برگزیدگان جشنواره ملی «مادرم فاطمه» معرفی شدند

مراسم اختتامیه جشنواره ملی مادرم فاطمه سلام الله علیها همزمان با ایام نورانی میلاد با سعادت پیامبر اکرم (ص) و ولادت امام جعفر صادق(ع) در فضای مجازی برگزار شد.
کد خبر: ۴۸۶۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸ - 30October 2021

برگزیدگان جشنواره ملی «مادرم فاطمه» معرفی شدندبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، جشنواره ملی «مادرم فاطمه» سلام الله علی‌ها با مشارکت موسسه فرهنگی قرآن و عترت روح الجنان، سازمان تبلیغات اسلامی، معاون فرهنگی دانشگاه امام صادق (ع) و انجمن ویراستاران در محورهایی، چون داستان نویسی و شعر، مداحی، دکلمه و شعرخوانی، طراحی، نقاشی، فیلم کوتاه، موشن گرافی و کلیپ در ۳ رده سنی کودک، نوجوان و بزرگسال در سطح ملی برگزار شد.

فائق، دبیر جشنواره و قائم مقام بنیاد فرهنگی در ابتدای مراسم ضمن اشاره به روند برگزاری جشنواره مذکور، نحوه داوری آثار ارسالی از سوی مخاطبان را تشریح نمود و به بیان محور‌های آن شامل الگوسازی و تبیین جایگاه والای حضرت فاطمه (س) در خانواده به عنوان الگوی مادران، جایگاه مادر در خانواده، نقش مادر در تربیت فرزندان، نقش مادر در استحکام حیات خانواده، نقش مادر در آرامش خانواده و نقش مادر در شکوفایی استعداد‌های فرزندان پرداخت.

سپس معصومه حاجی عموشا، عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و معاون دانشجویی و فرهنگی پردیس خواهران ضمن گرامیداشت تقارن مراسم اختتامیه جشنواره ملی مادرم فاطمه (سلام الله علیها) با ایام پر خیر و برکت میلاد پیامبر (ص)، به دانشگاه امام صادق (ع) و هدف و رسالت ویژه و سترگ آن در ارائه الگوی دانشگاه اسلامی ویژه بانوان با توفیقات الهی و درایت حضرت آیت الله مهدوی کنی (ره) و مسئولان و شاگردان آن عالم ربانی اشاره نمود و تصریح کرد: به فضل الهی از زمان تاسیس تاکنون گام‌های بلندی در جهت اهداف عالیه دانشگاه برداشته شده است. این جشنواره نیز گام کوچکی در جهت تحقق اهداف مذکور به منظور بازیابی هویت زن مسلمان و معرفی جایگاه والای مادری برگزار شده است که امیدواریم توانسته باشیم گام کوچکی در این مسیر به ویژه در شرایط حال حاضر که دشمنان درصدد تخریب جایگاه خانواده و زنان و مادران مسلمان بوده و از هیچ تلاشی در این زمینه کوتاهی نمی‌کنند، برداشته باشیم.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا بصیری، مدیر گروه علوم قرآن و حدیث و استادیار دانشگاه علامه طباطبایی، به آیات و روایات متعددی درباره نام و مقام زیبای مادر و جایگاه آن در زندگی اشاره نمود و بیان کرد: در بسیاری از این آیات مقام پدر و مادر در کنار مقام عبودیت و پروردگار متعال عنوان شده است که این نشان از جایگاه بسیار والای مقام مادر در آیات و روایات است.

وی در همین راستا افزود: بر هیچکس پوشیده نیست که اگر جایگاه همسر در خانه و زن در جامعه خراب شود هیچ امیدی به نسل درست در آینده وجود نخواهد داشت لذا این همه تاکید در آیات و روایات بی دلیل نیست و امیدواریم همه مادران به این همه تاکیدات و توصیه‌ها توجه ویژه کنند و تحت عنایات حضرت زهرا (سلام الله علیها) به نقش خودشان بیش از گذشته توجه کنند.

سپس رقیه سادات مومن، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) و مدیر گروه حقوق پردیس خواهران به حدیث ثقلین و دو میراث گرانبهایی که از سوی رسول خدا به یادگار گذاشته شده است اشاره کرد و تصریح نمود: یکی از ویژگی‌های قرآن کریم بحث انسان‌سازی قرآن است. انسان برای رسیدن به قله‌های سعادتمندی و خوشبختی باید برنامه زندگی خود را از قرآن استنتاج کند.

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه قرآن کریم و ائمه اطهار هیچ گونه جدایی و تضادی ندارند و به شدت با هم عجین هستند، خاطرنشان نمود: یکی از جلوه‌های عجین بودن این دو ثقل اقوال ائمه اطهار است. سخنان معصومین به طور کامل مستند به آیات قرآن است که باید همه ما از این سیره و سنت درس بگیریم و ان شاء الله در پرتو عنایات خاصه حضرت زهرا (س) بتوانیم عاملان حقیقی قرآن کریم باشیم و با استناد به آیات نورانی، مقدمات ظهور و حضور حضرت مهدی (عج) را فراهم گردانیم.

ایمانی، مدیر گروه علوم تربیتی و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس در ادامه به نقش اصلی و تاثیرگذار مادران در خانواده اشاره کرد و بیان کرد: اگر چه پدر و مادر هر دو در ایجاد خانواده صالح موثر هستند؛ اما بار اصلی و اساسی در این زمینه بر دوش مادران است. انسان‌های نیکو در خانواده‌های نیکو و صالح بار می‌آیند و اخلاق رمز ماندگاری چنین خانواده‌هایی است.

وی در ادامه افزود: نام حضرت زهرا (سلام الله علیها) همواره ماندگار بود، هست و خواهد بود؛ چون اخلاق در آن خانواده جایگاه بالایی داشت؛ لذا همه ما باید با الگو قرار دادن حضرت زهرا (سلام الله علیها) زندگی فاطمی را در زندگی خودمان متجلی کنیم و فرزندان‌مان را بر اساس الگوی فاطمه بار بیاوریم.

در پایان مراسم، معصومه رحمانی، مدیر امور فرهنگی پردیس خواهران و مدیر داخلی گروه داوران جشنواره ضمن ارائه گزارشی از مراحل داوری به اهداف جشنواره شامل کشف و پرورش استعداد‌های جدید، ترویج و تبلیغ اهمیت جایگاه مادر در خانواده، ترغیب بانوان محترم به فرزندآوری، شناسایی نیرو‌های خلاق و هنرمند، تبیین جایگاه حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان مادر شیعیان و الگو قراردادن زندگی ایشان، به معرفی داوران هر بخش به صورت جداگانه پرداخت و برگزیدگان و منتخبین محور‌های مختلف جشنواره را معرفی کرد و از آنان تقدیر و تشکر نمود. شایان ذکر است منتخبین و برگزیدگان جشنواره ملی مادرم فاطمه (سلام الله علیها) به شرح ذیل اعلام می‌شود:

برگزیدگان فیلم کوتاه:

نفر اول: خانم فاطمه درستکار

نفر دوم: خانم هستی نجفی

نفر سوم: آقای بهمن جلالی نوکندی

برگزیدگان محور مداحی، دکلمه و شعرخوانی:

نفر اول: زهرا صیادی

نفر دوم: مهتا درزی

نفر سوم: مهیار فائق

برگزیدگان شعر و داستان

نفر اول: آقای مجتبی خرسندی

نفر دوم: خانم زهره قاسمی

نفر سوم: ساجده سرو

انتهای پیام/120

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار