حجت الاسلام رئیسی:

شهید چمران زمان‌شناس و حق مدار بود/ بیداری اسلامی سرکوب شدنی نیست

دادستان کل کشور گفت: رمز عارف بودن شهید چمران در حق‌مداری وی بود. این حق مداری باعث می‌شود که او یک روز در فلسطین و لبنان باشد و یک روز در دهلاویه و چزابه و مجلس باشد.
کد خبر: ۴۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸ - 21June 2015

شهید چمران زمان‌شناس و حق مدار بود/ بیداری اسلامی سرکوب شدنی نیست

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، حجت الاسلام و المسلیمن "سید ابراهیم رئیسی" دادستان کل کشور در مراسم گرامیداشت عارف مجاهد شهید مصطفی چمران که در سالن همایشهای برج میلاد تهران برگزار شد، اظهار کرد: در جهاد و مبارزه با دشمن آنچه مقدم بر جهاد است، جهاد اکبر یعنی مبارزه با نفس است یعنی آنکه انسان قوای عقلانی را بر نفسانی(شهوت و غضب) مسلط کند.

وی افزود: اگر انسانی توانست نفسانیات خود را با قوای عقلانی کنترل کند مجاهدی است که توانسته بر نفس خویش مسلط باشد. این جهاد برای عموم است. اما ممتازان جهاد اوسطی نیز دارند که عشق را در قوای عقلانی خویش مسلط میکنند؛ یعنی به مرحلهای از حب، عاشقی و مودت حضرت حق میرسند.

حجت الاسلام رئیسی با بیان اینکه اگر انسانی در صیرورت و گردیدن ربانی شود، خلیفه خدا میشود و مسجود ملائکه است، بیان داشت: تمامی 7 میلیارد آدم بر روی کره زمین مسجود ملائکه نیستند. امیرالمومنین(ع) میفرمایند برخی انسانها جسمشان جسم انسان است اما قلبشان قلب حیوان است. خلافت مرتبهای دارد که خلافت بر حق حضرت حق بر زمین حضرت حجت(عج) است.

وی با بیان این سوال که آیا شهدا درجاتشان مانند هم است و مجاهدان و انبیا یک درجهاند؟ تصریح کرد: همچنان که انبیا درجات متفاوتی دارند مجاهدان نیز درجاتشان متفاوت است. مجاهدان به میزان معرفت و قرب درجاتشان متفاوت است. شهادت برای همه گواراست اما شهدای راه حق یکسان نیستند و متفاوتند.

دادستان کل کشور گفت: عظمت قلم در مسطور آن نهفته است. اگر مسطور توحیدی بود مورد سوگند قرآن کریم قرار میگیرد. اگر کسی علم توحیدی داشت و معرفت به عرفان توحیدی داشت یک حیات دارد.

وی با بیان اینکه عالمان شهید 2 حیات دارند، اظهار داشت: در عالم خیلی از شعرا هستند که مضمون شعرشان بلند است اما کار آنها سوق دادن مردم به خوبیهاست. اما دانشمند ربانی و عارف در جایگاه قیادت قرار دارد؛ به مردم نمیگوید بروید بلکه میگوید بیایید و ملکوتی شوید. امام خمینی(ره) در این جایگاه بود و جامعه را به آن چیزی که خود به قلهاش رسیده بود میخواند.

رئیسی تاکید کرد: شهید چمران نیز یک عالم خداشناس و عارفی بود که راه، راهبر و مقصد را میشناخت و به خوبی رهروان راه حق را رهبری میکرد و رزمندگان گرداگرد این شهید بزرگوار اجتماع کرده بودند. چون او را فرهیختهای عامل و عالمی عامل یافته بودند که زمان شناس است.

وی ادامه داد: شهید چمران با وجود اینکه نماینده مجلس بود اما شرایط و وظایف را میدانست. لذا نیروها را سازماندهی کرد تا در دل دشمن رعب ایجاد کنند. او درد و درمان را میشناخت. توابین در تاریخ آدمهای بدی نبودند. شعارشان هم بد نبود. حتی زیاد هم شهید دادند اما در کمتر مجلسی اسم از آنان میآید چون آن وقتی که صدای هل من ناصر ینصرنی امام بلند شد، پاسخ ندادند و بعد از 3 روز پاسخ دادند. اینها زمان شناس نبودند.

دادستان کل کشور با بیان اینکه زمان شناسی و راهبرشناسی شهید چمران برای ما الگو است، خاطرنشان کرد: اگر دیروز با فلسطین و لبنانیها و امام موسی صدر بود میدانست که وظیفه چیست. انسان سالک الی الله قطب نمای حرکتش باید بصیرت و حق مداری باشد.

وی با بیان اینکه رمز عارف بودن شهید چمران در حقمداری وی بود، بیان داشت: این حق مداری باعث میشود که او یک روز در فلسطین و لبنان باشد و یک روز در دهلاویه و چزابه و مجلس باشد.

رئیسی تصریح کرد: اگر تجلیل همراه با تحلیل نباشد، تجلیل کاملی نیست لذا باید در تجلیل از شهدا تحلیل داشته باشیم.

وی ادامه داد: برخی در میانه راه و حق مداری دچار چرخش میشوند. لذا ایستادگی در محور حق خیلی مهم است. بعد از شناخت حق و گرایش به آن، استقامت و پایداری شرط است.

دادستان کل کشور جریان مسلمانانی که میخواهند روابط اسلامی و دینی بر آنان حاکم باشد را بیداری اسلامی دانست و گفت: امکان ندارد بیداری اسلامی سرکوب شود. ممکن است حکومتهای دست نشانده ایجاد شود اما بیداری اسلامی از بین نمیرود. خون شهید چمران و سایر شهدا باعث بیداری بلاد اسلامی شده است و هرگز از بین نخواهد رفت و ان شاالله تمدن اسلامی رقم خواهد خورد و نظام سلطه خاتمه مییابد و ما این اتفاق را قریب میدانیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار