جانشین فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

احداث بیمارستان «امید» برای بیماران سرطانی توسط سپاه/ دانشگاه بقیه‌الله پزشکان جبهه مقاومت را آموزش می‌دهد

سردار «متولیان» گفت: در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) برای نیرو‌های جبهه مقاومت در یمن، سوریه و لبنان کار‌های آموزشی و کارگاه‌ها و این مباحث را انجام می‌دهیم.
کد خبر: ۴۸۵۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۵ - 27October 2021

احداث بیمارستان «امید» برای بیماران سرطانی توسط سپاه/ دانشگاه بقیه‌الله پزشکان جبهه مقاومت را آموزش می‌دهدگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس: رزمنده دوران دفاع مقدس است و از سال ۱۳۶۵ و همراه با یاران در لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) وارد عرصه جنگ شد. وی سال ۱۳۶۶ به لباس پاسداری مشرف شد و بعد از پایان جنگ به‌عنوان نیروی انسانی لشکر در خطوط پدافندی جنوب در دوکوهه حضور داشت و یک سال و نیم بعد از آن با شرکت در کنکور پزشکی وارد دانشگاه علوم پزشکی تهران شد. در این زمان با همراهی «علیرضا زاکانی» که با هم سابقه هم‌رزمی در دقاع مقدس و لشکر را داشتند، در دانشگاه علوم پزشکی تهران بسیج دانشجویی را تأسیس و با محوریت اردو‌های راهیان نور فعالیت بسیج دانشجویی را تقویت کردند.

نام او سال‌ها در بسیج دانشجویی آشنای دانشجویان دهه ۷۰ و ۸۰ بود تا اینکه از سپاه در دوران وزارت دکتر «لنکرانی» به وزارت بهداشت مأمور شد تا در کسوت معاون وزیر بهداشت بسیاری از امور این وزارتخانه را سامان دهد و البته در این مدت پزشک امین رئیس‌ جمهور وقت هم بود. پس از مدتی دوباره به دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) بازگشت و به‌عنوان معاون هماهنگ‌کننده دانشگاه فعال شد.

در این میان، مدتی هم مسئول بسیج جامعه پزشکی شد و در بازگشت دوباره به دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) در دوره فرماندهی جدید دانشگاه به‌عنوان جانشین رئیس یا به عبارتی جانشین فرمانده دانشگاه مشغول به خدمت شد و در این مسئولیت عید غدیر امسال درجه سرتیپ دومی را دریافت کرد.

سردار دکتر «ابراهیم متولیان» متخصص جراحی عمومی است که با وی در خصوص وضعیت دانشگاه بقیه‌الله (عج) و نیز برنامه‌ها و فعالیت‌های این مجموعه بزرگ علمی کشور و سپاه به گفت‌وگو نشستیم و در ادامه، ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.

دفاع‌پرس: استقلال سپاه در حوزه علوم پزشکی و قرار گرفتن همه مراکز بهداشت و درمان سپاه ذیل دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله موضوعی است که بار‌ها اعلام و پیگیری شده است و شاید مهم‌ترین بحث ساختاری و علمی برای مجموعه دانشگاه باشد؛ در این خصوص توضیح بفرمایید.

من در وزارت بهداشت بودم و نگاه مجموعه وزارت بهداشت را به دانشگاه و سپاه می‌دانم؛ واقعاً سپاه خیلی جا‌ها پیشانی و پیش‌برنده است. برای نمونه، در بین حدود کمتر از ۷۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور، تنها دانشگاه بقیه‌الله به سراغ واکسن رفته است؛ این حرف‌های شعاری نیست. زمانی که در وزارت بهداشت بودم، بیش از ۸۰۰ بیمارستان و ۵۴ دانشگاه داشتیم که امروز بیشتر شده است و واقعاً همه این‌ها با دانشگاه بقیه‌الله قابل مقایسه نبودند و نیستند. الان ما ۳۳۰ نفر هیئت علمی داریم که عمدتاً هم مصداق عبارت «یکی مرد جنگی به از صدهزار» هستند؛ دلسوز و خیلی‌ها افتخارات دفاع مقدس هستند که از بهداری رزمی وارد این عرصه شده‌اند.

دکتر خاتمی اولین رئیس دانشگاه که الان نماینده مجلس هستند با سختی‌های بسیاری بهداری رزمی را برقرار کردند. من رزمنده بودم و پزشک نبودم، ولی زحمات این عزیزان را در جبهه‌ها دیدم. اینجا یک شجره طیبه است و بر اساس تقوا بنا شده است. من در کار‌های خود همیشه این خط را می‌بینم؛ همه نیز به این موضوع اقرار می‌کنند و اغراق هم نیست.

در سپاه هم تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌ها باید اعتبار علمی خود را از اینجا بگیرند که این خود یک مجموعه بزرگ را تشکیل می‌دهد؛ اعتباربخشی علمی و آموزش تکمیلی و حین خدمت را از ما بگیرند. ما همین الان در حد دانشگاهی هستیم که خودمان ممیزی داریم و خودمان استادان را انتخاب می‎کنیم، امتیاز و رتبه می‌دهیم و دانشجو و هیئت علمی جذب می‌کنیم. ما در حد یک دانشگاه بزرگ هستیم. تمامی مراکز و بیمارستان‌های بهداری نیروها، سپاه‌های استانی و رده‌های عمده را می‎توانیم اعتباربخشی کنیم.

دفاع‌پرس: آیا بخش بین‌الملل و جبهه مقاومت دانشگاه فعال خواهد شد؟

در حوزه بین‌الملل، اهتمام دکتر ابوالقاسمی (رئیس دانشگاه بقیه‌الله) توجه به این حوزه و جبهه مقاومت بود و در بحث آموزش‌های اولیه کار‌هایی انجام داده‌ایم. الان برای نیرو‌های یمن، سوریه و لبنان کار‌های آموزشی و کارگاه‌ها و این مباحث را داریم. همکاری‌های بسیار خوبی با حزب‌الله لبنان داریم؛ حتی در شرایط محاصره لبنان هم عزیزان حزب‌الله که واقعاً از نگاه من انگار مسئولان یکی از سپاه‌های استانی هستند، کمک‌های مشاوره‌ای و حتی روش‌های دور زدن تحریم‌ها و تأمین اقلام را می‌گیرند.

دفاع‌پرس: توضیحی هم درباره مراکز زیرمجموعه دانشگاه بدهید.

بیمارستان بقیه‌الله ذیل دانشگاه ۱۰ سال است که درجه عالی را در سطح کشور دارد که تنها در این ۱۰ سال، چهار بیمارستان این درجه را داشته‎اند؛ مجموعه‌ای هزار تختخوابی و بسیار مجهز در سطح کشور. بیمارستان نجمیه قدیمی‌ترین بیمارستان سپاه است. بیمارستان قلب جماران هم مفتخر به میزبانی از حضرت امام راحل بوده است. بیمارستان فوق تخصصی دندانپزشکی شهید بهرام شکری اولین بیمارستان دندانپزشکی کشور و غرب آسیاست. این‌ها مراکز درمانی ماست که فعال هستند و هر کدام ممکن است زیرمجموعه هم داشته باشند. از طرفی چهار پژوهشکده داریم که پژوهشگاه دانشگاه را تشکیل می‌دهند و در حوزه فناوری‌های نانو، بیو، ویروس و ژن از بهترین مراکز پژوهشی کشور هستند.

دفاع‌پرس: هم‌اکنون پروژه‌های جدیدی در محیط دانشگاه در حال ساخت است، از جمله بیمارستان امید؛ در این‌باره توضیح دهید.

بیمارستان امید که پروژه جدیدی است و در کشور مشابه ندارد، به عنوان مرکز سرطان‌پایه برای درمان سرطان و رادیوتراپی و جراحی، ژن‌تراپی، سلول‌تراپی، پیوند مغز استخوان و... است؛ بیمارستانی در ۱۵ طبقه با همه امکانات لازم برای درمان سرطان که قابلیت خدمت‌رسانی به همه نیرو‌های مسلح و عموم مردم را دارد. در کنار این، پشت بیمارستان شهید شکری مرکز آی‌سی‌یو برای ایزوله کردن بیماران خاص مانند کرونا را در حال ساخت داریم. طبقه هشتم پارکینگ که امروز مرکز کارآزمایی بالینی واکسن «نورا» است، آی‌سی‌یو مجهز سوختگی خواهد شد. پروژه خوابگاه دانشجویان را هم داریم که در ۲۰۰ متری دانشگاه احداث شده و خوابگاه فعلی دانشگاه در اقدسیه تهران محل جدید واحد بین‌الملل خواهد شد.

دفاع‌پرس: یک گذر کوتاه هم به واکسن «نورا» داشته باشید و توضیحاتی درباره این واکسن بفرمایید.

واکسن نورا یکی از بهترین واکسن‌های کشور و دنیا خواهد بود. میزان مقاوم‌سازی این واکسن و تولید آنتی‌بادی آن بسیار بالاست. از طرفی چون از ویروس چیزی وارد بدن انسان نمی‌شود، با کمترین خطر و عوارض ممکن ایمن‌سازی را صورت می‌دهد؛ نورا پروتئین نوترکیب است، پروتئین تولید شده است نه رشته‌های آر ان‌ ای یا سلول مرده یا ضعیف شده و لذا بدون عوارض خاص، ایمنی‌زایی می‌کند.

دانشگاه بقیه‌الله تنها دانشگاه علوم پزشکی تولیدکننده واکسن در کشور است و این مسیر بدون سابقه قبلی طی شد و دیگر امروز در مواجهه با سیر ابعاد تهاجم زیستی زیرساخت‌ها و آمادگی‌های خوبی ایجاد شده و البته ما زیرساخت لازم را نداشتیم و مجبور شدیم ۶۰ درصد از پروژه واکسن را به یکی از شرکت‌های بزرگ خصوصی کشور واگذار کنیم تا آن‌ها مجاب شوند که خط تولید واکسن را در شرکت ایجاد کنند و از لحظه تأیید واکسن پنج میلیون دُز واکسن در ماه آماده تحویل خواهد بود. از طرفی، چون پروژه دانشگاهی است، به طور حتم بسیار زودتر از سایر واکسن‌ها مقالات علمی و اسناد علمی منتشر خواهد شد.

دفاع‌پرس: لطفاً درباره برنامه‎های آینده دانشگاه توضیح دهید.

ما امروز قطب تروما و قطب درمان مصدومان شیمیایی کشور هستیم. برای آینده هم به‌منظور پیشقراول بودن و حکمت‌بنیان بودنِ دانشگاه، می‌خواهیم این رشد علمی را ادامه دهیم؛ البته چشم‌انداز جذب دانشجو برای تربیت نسل آینده سپاه در حوزه درمانی و مدیریتی را از بین نخبگان کشور در راستای نیل به اهداف گام دوم انقلاب در برنامه داریم تا در کنار تربیت علمی و اخلاقی، تربیت مدیران کارآمد آینده را هم در حوزه کاری خود در سپاه و کشور داشته باشیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها