسلمانان اعم از شیعه و سنی دست دوستی به یکدیگر دهند و با اتحاد و مقاومت خود که مانند دژی محکم و استوار است در مقابل توطئه‌های دشمنان اسلام ایستادگی کنند؛ پس شایسته است که امت مسلمان ندای وحدت سر دهند، اما در این میان پرسش اصلی اینجاست که بر اساس چه مبانی‌ای باید ندای وحدت سر داد؟

به نظر می‌رسد تنها راه ممکن در رسیدن به وحدت، رجوع به قرآن و سنت است تا مبانی وحدت استخراج شود. این رجوع از راه‌های مختلف ممکن است، بهترین مسیر برای دریافت مبانی آن از قرآن و سنت اهل‌بیت عصمت و طهارت هستند.

وحدت؛ نیاز کشور‌های اسلامی برای مقابله با استعمارگران

وحدت مهمترین دلیل برای موفقیت در هر جامعه‌ای است؛ وحدت زیر سایه رهنمود‌های امام راحل یکی از مهمترین مولفه‌های پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷ بود و علاوه بر این همین وحدت ملت بزرگ ایران باعث شد که دشمن تابن دندان مسلح بعثی را که به پشتوانه تمام کشور‌های استعمارگر به کشور حمله کرد را بیرون برانند.

امروز بیش از هرچیزی امت اسلامی نیازمند وحدت است، زیرا کشور‌های اسلامی برای مقابله با استثمار شدن توسط کشور‌های سودجود باید خود را در وحدت کلی بیابند و رأی واحدی در برابر سایر کشور‌ها داشته باشند.

امام خمینی (ره) درباره وحدت امت اسلامی می‌فرمایند: «اختلافاتى که در عراق، در ایران، در سایر ممالک اسلامى ایجاد مى‌کنند، باید سران دول اسلامى توجه داشته باشند به این معنا که این اختلافات اختلافاتى است که هستى آن‌ها را به باد مى‌دهد. باید با عقل، با تدبیر، توجه داشته باشند به این معنا که به اسم مذهب و به اسم اسلام مى‌خواهند اسلام را از بین ببرند. دست‌هاى ناپاکى که بین شیعه و سنى در این ممالک اختلاف مى‌اندازد این‌ها نه شیعه هستند و نه سنى هستند؛ این‌ها دست‌هاى ایادى استعمار هستند که مى خواهند ممالک اسلامى را از دست آن‌ها بگیرند».

وحدت میان مسلمانان از زبان رهبر انقلاب

بر اساس فرموده امام اختلاف میان دو مذهب نباید تبدیل به اختلاف اساسی میان جامعه بزرگ مسلمان شود، زیرا وجه اشتراکی که همه دنیا مسلمانان را آن می‌شناسند بسیار بیشتر از اختلافات آن هستند.

از مجموعه بیانات بررسی شده رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز درباره وحدت شیعه و سنی این گونه برمی‌آید که معظم له اتحاد و برادری را درس قرآن و خط مسلم شیعه و سنی می‌دانند. ایشان به مشترکات فراوان شیعه و سنی از جمله معارف، توحید، نبوت، نماز و روزه، حج، دشمنان، اهداف و آرمان‌ها و منافع اشاره و تاکید می‌کنند با این همه اشتراکات چگونه شیعه و سنی می‌توانند از هم جدا باشند؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین درباره عواقب اختلاف و درگیری شیعه و سنی هشدار می‌دهند و به مواردی در این باره اشاره می‌کنند که عبارت اند از: به خطر افتادن مصلحت کشور، به خطر افتادن عمق راهبردی جمهوری اسلامی، انحراف ذهن شیعه و سنی از دشمن اصلی، کمک به آمریکا و انگلیس و صهیونیسم، به جان هم افتادن مسلمانان، خطر بزرگ شکل گیری گروه‌های تکفیری، احتمال تبدیل اختلاف عقیدتی به اختلاف روحی و رفتاری و درگیری، مقابله با بیداری اسلامی، تقویت ناصب گری و استفاده دشمن از ابزار‌های مدرن برای جداکردن اسلام شیعه از اسلام سنی.

راهکار‌های کاهش اختلافات میان شیعه و سنی

ایشان راهکار‌هایی نیز برای کاهش یا برطرف کردن اختلاف‌های میان شیعه و سنی مطرح و بر بصیرت داشتن و عزم و مجاهدت داشتن در این باره تاکید می‌کنند. راهکار‌های دیگر مورد نظر رهبر معظم انقلاب عبارت‌اند از: پرهیز از مسائل اختلاف افکن میان شیعه و سنی در ایام فاطمیه، تبیین ضرورت اتحاد شیعه و سنی در فرصت حج، پرهیز از اهانت به مقدسات، مراقبت دلسوزان شیعه و سنی درباره تحریک تعصب‌ها، مقابله با عوامل ضد وحدت به عنوان تکلیف بزرگ همه مسلمانان، بحث مذهبی میان شیعه و سنی نه در منظر مردم، لزوم همدلی مبلغان شیعه و سنی، حادثه غدیر، وسیله وحدت امت اسلامی، بهره مندی از معارف امام صادق و اهل بیت علیهم السلام و برجسته کردن مشترکات میان مذاهب اسلامی در هفته وحدت.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار