در ادامه همسویی با عربستان؛

هیئت دیپلماتیک امارات خاک لبنان را ترک کرد

هیئت دیپلماتیک امارات با همه اعضای خود عصر یکشنبه خاک لبنان را ترک کرد و از این کشور خارج شد.
کد خبر: ۴۸۶۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵ - 02November 2021

هیئت دیپلماتیک امارات خاک لبنان را ترک کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از ام تی وی لبنان، هیئت دیپلماتیک امارات با همه اعضای خود عصر یکشنبه خاک لبنان را ترک کرده است.

در همین ارتباط، وزارت خارجه امارات اعلام کرد که روند بازگشت دیپلمات‌ها و کارمندان هیئت دیپلماتیک کشور در لبنان و شهروندان به کشور تکمیل شد و این کار با توجه به وضعیت امنیتی و سیاسی کنونی جمهوری لبنان و همزمان با تصمیمات وزارت خارجه انجام گرفت. «خالد عبدالله بالهول» معاون وزیر امور امارات اظهار داشت: این گام با توجه امارات به حمایت از جان شهروندانش در خارج برداشته شده و وزارت خارجه با شهروندان مستقر در لبنان در ارتباط است تا برای بازگشت آن‌ها هماهنگی لازم را به عمل آورد.

بالهول افزود: پیگیری تمام موارد بازگشت شهروندان تا زمان ورودشان به کشور انجام گرفته است.

چند روز پیش از این، منابع خبری اعلام کرده بودند که امارات به دنبال بحران ناشی از موضع گیری جورج قرداحی وزیر اطلاع رسانی لبنان درباره جنگ یمن، تصمیم به خارج کردن دیپلمات‌های خود از لبنان گرفته است. راین منابع افزودند که امارات تصمیم به منع سفر اتباعش به لبنان هم گرفته است.

خلیفه شاهین المرر وزیر مشاور امارات در امور خارجه گفت: تصمیم به فراخوان دیپلمات‌ها در همبستگی با عربستان در سایه رویکرد غیر قابل قبول برخی مسئولان لبنانی در قبال ریاض اتخاذ شده است.

جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان که مجری شناخته شده در جهان عرب است، اخیراً در برنامه‌ای تلویزیونی با «بیهوده» خواندن جنگ عربستان سعودی علیه یمن، از نیرو‌های جنبش انصارالله یمن حمایت کرده بود.

آنچه باعث شده که سعودی‌ها نسبت به گفته‌های قرداحی حساسیت بیشتری به خرج دهند، جایگاه او به عنوان یک مسئول رسمی عرب و تصدی پست وزارت اطلاع رسانی کشور لبنان از جانب وی است.

این حساسیت از آنجا دو چندان می‌شود که لبنان با توجه به بافت ویژه آن همواره از اهمیت زیادی برای سعودی‌ها برخوردار بوده است و آن‌ها در طول سال‌های گذشته به شیوه‌های مختلفی برای دخالت در امور داخلی این کشور و برهم زدن توازن داخلی آن با جانبداری از یک یا چند گروه سیاسی علیه دیگر گروه‌ها تلاش کرده و همزمان نیز کوشیده اند تا با پرداخت هزینه‌های هنگفت مالی و تقویت نفوذ رسانه ای، وجهه خود را خوب جلوه دهند و دخالت‌های خود را حمایت از ملت لبنان معرفی کنند.

حال در سایه این شرایط، سیاستمداری در این سطح نظیر قرداحی با وجود فشار‌های سعودی‌ها سخن حقی را بیان داشته که به مذاق آن‌ها خوش نیامده است و آن‌ها را به واکنش شدید سیاسی و رسانه‌ای و یارگیری از سایر کشور‌های عربی که به نوعی یا در اردوگاه ریاض قرار دارند و یا زیر نفوذ آن هستند، سوق داده است؛ امری که آن را به خوبی می‌توان در موضعگیری شورای همکاری خلیج فارس شاهد بود که اساساً زیر نفوذ عربستان است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار