رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور:

امروز ابزار اقتدار، خرد و دانش است

«تولایی» گفت:امروز ابزار اقتدار، خرد و دانش است و برای پر افتخار نگه داشتن پرچم ایران، اگر چه در گذشته امثال خرازی‌ها باید جان خود را در کف دستشان می‌گذاشتند تا این کار را انجام دهند، امروز صحنه نبرد، خرد است.
کد خبر: ۴۸۷۲۷۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲ - 04November 2021

امروز ابزار اقتدار خرد و دانش استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اصفهان، «محمود تولایی» رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور امروز پنجشنبه در نشستی خبری که با موضوع شناسایی و احراز هویت شهدای گمنام در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ‌اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: حوزه ژنتیک و بیوتکنولوژی از عرصه‌های نوین علم است که کشورهای توسعه یافته به دنبال وضع انواع قوانین و تحریم‌ها علیه کشورهای در حال توسعه در این زمینه هستند.

وی با اشاره به این مطلب که دستیابی به منابع دانش و فناوری در این حوزه بسیار سخت شده است، افزود: اما ما آموخته‌ایم که در مسیر توسعه دانش باید تلاش کنیم و به آن دست یابیم، امروز چندین سرویس و خدمت در این عرصه در کشور ارائه می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور با بیان این مطلب که در حوادث، جنگ‌ها، سیل و زلزله‌ها ممکن است چندین هزار نفر در دقایقی متلاشی شوند، گفت: دانش اطلاعات ژنتیکی که بر پدیده توارث مبتنی است در این زمینه مؤثر بوده و به شناسایی اجساد کمک می‌کند.

تولایی اضافه کرد: پلاک فناناپذیری در اطلاعات ژنتیکی والدین وجود دارد که می‌توان حتی استعداد و آمادگی ابتلاء به بیماری‌ها را در افراد یافت. بر اساس تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی باید علم‌آموزی را با جهاد در راه خداوند یکسان بدانیم، استعداد بروز بیماری‌ها در سالمندی در علم ژنتیک نهفته است، علم پزشکی در آینده نزدیک بر ژنتیک استوار خواهد شد که لزوم پیشرفت در این زمینه را بیشتر نمایان می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور ضمن اشاره به این موضوع که در زمینه شناسایی شهدا، جست‌وجوگران تفحص در مناطقی با شرایط بسیار سخت ورود می‌کنند تا بقایای شهدا را بیابند، گفت: در برخی نقاط برون مرزی و مرزهای مشترک، احتمال اشتراک اجساد ایرانی و عراقی وجود دارد، بنابراین در ابتدا باید پیکر نیروهای عراقی شناسایی شده و به این کشور تحویل داده شوند.

تولایی تصریح کرد: بقایای پیکرها که فاقد پلاک و مشخصات هستند به مرکز ژنتیک نور تحویل داده و فرایند آنتروپولوژی بر آنها انجام می‌شود. بر اساس آمار هنوز بقایای سه هزار شهید تفحص نشده است، بنابراین نمی‌توان برای مراجعه خانواده‌ها فراخوان عام منتشر کرد، زیرا ممکن است انتظار خانواده‌ها طولانی شده و فشار روانی مضاعفی بر آنها وارد شود.

وی ادامه داد: پس از تفحص هر پیکر، چندین آزمایش مختلف برگزار می‌شود، این اقدامات ممکن است زمان بر باشد، گاهی ممکن است اجزای به دست آمده از شهدا دیگر باشد؛ به عنوان نمونه به دلیل دفن شهدای ابوفلوس در گور دسته جمعی این مشکل وجود داشت که جداسازی بقایا انجام شد.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک نور گفت: در این فرآیندها با انجام آزمایشات مربوطه برای هر شهید یک پروفایل ژنتیکی تهیه می‌شود که با اطلاعاتی که از خانواده‌ها گرفته شده منطبق می‌شود. در نهایت با مشخص شدن آزمایشات مولکولی تعیین هویت، انطباق قطعی نمونه تأیید شده و به خانواده شهدا اطلاع‌رسانی می‌شود.

تولایی عنوان کرد: برای همه مشاغل امدادی، اورژانسی و نظامیان، سامانه ژنتیک شکل گرفته و اطلاعات ژنتیکی افراد در آن نگهداری می‌شود تا شناسایی افراد در کمترین زمان انجام شود، بر این اساس شناسایی شهید سلیمانی و همراهان ایشان در کمتر از ۱۲ ساعت انجام شد.

وی بیان داشت: امروز ابزار اقتدار خرد و دانش است و برای پر افتخار نگه داشتن پرچم ایران، اگر چه در گذشته امثال خرازی‌ها باید جان خود را در کف دستشان می‌گذاشتند تا این کار را انجام دهند، امروز صحنه نبرد، خرد است و اگر می‌خواهیم، امنیت، رفاه و پیشرفت داشته باشیم باید در مسیر علم حرکت کنیم‌.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار