جایزه ادبی جلال؛ ظرفیتی که نباید از آن غفلت کرد

هدف اصلی جایزه ادبی جلال ارتقای زبان فارسی است که به واسطه این جایزه، بخشی از جامعه کتابخوان به سمت آثار برگزیده جذب شده‌اند.
کد خبر: ۴۸۶۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۱ - 03November 2021

جایزه ادبی جلال؛ ظرفیتی که نباید از آن غفلت کردبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، هدف اصلی جایزه ادبی جلال ارتقای زبان فارسی و ادبیات ملی و ایرانی است که در شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد و هر کاری یک گام در ارتقای زبان فارسی است. بزرگداشت پدیدآورندگان آثار برجسته، بدیع و پیش‌رو بر عهده جایزه جلال قرار گرفته است.

یکی از اهداف جایزه جلال رشد زبان فارسی است که سازوکار‌های خاص خود را دارد؛ زبان پویا است و استفاده درست از واژگان و استفاده از زبان و روایت وسیله‌ای می‌شود تا ادبیات در جامعه رشد پیدا کند.  اما در بحث ادبیات ملی ایرانی باید بدانیم تعریف ادبیات چیست. ادبیات تجارب اندیشه‌ها، عواطف و رویداد‌های یک جامعه با بیان هنری، پرداخت و روایت آن‌ها است.

با برگزاری جایزه ادبی جلال، شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه هستیم، اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم. به واسطه این جایزه، بخشی از جامعه کتابخوان به سمت کتاب جذب شده و آثار برگزیده این جایزه به فروش رفته است. در بخش بین‌المللی از طریق ترجمه و گرنت می‌توان آثار را در حوزه بین‌المللی هم مطرح کرد. قطعا جایزه جلال در این مساله سهم مهمی داشته، اما انتظار بیشتر است.  

همچنین ضروری است که برای جوایز ادبی بیش از یک روز کار انجام شود، و نباید این رخداد‌ها در یک روز تمام شود.

از این رو دستورالعملی فراهم شده تا این امر از یک رویداد یک روزه خارج و کمک شود آثار خلاقانه پدیدار شود. جایزه ادبی جلال آل احمد ملی است، اما نباید تمام اتفاقات این جایزه را از یک وزارتخانه متوقع بود بلکه بخش خصوصی، انجمن‌های ادبی و تشکل‌ها نیز در این زمینه می‌توانند ایفای نقش کنند.

صدا و سیما و آموزش و پرورش در زمینه معرفی کتاب‌های برگزیده جایره ادبی جلال آل احمد می‌توانند نقش موثری در این بین داشته باشند و همچنین در کتاب‌های تخصصی و دانشگاهی نیز این ظرفیت وجود دارد تا به این آثار پرداخته شود.

همچنین برای خوانده شدن کتاب‌های برگزیده جایزه ادبی جلال آل احمد می‌توان آن‌ها را نقد کرد چراکه افرادی هستند که قبل از خریدن و خواندن کتاب نقد آن را می‌خوانند و سپس اقدام به خرید کتاب می‌کنند.

جایزه ادبی جلال آل احمد به خاطر ویژگی‌هایی که دارد از مهمترین جوایز ادبی کشور به حساب می‌آید و زمینه‌های که به آن توجه می‌کند مترصد بعد روایت است و در چهار بخش داستان بلند و رمان، داستان کوتاه،   نقد ادبی و مستندنگاری برگزار می‌شود. این جایزه در این ابعاد به توجه همگان نیاز دارد و صرفا برگزارکننده جایزه نیست که تلاش می‌کند بلکه انتظار می‌رود برگزیدگان، جامعه کتاب‌خوان، فرهیختگان، نویسندگان و نهاد‌های مختلف به اهمیت این جایزه و اهداف آن پی‌ببرند.

هدف از برگزاری جایزه ادبی جلال آل احمد اختصاص جایزه به یک نویسنده نیست بلکه هدف اصلی آن ارتقاء زبان ملی و توجه به فرهنگ و تمدن است. با این وجود آیا آثاری که در این جایزه معرفی شده اند توانسته مردم و جامعه کتاب‌خوان شوند.

جایزه ادبی جلال آل احمد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که متشکل از هیات امنا به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. هیات امنا، اعضای هیات علمی را انتخاب می‌کند تا گروه‌های داوری و هیات داوران را معرفی و انتخاب کنند. هیات داوران آثار منتشر شده در سال قبل از برگزاری جایزه ادبی جلال را بررسی و برگزیدگان را انتخاب می‌کنند.

انتهای پیام/120

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار