زندگی برخی طلاب از زهد هم گذشته است

شهریه برای یک استاد حوزه که عائله‌مند هم باشد، با تمام اضافات کمتر از ۲ میلیون تومان است. این مبلغ برای یک منزل دو خوابه در پردیسان قم که دور از شهر هم هست، بیشتر کفایت نمی‌کند.
کد خبر: ۴۸۶۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵ - 30October 2021

زندگی برخی طلاب از زهد هم گذشته استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، درس اخلاق هفتگی جامعه علمیه امیرالمومنین (ع) با حضور آیت الله علیدوست در مسجد، ولی الله اعظم عجل الله فرجه و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شد.

آیت الله علیدوست در این مجلس خطاب به طلاب جامعه علمیه اظهار داشت: زمانی بود که علامه طباطبایی می‌فرمود ما ده تومان شهریه می‌گرفتیم و یک تومان را برای اجاره می‌دادیم و نه تومان باقی را خرج می‌کردیم. یعنی یک دهم شهریه طلبه اجاره خانه متأهلی را پرداخت می‌کرد. زمانی که ما طلبه بودیم در اوایل انقلاب سال ۵۸ بنده خودم لمعه می‌خواندم و اجاره نشین بودم. حدوداً هزار و دویست تومان شهریه می‌گرفتم و در قم بخشی از خانه را با ماهی چهارصد تومان اجاره کرده بودم. یعنی یک سوم شهریه طلبه سطح یک در حد یک سوئیت در قم می‌شد اجاره کرد.

رئیس انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم افزود: این، اما الآن بالاترین شهریه برای یک استاد حوزه که عائله‌مند هم باشد، با تمام اضافات کمتر از دو میلیون تومان است. این مبلغ برای یک منزل دو خوابه در پردیسان قم که دور از شهر هم هست، بیشتر کفایت نمی‌کند و اگر به همین منوال باشد در سال‌های آتی کفاف همان را هم نخواهد داد. در آینده شهریه ۲۰ روز و ۱۰ روز اجاره خواهد شد. تازه این بالاترین مقدار شهریه است و طلاب پایه‌های پایین‌تر و کسانی که تدریس ندارند مبالغ بسیار کمتری دریافت می‌کنند. بنده در جای دیگری هم گفتم زندگی برخی طلاب از زهد هم گذشته است. چیزی که در اختیار دارد تقریباً هیچ است.

وی در ادامه ضمن اشاره به خاطره‌ای اضافه کردند: این را می‌گویم که بدانید از این اوضاع مطلع هستم و معتقدم مسئولان باید بیشتر رسیدگی کنند. این باید دغدغه مسئولان و مدیران بشود، اما این نکته را هم به عنوان یک مطلع می‌گویم که باید شاکر نعمات خدا باشیم. عرض کردم کمبود‌ها را می‌دانم، اما با اطلاع می‌گویم با همه این مشکلات هیچ زمانی مثل اکنون برای حوزه‌ها نبوده است. امکاناتی که من و شما امروز داریم هیچ وقت در اختیار روحانیت نبوده است. بنده در قم موقعی که شرح لمعه می‌خواندم مدت‌ها دنبال کتاب مسالک الافهامِ شهید می‌گشتم و پیدا نمی‌کردم. تمام قم را گشتم. بحث مالی هم نبود. اصلاً کتاب فروشی‌ها نداشتند. بعد‌ها این کتاب توسط آیت الله مرعشی نجفی چاپ شد. آن هم چاپ قدیمی که امروز اگر به شما بدهند نمی‌توانید بخوانید.

وی افزود: امروز شما بدون بیرون رفتن از منزل به تمام کتب لازم دسترسی دارید. اساتیدی که شما دارید. قدرشان را بدانید. استادی که به ما مغنی درس می‌داد بعضی جا‌ها را نمی‌توانست معنی کند. امروز به حمد الله ممکن است حوزه کامل نباشد، اما خیلی بهتر است.

انتهای پیام/120

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار