دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

مشارکت مردم در اقتصاد؛ تأکید امام خامنه‌ای در باب توجه به اقتصاد مقاومتی

چند سالی است که رهبر انقلاب اسلامی بر موضوع اقتصاد تاکید می‌ورزند، این مهم به خاطر آنست که اقتصاد شالوده اصلی نظام اسلامی است و مفهومی است که در کنار فرهنگ باید از آن یاد کرد.
کد خبر: ۴۸۶۸۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 04November 2021

مشارکت مردم در اقتصاد؛ تأکید مقام معظم رهبری در باب توجه به اقتصاد مقاومتیبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، رهبر معظم انقلاب اسلامی اقتصاد مقاومتی را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی کردند و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل فشار اقتصادی دشمنان و آمادگی کشور برای جهش را معرفی کردند.

تعریف جامع و کامل از اقتصاد مقاومتی را خود رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ارائه داده‌ و در یکی از بیاناتشان در دیدار با دانشجویان فرمودند: «اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین کننده‌ی رشد و شکوفایی کشور باشد. رویکرد اقتصادی ایران تحت عنوان اقتصاد مقاومتی غالبا در برابر اقتصاد تحت سیطره غرب دیده می‌شود.»

در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم‌های یک جانبه و غیرانسانی غرب علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف متوقف کردن برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران، واژه‌ی جدید «اقتصاد مقاومتی» به ادبیات اقتصادی کشور اضافه و به فراخور حال و روز اقتصاد کشورمان مورد بحث قرار گرفته است؛ این واژه اولین بار در دیدار کارآفرینان با مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۳۸۹ مطرح شد. در همین دیدار، مقام معظم رهبری «اقتصاد مقاومتی» را معنا و مفهومی از کارآفرینی معرفی و برای نیاز اساسی کشور به کارآفرینی نیز دو دلیل «فشار اقتصادی دشمنان» و «آمادگی کشور برایی جهش» را معرفی کردند.

اقتصاد مقاومتی یعنی شناسایی حوزه‌های فشار و تلاش برای بی‌اثر کردن و کنترل آن‌ها است. برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی ضروری است که وابستگی‌های خارجی تقلیل یافته و برای افزایش تولید داخلی کشور و خوداتکایی تلاش کرد.

اگر چه واژه اقتصاد مقاومتی اصطلاح جدید و دارای یک بار ارزشی در فرهنگ دینی است، با این وجود مفاهیم در این زمینه و اعمال و اقداماتی برای مقاومت در حوزه‌های گوناگون به خصوص در حوزه اقتصاد در دنیا با سابقه است. در ادبیات اقتصادی مفاهیمی مثل  اقتصاد مقاومت و یا  قدرت اقتصادی، فراوان وجود دارد.

از طرفی هم تمام کشور‌هایی که به نوعی جنگ و یا بحران‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را تجربه کرده‌اند و یا برای توسعه سریع اقدام کرده‌اند، برای عبور از شرایط سخت، اقتصاد خود را برمبنای مقاومت برنامه‌ریزی کرده‌اند.

برنامه‌ریزی اقتصادی دوران جنگ آلمان، روسیه، انگلستان، ژاپن و... در دوران جنگ‌های جهانی اول و دوم اقتصاد‌های مقاومتی بوده است.

طبق نظر دولتمردان ایران در تعریف اقتصاد مقاومتی، ضرورت مقاومت برای رد کردن فشار‌ها و عبور از سختی‌ها برای رسیدن به نقاط مثبت ملی نیاز است.

کاهش وابستگی به نفت یکی دیگر از الزامات اقتصاد مقاومتی است. این وابستگی، میراث شوم صد ساله‌ی ماست. ما اگر بتوانیم از همین فرصت که امروز وجود دارد، استفاده کنیم و تلاش کنیم نفت را با فعالیت‌های اقتصادی درآمدزای دیگری جایگزین کنیم، بزرگ‌ترین حرکت مهم را در زمینه‌ی اقتصاد انجام داده‌ایم.

امروز صنایع دانش بنیان از جمله‌ی کارهایی است که می‌تواند این خلأ را تا میزان زیادی پر کند. ظرفیت‌های گوناگونی در کشور وجود دارد که می‌تواند این خلأ را پر کند. همت را بر این بگماریم؛ برویم به سمت این که هرچه ممکن است، وابستگی خودمان را کم کنیم.

مشارکت مردم در همه عرصه‌ها به‌ویژه اقتصاد، یکی از اصول انقلاب اسلامی ایران است؛ بنابراین یکی از مسائل اقتصادی جمهوری اسلامی، مشارکت مردم در اقتصاد و یا به تعبیری مردمی کردن اقتصاد است.

تاکنون سیاست‌های ویژه‌ای نیز برای این منظور ابلاغ شده است؛ ولی نتایج و بیانات رهبری نشان از عدم تحقق اقتصاد مردمی دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد نه تنها رهبری معتقد به مشارکت واقعی مردم در اقتصاد است؛ بلکه ایشان در بیانات خود زوایای مختلفی از این موضوع را نیز تبیین کرده‌اند.

از نظر امام خامنه‌ای، نظام جمهوری اسلامی دارای یک ساخت حقوقی و یک ساخت حقیقی است. برای نظام اقتصادی هم که در واقع یکی از زیرنظام‌های نظام جمهوری اسلامی است، می‌توان یک ساخت حقوقی و یک ساخت حقیقی در نظر گرفت که در این مقاله نقش این دو ساخت در مشارکت مردم در اقتصاد تبیین شده است.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار