نماینده مردم در مجلس:

مناسبات اقتصادی افغانستان برقرار خواهد شد

قدوسی گفت: با سیاست‌های حکیمانه جمهوری اسلامی ایران، در شرایطی که افغانستان از شر ابرقدرت‌های متجاوز رها شده، مردم افغانستان به آرامش و آسایش می‌رسند و مناسبات اقتصادی این کشور برقرار خواهد شد.
کد خبر: ۴۸۶۷۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲ - 02November 2021

مناسبات اقتصادی افغانستان برقرار خواهد شد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «جواد کریمی قدوسی» عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی در خصوص نقش همسایگان در تعدیل وضعیت مردم افغانستان، اظهار داشت: افغانستان کشوری با مشکلات ۴۰ ساله و مسائل زیرساختی است، بیش از ۴۰ سال است که این کشور دچار جنگ داخلی است. دو ابر قدرت در مقاطع مختلف این کشور را به طور کامل اشغال کردند و و زیرساخت‌های کم این کشور را از بین بردند. ایالات متحده با همکاری ناتو و اتحاد شوروی بیش از چند میلیون کُشته در افغانستان به جا گذاشتند. مردم افغان بسیار مظلوم هستند؛ مردمی که ۴۰ سال است، امنیت ندارند و نتوانستند زندگی رونق یافته‌ای داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر جمهوری اسلامی فرض (واجب) است که به فریاد مردم همسایه خود برسد، همه مردم این کشور مسلمان هستند لذا برای ما تکلیف دینی و ملی است که به مردم افغانستان کمک کنیم. مشکلات افغانستان قطعا با همکاری همسایگان و همکاری هیات حاکمه سرپرسی، اقوام و گروه‌های مختلف سیاسی داخلی افغان حل می‌شود.

وی ادامه داد: هیچ نقش خارجی به اندازه همسایگان افغانستان نمی‌توانند در رفع آلام و مشکلات مردم این کشور موثر باشد. جمهوری اسلامی ابتکار این دیپلماسی را به دست گرفته است، اجلاس تهران نیز اجلاس موفقی بود و قرار است اجلاس بعدی هم برگزار شود. با سیاست‌های حکیمانه جمهوری اسلامی برای ایجاد تعامل افغانستان با همسایگان، مردم افغان از این به بعد آرامش و آسایش پیدا می‌کنند.

کریمی قدوسی معتقد است: مناسبات اقتصادی افغانستان برقرار خواهد شد و ایران یکی از کشور‌هایی است که نقش موثری به دلایل مختلف در بهبود وضعیت افغانستان دارد. دولت و مجلس جدید، کمیسیون امنیت ملی مجلس و شورای عالی امنیت ملی باید نقشه جامع و ایده آل به نفع مردم افغانستان طراحی کنند و صادقانه با هیات حاکمه سرپرستی و گروه‌های مختلف داخلی برای تشکیل دولت فراگیر ملی در میان بگذارند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس یازدهم تصریح کرد: ایران بر اساس دین نقشه‌های خود را تنظیم می‌کند لذا هیچ گاه در فکر استثمار و نفوذ در هیچ کشوری نبوده و از این جهت سیاست‌های خارجی ایران برای افغانستان موثر است. جمهوری اسلامی هیچ نیرنگی نسبت به همسایگان و هم کیشان خود ندارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آرامش و امنیت به نفع مردم افغانستان و تمام همسایگان است و به نظر می‌رسد آینده روشنی پیش روی مردم افغانستان باشد.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار